Masterprogram i utvecklingsstudier

120 hp

Utbildningsplan, SUS2M

Kod
SUS2M
Fastställd av
Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 11 juni 2012
Diarienummer
SAMFAK 2012/73
Ansvarig fakultet
Samhällsvetenskapliga fakulteten
Ansvarig institution
Statsvetenskapliga institutionen

Beslut och riktlinjer

Masterprogrammet i utvecklingsstudier omfattar 120 högskolepoäng

Behörighetskrav

Kandidatexamen med 90 hp från ämnesområde inom samhällsvetenskaplig fakultet (Social Sciences) samt 30 hp i statskunskap, utvecklingsstudier eller motsvarande. Ett dokumenterat skriftligt självständigt arbete (minst 8.000 ord) som en del av fördjupningen i huvudämnet. Med skriftligt självständigt arbete avses en eller flera uppsatser eller motsvarande på svenska, engelska, danska eller norska eller översatt till något av dessa språk eller översatt till något av dessa språk.

Samtliga studenter som söker till programmet måste uppvisa tillräckliga kunskaper i engelska. Detta kan ske på minst ett av fyra sätt:

1. International English Language Testing Service (IELTS). Minimumpoäng: 6.0. Mer information genom www.ielts.org.

2. Test of English as a Foreign Language (TOEFL). Rekommenderad minimumpoäng: 550 (paper-based test), 213 (computer-based test), 79 (Internet-based test). Mer information genom www.toefl.org. TOEFL-koden för Uppsala Universitet är 0247.

3. Cambridge CAE, CPE.

4. Tidigare examen från gymnasium eller högre i Norden.

Syfte

MÅLBESKRIVNING/SYFTE

Målet med masterprogrammet i utvecklingsstudier är att studenten skall tillägna sig en systematisk förståelse av grundläggande frågeställningar inom ämnet utvecklingsstudier för att kritiskt kunna granska, bedöma och analysera politik och utveckling på vetenskaplig grund. Särskild tonvikt läggs på att analysera hur stat och samhälle enskilt eller i samverkan lägger grunden för utveckling av ekonomi, demokrati och miljö. Studenten tillägnar sig kunskaper och färdigheter som ger förmåga till självständig och kritisk bedömning, förmåga att självständigt lösa problem samt förmåga att följa kunskapsutvecklingen vid forskningsfronten. Den tvååriga masterutbildningen ger möjlighet till fördjupning och studier vid andra universitet. Uppsatsen som skrivs vid den tvååriga utbildningen (30 hp) har ett större teoretiskt djup och är av större omfattning än den som skrivs vid den ettåriga (15 hp). Inför masteruppsatsen krävs kunskaper i kvalitativ och kvantitativ metod på avancerad nivå.

Mål

MÅL SOM FÖRVÄNTADE STUDIERESULTAT

Efter genomgången utbildning förväntas studenten

  • uppvisa översiktliga kunskaper om vilka faktorer som är avgörande för utveckling inom områdena ekonomi, miljö, demokrati och mänskliga rättigheter.
  • uppvisa fördjupade kunskap om de väsentliga teoretiska dragen i området utvecklingsstudier där relationen mellan stat och samhälle står i fokus, samt ha uppövat förmågan att självständigt behandla samhällsvetenskapliga frågeställningar.
  • uppvisa fördjupade kunskaper i samhällsvetenskaplig metod samt ha uppövat förmåga att självständigt behandla samhällsvetenskapligt material genom att den studerande författar och försvarar en vetenskaplig uppsats.
  • att genom en termins praktik, kunna använda förvärvade teoretiska kunskaper i verkliga arbetsuppgifter på en arbetsplats som arbetar med utvecklingsfrågor, att ytterligare uppövat förmågan att arbeta i samverkan med andra personer, att kunnat bilda sig en uppfattning om vilka arbetsområden utbildningen kan leda till samt, vid praktik utomlands, ha tränat förmågan att kommunicera på ett annat språk och att ha fått erfarenheter av att leva i en främmande miljö.

Programmets uppläggning

INNEHÅLL

Masterprogrammet i utvecklingsstudier omfattar 120 högskolepoäng och leder till Masterexamen i Utvecklingsstudier, och kan avslutas efter ett år med en Magisterexamen i Utvecklingsstudier. Utbildningen förbereder för en framtida yrkesverksamhet för kvalificerade befattningar inom privat och offentlig verksamhet som utredare/-handläggare t.ex. vid departement och biståndsmyndigheter, inom olika intresseorganisationer, inom utrikesdepartementets område, inom internationella organisationer med inriktning mot bistånd, inom journalistik och media.

I en tid av ökad globalisering krävs att företag, organisationer och offentliga myndigheter i hög grad måste beakta internationella tendenser och förhållanden. För allt fler anställda inom offentlig verksamhet är en god orientering om internationella relationer nödvändiga. Kunskaper om hur utveckling kommer till stånd och hur utvecklingspolitik kan utformas, samt gedigna metodkunskaper är synnerligen värdefulla för arbetsuppgifter både i Sverige och utomlands. I den tvååriga utbildningen ges också möjlighet till en termins handledd praktik i Sverige eller utomlands.

PROGRAMMETS UPPLÄGGNING

Första terminen ger en gemensam bas i metodfärdigheter och fördjupade kunskaper i utvecklingsrelaterade teorier, och teorier om staten och det civila samhället.

Studenter som vill avsluta sina studier med magisterexamen väljer en läskurs inom ämnet utvecklingsstudier den första halvan av termin två, och skriver uppsats under andra delen av terminen (15 hp).

Studenter som läser den tvååriga masterutbildningen har under den andra och tredje terminen stor frihet till egna val inom ämnet utvecklingsstudier både inom och utanför institutionens kursutbud. Studenter som inte tidigare under sin utbildning haft praktik har här en möjlighet till en sådan under termin tre. Den fjärde terminen ägnas helt åt examensarbetet.

GRUNDSTRUKTUR OCH PROGRESSION I UTBILDNINGEN

Masterprogrammet i utvecklingsstudier är uppbyggt av kurser som ges främst vid Statsvetenskapliga institutionen vid Uppsala universitet, men flera av tillvalskurserna ges vid samarbetande institutio-ner vid Uppsala universitet och genom ett samarbete etablerat med Groningen Universitet.

Första terminen ger en gemensam bas i metodfärdigheter och fördjupade kunskaper i utvecklingsrelaterade teorier, och teorier om staten och det civila samhället.

Studenter som vill avsluta sina studier med magisterexamen läser kursen "Economic growth, justice and distribution" den första halvan av termin två, och skriver uppsats under andra delen av terminen (15 hp).

Studenter som läser den tvååriga masterutbildningen läser kursen "Economic growth, justice and distribution" den första halvan av termin två. Under den andra halvan av andra terminen och under den tredje terminen har studenten stor frihet till egna val inom ämnet utvecklingsstudier både inom och utanför institutionens kursutbud. Studenter som inte tidigare under sin utbildning haft praktik har här en möjlighet till en sådan under termin tre. Den fjärde terminen ägnas helt åt examensarbetet.

PRAKTIK;SAMARBETE MELLAN UNIVERSITET OCH ARBETSLIV

Ett viktigt inslag i utbildningen är möjligheten att göra en termins handledd praktik vid en myndighet, organisation eller ett företag, i Sverige eller utomlands, som kan erbjuda arbetsuppgifter av värde för vald studieinriktning och framtida yrkesplaner. Stora möjligheter erbjuds att göra praktiken utomlands. Därmed ges möjlighet att lära språk samt att leva och arbeta i nya kulturer och sociala förhållanden. Praktikterminen utgör 30 högskolepoäng i examen.

UTLANDSSTUDIER

I det tvååriga masterprogrammet kan en eller två terminer förläggas till ett utländskt universitet inom ramen för de utbytesprogram som institutionen och/eller universitetet erbjuder. Av särskilt intresse här är kurser som erbjuds i samarbete med Groningen universitet. Studier vid utländskt universitet kan efter prövning tillgodoräknas som del av kurs eller hel kurs inom programmet.

Undervisning

Utbildningen bygger på vetenskaplig grund och är forskningsförankrad, och den studerande ges förutsättningar att kontinuerligt utveckla sin metodiska kompetens och ett vetenskapligt förhållningssätt. Studenten förväntas ta allt större ansvar för det egna lärandet ju längre han/hon har kommit i utbildningen, och successivt tillägna sig yrkesrelevanta och forskningsbaserade kunskaper och färdigheter. Studenten uppmuntras att skapa och utveckla såväl nationella som internationella kontakter.

Kunskaperna förmedlas och förvärvas genom undervisning, egna studier, seminariediskussioner samt genom muntliga och skriftliga självständiga arbeten. Genom hela utbildningen läggs systematiskt stor vikt vid såväl skriftliga som muntliga framställningar och presentationer. Progressionen i utbildningen skall leda fram till en högre grad av intellektuell mognad och fördjupade insikter i ämnets komplexitet. Detta, tillsammans med förmågan att integrera kunskaper och färdigheter samt självständigt formulera och lösa problemställningar, redovisas i ett avslutande examensarbete.

Examen

Programmet leder till en ettårig magisterexamen eller en tvåårig masterexamen i utvecklingsstudier. För tvåårig masterexamen krävs fullgjorda 120 högskolepoäng med minst 60 högskolepoäng inom huvudområdet utvecklingsstudier, inklusive självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng. För ettårig magisterexamen krävs fullgjorda 60 högskolepoäng med minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet utvecklingsstudier, inklusive självständigt arbete (examensarbete) om 15 hög-skolepoäng.

Den ettåriga magisterexamen heter "Filosofie Magisterexamen", (huvudområde utvecklingsstudier) på svenska, och "Degree of Master in Social Science (60 credits)", (Main field of study: Development Studies) på engelska. Den tvååriga masterexamen heter "Filosofie Masterexamen", (huvudområde utvecklingsstudier) på svenska, och "Degree of Master in Social Science (120 credits)", (Main field of study: Development Studies) på engelska. Upp till 30 hp kan utgöras av praktik i den tvååriga utbildningen.

Övriga föreskrifter

SPRÅK

Undervisningen sker på engelska.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

För att antas till delkurs i utvecklingsstudier på avancerad nivå som ges i programmet krävs 90 hp i samhällsvetenskapligt ämne. Studenter som är antagna på pol.mag.programmet och som antagits till D-nivån läser någon av de inledande kurserna på avancerad nivå som D-kurs. Kurser som tidigare lästs på motsvarande D-nivå kan efter viss prövning tillgodoräknas inom masterprogrammet för den student som antagits på programmet.

Studierna förutsätter att den som antas till programmet inför kursstart har förvärvat grundläggande kunskaper i kvalitativ och kvantitativ metod (detta motsvarar den metodkurs som ges på C-nivån vid den statsvetenskapliga institutionen i Uppsala. Referenslitteratur: Teorell, J. and Svensson, T. 2007. Att fråga och att svara. Malmö: Liber; eller: Sapsford, R. & Jupp, V. (ed.). 1996. Data Collection and Analysis. London: Sage Publications; eller: Burnham, P., Gilland, K., Grant, W., and Layton-Henry, Z. 2004. Research Methods in Politics. New York: Palgrave MacMillan). Inför masteruppsatsen krävs kunskaper i kvalitativ och kvantitativ metod på avancerad nivå.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin