Speldesign och grafik
Utbildningsplan, HSG1H
Programmet är avvecklat.
- Kod
- HSG1H
- Fastställd av
- Historisk-filosofiska fakultetsnämnden, 12 mars 2013
- Diarienummer
- HISTFILFAK 2013/28
- Ansvarig fakultet
- Historisk-filosofiska fakulteten
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B (områdesbehörighet A8/8)
Syfte
Programmet syftar till att ge studenterna en utbildning som förbereder för yrkesverksamhet inom företag, organisationer, myndigheter eller som egen företagare. Programmets syfte är också att ge teoretiska och praktiska kunskaper inom huvudområdet speldesign och området visuell gestaltning samt kännedom om områdenas vetenskapliga och konstnärliga grund.
Mål
För högskoleexamen ska studenten kunna:
- redovisa kunskaper och färdigheter inom huvudområdet speldesign och området grafik inbegripet kunskap om områdenas vetenskapliga och konstnärliga grund och kunskap om några tillämpliga metoder inom dessa,
- reflektera över, diskutera och analysera spelets och speldesignens roll för människan och samhället,
- söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en programaktuell frågeställning,
- samverka i tvärvetenskapliga projektgrupper och utvärdera sitt arbete,
- kommunicera med olika grupper i samhället såväl muntligt som skriftligt, och utifrån ovanstående kunskapsområden,
- självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- kunna hantera etiska frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen.
Programmets uppläggning
Programmet omfattar två års studier. Programmet har en stomme bestående av kurser inom huvudområdet speldesign till en omfattning av 60 hp med successiv fördjupning. Dessa kurser läses gemensamt med programmet Speldesign och programmering. I praktiskt inriktade moment och kurser arbetar studenter från båda programmen tillsammans i projektgrupper med att omsätta teoretiska kunskaper i produktioner. Utöver kurserna i speldesign innehåller programmet kurser i visuell gestaltning genom 2D- och 3D-grafik om totalt 45 hp. I den sista kursen inom programmet, Stort spelprojekt, ingår ett självständigt arbete (examensarbete) om 7,5 hp.
Kurser inom programmet
År 1
Spelanalys och speldesign - introduktion, 7,5 hp
Att kommunicera i tal och skrift, 7,5 hp
2D-Datorgrafik, teori och tillämpning I, 15 hp
2D-Datorgrafik, teori och tillämpning II, 7,5 hp
Spelutveckling - introduktion, 7,5 hp
Theme Park, 15 hp
År 2
Avancerad speldesign, 7,5 hp
3D-Datorgrafik, teori och tillämpning I, 15 hp
3D-Datorgrafik, teori och tillämpning II, 7,5 hp
Serious Games, 7,5 hp
Valfri kurs, 7,5 hp
Stort spelprojekt, 15 hp
Undervisning
Programmet ges vid Uppsala universitet Campus Gotland. Undervisningen bedrivs både på svenska och på engelska.
Examen
Högskoleexamen med speldesign som huvudområde.
Övriga föreskrifter
Utbildningen inom huvudområdet innehåller en successiv fördjupning i studierna för att på så sätt möjliggöra en övergång till studier på kandidatnivå.