Global hälsa 1

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3PE145

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3PE145
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Global hälsa A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 15 maj 2019
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Allmänt

Kursen ingår i masterprogrammet i global hälsa.

Behörighetskrav

Universitetsexamen omfattande 180 hp inom medicin, vårdvetenskap, nutrition eller andra områden av relevans för global hälsa. Kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6.

Mål

Vid kursens slut ska studenten kunna:

  • Identifiera och analysera global och lokal sjukdomsbörda och dess relation till Agenda 2030.
  • Analysera sociala bestämmelsefaktorer för hälsa och orsak till sjukdom och deras betydelse, med särskild hänsyn till utsatta grupper och sambandet mellan genus, fattigdom, utbildningsnivå och etnicitet.
  • Redogöra för grundläggande begrepp inom global sexuell och reproduktiv hälsa, global barnhälsa och nutrition.
  • Identifiera rättigheter som relaterar till global hälsa och kritiskt analysera betydelsen av ett rättighetsperspektiv.
  • Redogöra för grundläggande begrepp inom migration och humanitärt bistånd och dess relation till hälsa.
  • Beskriva magnitud, prevalens och geografisk fördelning av de viktigaste barnhälso-, nutritions-, sexuella- och reproduktiva hälsoproblemen med fokus på låginkomstpopulationer.
  • Beskriva magnitud, prevalens och geografisk fördelning av globala infektionssjukdomar.
  • Särskilja globalt viktiga makro- och mikronutritionella brister.
  • Redogöra för grundläggande begrepp rörande hälsosystem och hälsopolicy.
  • Diskutera politiska och etiska ställningstaganden runt valda globalhälsoämnen.
  • Diskutera begreppet universell tillgång till hälsa (Universal Health Coverage).
  • Diskutera olika vetenskapliga paradigm relevanta för global hälsoforskning.
  • Analysera hälso- och sjukdomsrisker från ett epidemiologiskt perspektiv.
  • Sammanfatta basala koncept i kvalitativ studiedesign.
  • Kritiskt granska forskningsrapporter och vetenskapliga artiklar.
  • Genomföra en kvalitativ intervju.
  • Utföra enklare statistiska analyser.
  • Söka relevant litteratur genom universitetets bibliotek och nätbaserade databaser.
  • Producera vetenskaplig text med korrekt referenshantering, formalia och akribi.
  • Analysera och sammanställa relevant litteratur runt ett globalt hälsoproblem med relevans för Agenda 2030.

Innehåll

Kursen består av tre moduler: Introduktion till global hälsa (15 hp), Forskningsmetoder I (10 hp), Akademiskt skrivande (5 hp).

Introduktion till global hälsa, 15 hp, omfattar:

  • Global sjukdomsbörda
  • Agenda 2030 och dess relation till global hälsa
  • Demografiska, epidemiologiska och nutritionella transitionen
  • Grundläggande begrepp och översikt av global sexuell och reproduktiv hälsa, global barnhälsa och nutrition
  • Grundläggande begrepp som rör migration och humanitärt bistånd i relation till folkhälsa
  • Grunderna inom politik och etik som rör global hälsa
  • Trender och förekomst av globala infektionssjukdomar samt grundläggande principer för prevention och kontroll
  • Sociala bestämmelsefaktorer och ojämlikhet i hälsa och hälsovårdsutnyttjande
  • Globala hot och utmaningar för hälsa och nutrition
  • Översikt av hälsosystem och hälsopolicy

Forskningsmetoder I, 10 hp, omfattar:

  • Grundläggande vetenskapsteori
  • Teoretiska ramverk
  • Grundläggande biostatistiska principer och analyser
  • Grundläggande epidemiologiska begrepp, mått och design
  • Kritisk granskning av forskningsrapporter och vetenskapliga artiklar
  • Grundläggande principer i kvalitativ forskning
  • Intervjuteknik

Akademiskt skrivande, 5 hp, omfattar:

  • Biblioteks- och nätbaserade resurser för global hälsa och forskning
  • Referenshantering, akribi och formalia
  • Litteraturöversikt i valt område av global hälsa med relation till Agenda 2030

Undervisning

Kursen består av en serie föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbeten och individuella uppgifter som presenteras antingen muntligt eller skriftligt av studenterna. Kritisk läsning av vetenskapliga artiklar görs löpande under kursen. All undervisning är interaktiv och studenterna uppmuntras att utnyttja sina egna erfarenheter av global hälsa. All undervisning sker på engelska.

Examination

Bedömningen baseras på:

Skriftliga prov, deltagande i obligatoriska moment, muntliga presentationer, inlämningsuppgifter. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. All examination sker på engelska.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin