Kandidatprogram i religionsvetenskap
Utbildningsplan, RRE1K
- Kod
- RRE1K
- Fastställd av
- Teologiska fakultetsnämnden, 23 mars 2015
- Diarienummer
- TEOLFAK 2015/25
- Ansvarig fakultet
- Teologiska fakulteten
- Ansvarig institution
- Teologiska institutionen
Beslut och riktlinjer
Utbildningsplanen är fastställd av Teologiska fakultetsnämnden
Utbildningsplanen träder i kraft 2015-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)
Syfte
Programmet syftar till att utveckla studentens förmåga att självständigt, kritiskt och professionellt arbeta med religionsvetenskapliga frågeställningar inom skola och utbildning, kyrkor och samfund samt kultur och samhällsdebatt. Programmet syftar vidare till att ge studenten kunskaper om och förmåga att tillämpa religionsvetenskapliga teorier och metoder.
INRIKTNINGAR
Programmet har fyra inriktningar:
Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap
Bibelvetenskap
Kyrko- och missionsstudier
Tros- och livsåskådningsvetenskapDessa inriktningar motsvarar institutionens ämnesområden, vilka samtliga kan utgöra huvudområde i examen.
Mål
Efter avslutad utbildning förväntas studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor,
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Efter avslutad utbildning förväntas studenten därutöver
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Programmets uppläggning
Kandidatprogram i religionsvetenskap inleds med grundkursen Religionsvetenskap A, 30 hp, som ger en sammanhållen introduktion till det religionsvetenskapliga studiet.
Från och med termin två väljer studenten B- och C-kurser inom följande ämnesområden:
Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap
Kyrko- och missionsstudier
Bibelvetenskap
Tros- och livsåskådningsvetenskap Det finns även möjlighet att läsa kurser inom Yrkesrelaterad religionsvetenskap.
Kandidatprogrammet avslutas med ett självständigt uppsatsarbete inom det ämnesområde studenten valt som huvudområde i examen.
Undervisning
Undervisningsformerna varierar under programmets gång. Föreläsningar och obligatoriska seminarie- och gruppövningar blandas med självstudier, studiebesök och uppsatshandledning. Examinationen sker främst genom skriftliga prov och olika typer av skrivuppgifter. I programmet ingår även att skriva ett större självständigt uppsatsarbete.
Se respektive kursplan för mer information.
Examen
Programmet leder till en Teologie kandidatexamen om 180 hp med Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap, Bibelvetenskap, Kyrko- och missionsstudier, eller Tros- och livsåskådningsvetenskap som huvudområde. I huvudområdet ska ingå ett självständigt uppsatsarbete om 15 hp. Yrkesrelaterad religionsvetenskap kan utgöra biområde i examen.
Övriga föreskrifter
För studenter som läste enligt 1999 års utbildningsplan för religionsvetenskapligt program och som från och med höstterminen 2015 ansöker om att erhålla utbildningsbevis gäller att också dessa studenters examen regleras av föreliggande utbildningsplan. Det innebär att 1999 års lokala utbildningsplan fungerar parallellt med föreliggande utbildningsplan och gäller t.o.m. vårterminen 2015. Fram till och med vårterminen 2015 används i tillämpliga fall parallella kursplaner för 1999 års och 2007 års studieordning, men undervisningen är fr.o.m. höstterminen 2007 i huvudsak samordnad med undervisningen för de kurser som ges enligt den nya studieordningen.
Övergångsbestämmelserna innebär ingen begränsning för de studenters om antagits enligt 1999 års lokala utbildningsplan vad gäller möjligheten att ta ut teologie kandidatexamen utöver det som regleras av den utbildningsplanen. Däremot ges även dessa studenter möjlighet att avsluta sin utbildning genom att följa föreliggande utbildningsplan.