Tyska B5

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5TY018

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5TY018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Tyska G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 12 februari 2019
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 300/330 hp.

Behörighetskrav

Minst 22,5 hp från Tyska A

Mål

Utbildningen syftar till att öka den skriftliga och muntliga språkfärdigheten i tyska samt att fördjupa kunskaperna i tysk språkvetenskap. Vidare syftar kursen till att ge kunskaper om de tyskspråkiga ländernas litteratur, kultur och samhällsförhållanden samt insikter i ämnesmetodik och ämnesdidaktik.

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • ha befäst och fördjupat kunskaperna i tysk grammatik och ha utvecklat en utökad medvetenhet om de kontrastiva skillnaderna mellan svenska och tyska
  • ha goda kunskaper om tysk språk- och litteraturhistoria, för att kunna förstå och diskutera språk och litteratur i ett kulturellt och socialt sammanhang
  • kunna översätta en medelsvår text från svenska till tyska
  • ha utökat sitt aktiva och passiva tyska ordförråd jämfört med basordförrådet
  • ha fått större förtrogenhet med vetenskapliga begrepp och ett vetenskapligt arbetssätt
  • ha utökat sin förmåga att självständigt söka och kritiskt värdera information
  • ha kunskaper i tyskundervisningens metodik inom det svenska skolväsendet
  • genom utlandsstudier ha fått ökade kunskaper om tysk kultur och tyskt skolväsende samt ökad säkerhet i praktisk språkfärdighet.

Kursen består av fem delkurser med följande förväntade studieresultat:

Delkurs 1. Grammatik och skriftlig språkfärdighet, 6 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten:

  • kunna förstå och använda även mer specifika grammatiska begrepp
  • kunna förstå, analysera och redogöra för även komplexa grammatiska strukturer i tyskan
  • kunna tillämpa de fördjupade kunskaperna i tysk grammatik i tal och skrift
  • kunna problematisera och redogöra för grammatiska företeelser i tyska texter
  • ha utvecklat en sådan språklig förmåga, att han/hon - utan hjälpmedel - kan översätta en medelsvår svensk text till godtagbar tyska
  • ha utvecklat en ökad medvetenhet om problem vid översättningen mellan svenska och tyska
  • ha tillägnat sig ett utökat aktivt och passivt ordförråd jämfört med basordförrådet.

Delkurs 2. Språkhistoria, 6 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten:

  • kunna redogöra för huvuddragen i det tyska språkets utveckling från det indoeuropeiska ursprunget till nutiden
  • ha insikt i hur det tyska språket under olika tider har påverkats av andra språk
  • kunna förstå den språkliga utvecklingen i ett kulturhistoriskt sammanhang
  • kunna tidsbestämma texter från olika språkperioder
  • kunna känna igen och redogöra för vissa grundskillnader mellan olika tyska dialektområden
  • känna till centrala utvecklingstendenser i modern tyska.

Delkurs 3. Skönlitteratur I, 3 hp

Efter avslutad delkurs ska studenten:

  • ha tillägnat sig och kunna kritiskt diskutera ett urval representativa litterära verk från mitten av 1700-talet till nutid
  • förstå de litterära verken i deras kulturella och sociala sammanhang
  • kunna reflektera över de lästa texternas aktualitet
  • kunna översiktligt redogöra för den tyska litteraturhistorien från upplysningen och framåt
  • kunna samtala om den lästa litteraturen med hjälp av litteraturvetenskapliga begrepp
  • kunna skriva en kortare sammanhängande text med vissa formella anspråk om ett litterärt ämne
  • ha utvecklat ett kreativt förhållningssätt i umgänget med litteratur.

Delkurs 4. Tyska, ämnesdidaktik 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska den studerande ha inblick i ämnesdidaktiken för tyska.

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • kunna uppvisa goda kunskaper vad gäller teori och metod inom språkinlärning i allmänhet och inom tyska i synnerhet
  • planera undervisning i tyska utifrån aktuella styrdokument
  • kunna kritiskt bedöma nya undervisningsmetoder och inlärningsstrategier inom tyska
  • kunna redogöra för och diskutera centrala didaktiska forskningsområden
  • visa förmåga att reflektera över medvetna didaktiska val inom det valda språkämnet och motivera dessa utifrån en analys av verksamhetens mål och elevers förutsättningar för lärande
  • söka, sammanställa och tolka relevant vetenskaplig didaktisk litteratur.

Delkurs 5. Skola och lärande i ett målspråksland 7,5 hp

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • ha fördjupat sin kännedom om tyskt skolväsende och samhällsliv
  • ha utökat sina färdigheter i att kommunicera på tyska
  • ha god kännedom om undervisningsterminologi på tyska.

Innehåll

Delkurs 1. Grammatik och skriftlig språkfärdighet, 6 hp

Genom föreläsningar och övningar i grammatik fördjupas och utökas de grammatiska kunskaperna från A-kursen. Övningar i översättning.

Delkurs 2. Språkhistoria, 6 hp

Föreläsningar och övningar i tysk språkhistoria. Översikt över tyska språkets utveckling och över karakteristiska drag i nutida tyska. Läsning av korta texter från olika tidsperioder i syfte att belysa den kulturella och språkliga utvecklingen. Viss fördjupning i en språkvetenskaplig frågeställning efter utbildningens behov.

Delkurs 3. Skönlitteratur I, 3 hp

Litteraturgenomgång i seminarieform med inslag av kreativa muntliga och skriftliga övningar. Läsning av ca 600 sidor skönlitteratur samt en lärobok i litteraturhistoria. I undervisningen behandlas kulturella huvudströmningar och centrala författarskap i den tyskspråkiga litteraturen från upplysningen och framåt.

Delkurs 4. Tyska, ämnesdidaktik 7,5 hp

Utifrån de viktigaste teorierna inom språkinlärning och ämnesdidaktik behandlar kursen undervisning i språk ur såväl teoretiskt som tillämpat perspektiv. En särskilt viktig del är systematisk reflexion över undervisning och dess relation till ämnesdidaktisk teori.

Delkurs 5. Skola och lärande i ett målspråksland 7,5 hp

Kursen består av fyra veckors utlandsstudier. Den planeras och genomförs i samarbete med en utbildningsanordnare i ett tyskspråkigt land. Stor vikt läggs vid specifikt ämnesmetodiska frågor. Studenterna får göra studiebesök på skolor och får också följa utbildningen av lärare i tyska som andraspråk vid den mottagande utländska institutionen. Kursen avslutas med ett mindre arbete på tyska i form av en lektionsplanering.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, individuell handledning och studiebesök.

Examination

Examination sker både muntligt och skriftligt samt genom fortlöpande bedömning.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

För att erhålla slutbetyget Väl godkänd på hela kursen gäller att den studerande ska ha uppnått betyget Väl godkänd på delkurser om tillsammans minst 18 hp.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin