Nomineringskriterier 1-9

1. Vetenskapligt förhållningssätt

Den nominerade gör exempelvis följande:

  • baserar undervisningen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet,
  • ger förutsättningar för studenterna att utveckla ett vetenskapligt förhållnings- och arbetssätt,
  • följer med i forskningsutvecklingen och uppdaterar kontinuerligt sina ämneskunskaper,
  • diskuterar synen på ämnet och hur denna förändras, liksom hur ämnet utvecklas exemplifierat av bl.a. institutionens forskning,
  • diskuterar olika perspektiv på ämnet, som exempelvis etiska perspektiv, olika forskningstraditioner, genusperspektiv och internationella aspekter,
  • stimulerar studenterna till eget lärande, kreativitet och kritiskt tänkande,
  • ger förutsättningar för studenterna att utveckla sin förmåga att urskilja, formulera och lösa problem,
  • ger förutsättningar för studenterna att utveckla sin förmåga att självständigt kunna analysera, reflektera, dra slutsatser, värdera, ifrågasätta och vara kreativ,
  • sätter in kursen och ämnet i ett, för studenterna, förståeligt sammanhang och anknyter till aktuell forskning och internationella förhållanden eller
  • andra insatser för att främja ett vetenskapligt förhållningssätt i undervisningen.

2. Aktiverande undervisningsformer

Den nominerade gör exempelvis följande:

  • väljer undervisningsformer som stimulerar studentaktivitet, främjar djupinriktning i lärandet samt uppmuntrar till samarbete,
  • planerar undervisningen så att studenterna ges utrymme för egen reflektion, bearbetning av litteratur och kritiskt tänkande,
  • planerar undervisningen så att studenterna ges utrymme för diskussioner med lärare och medstuderande i syfte att inhämta, utvidga och fördjupa kunskap,
  • skapar ett positivt klimat som stimulerar studenternas engagemang och intresse för ämnet och främjar därigenom lärande,
  • tar tillvara studenternas egna kunskaper, erfarenheter och perspektiv
  • knyter ämnesinnehållet till ett vidare sammanhang,
  • tar tillvara perspektiv från hitresande studenter, liksom från studenter med erfarenhet från studier i andra länder,
  • möjliggör i möjligaste mån arbetslivsanknytning av utbildningen,
  • använder där det gynnar studenternas lärande och underlättar kommunikationen lämplig informations- och kommunikationsteknik,
  • ger studenterna möjlighet att dra fördel av den infrastruktur som finns i form av bibliotekstillgång, IT-strukturer m.m.
  • ger studenterna möjlighet att träna sig i att söka och värdera information,
  • stimulerar studenterna till eget lärande, kreativitet och kritiskt tänkande,
  • sätter in kursen och ämnet i ett, för studenterna, förståeligt sammanhang,
  • integrerar olika former av färdighetsträning i undervisningen (t.ex. muntlig och skriftlig presentation),
  • anpassar undervisningen till studenternas bakgrund och nivå,
  • se till att nya idéer för undervisning förverkligas
  • planera och leda olika pedagogiska aktiviteter utifrån genusperspektiv
  • förnya undervisningens former och innehåll tillsammans med kollegor (t.ex. nätbaserad undervisning) eller
  • annan insats för att främja aktiverande undervisningsformer.

3. Tydlig röd tråd och progression

Den nominerade gör exempelvis följande:

  • verkar för ett tydligt samband mellan förväntade studieresultat, undervisningsformer och examination (konstruktiv länkning),
  • informerar studenterna om den konstruktiva länkningen,
  • sätter in kursen och ämnet i ett, för studenterna, förståeligt sammanhang och anknyter till aktuell forskning och internationella förhållanden,
  • verkar för en tydlig progression i förväntade studieresultat vad gäller kunskaps-, färdighets-, och kompetensmål mellan grund- och avancerad nivå och/eller inom respektive nivå genom fördjupning och/eller breddning,
  • anpassar undervisningen till studenternas bakgrund och nivå,
  • tydliggör kopplingen mellan teori och tillämpning i exempelvis verksamhetsförlagda utbildningsmoment,
  • förnya undervisningens former och innehåll tillsammans med kollegor (t.ex. nätbaserad undervisning) eller
  • annan insats för att skapa en tydlig röd tråd eller progression i undervisningen.

4. Examination och återkoppling som pedagogiskt styrmedel

Den nominerade gör exempelvis följande:

  • väljer varierande examinationsformer med hänsyn till de kunskaper, färdigheter och kompetenser som stipuleras i målen,
  • utvecklar bedömningskriterier och informerar studenterna om dessa på ett sätt som gör att de ges möjlighet att förstå hur de tillämpas,
  • diskuterar med studenterna om vad som är tillåtet och vad som räknas som fusk eller plagiat,
  • tillhandahåller skriftliga riktlinjer för studenternas självständiga arbeten,
  • ger studenterna konstruktiv återkoppling på vad var och en lärt sig i olika situationer och på vad man behöver utveckla mer,
  • ger studenterna möjlighet att träna sina förmåga till kritisk granskning av egna och andras arbeten eller
  • annan insats för att främja examination och återkoppling som fungerar som pedagogiskt styrmedel.

5. Samverkan mellan lärare och studenter

Den nominerade gör exempelvis följande:

  • skapar ett undervisningsklimat som präglas av ömsesidig respekt och ansvar,
  • diskuterar och samverkar med studenterna under kursens gång,
  • skapar ett positivt klimat som stimulerar studenternas engagemang och intresse för ämnet och främjar därigenom lärande,
  • sörjer för en god introduktion av nya studenter med avseende på studiers uppläggning och krav,
  • bidrar till att studenterna tidigt utvecklar goda studievanor,
  • utvecklar studenternas förmåga att självständigt söka och värdera information,
  • informerar studenterna om det pedagogiska programmet,
  • sätter in kursen och ämnet i ett, för studenterna, förståeligt sammanhang och visar på helheten,
  • anpassar undervisningen till studenternas bakgrund och nivå så att alla bereds möjlighet att lära på lika villkor,
  • informerar studenterna om de stödresurser som finns,
  • tar initiativ till olika former av samverkan med studenter, kollegor, övrig personal, lärare vid andra institutioner vad gäller utbildning på grund och avancerad nivå,
  • skapa ett positivt klimat för diskussion av pedagogiska frågor
  • motivera studenter och kollegor att delta i utveckling av mål och strategier för undervisningen eller
  • annan insats för att främja samverkan mellan lärare och studenter.

6. Ett tydligt pedagogiskt ledarskap

  • utvärderar och följer upp den pedagogiska verksamheten på institutionen eller på programmet som helhet,
  • initierar, stimulerar och genomför pedagogiskt utvecklingsarbete,
  • annat som ligger i ett tydligt pedagogiskt ledarskap.

7. Kontinuerlig uppföljning och återkoppling

Den nominerade gör exempelvis följande:

  • följer upp och analyserar undervisningen med avseende på kvaliteten i förhållande till de förväntade studieresultaten (kursmålen),
  • följer upp undervisningen med kursvärderingar enligt universitetets riktlinjer,
  • utvärderar helheten av en termin eller ett program återkommande där så är lämpligt,
  • sörjer för att resultaten av kursvärderingarna och konsekvenserna återkopplas till studenterna,
  • omprövar syfte och innehåll för utbildningen med ett eller ett par års mellanrum samt involverar studenterna aktivt i detta arbete,
  • omprövar och utvecklar examinationsformerna på basis av högskolepedagogisk kunskap,
  • uppmuntrar till att pröva nya undervisnings- och examinationsformer eller
  • annat som främjar kontinuerlig uppföljning och återkoppling.

8. Kollegial samverkan och idéutbyte

  • bidrar till förekomsten av kollegialt stöd och möjligheten att samverka inom institutionen och/eller programmet,
  • bidrar till möjligheten att samverka över institutions- och fakultetsgränserna och med biblioteket för att dra fördel av universitetets bredd,
  • bidrar till regelbundna träffas inom institutionen/programmet respektive fakulteten,
  • informerar sig om och bygger vidare på kollegors erfarenheter av pedagogiskt utvecklingsarbete,
  • visar intresse och engagemang för att sprida goda exempel på pedagogisk utveckling i olika fora utanför den egna institutionen/universitetet,
  • förnyar undervisningsmaterial och förmedlar detta till andra lärare eller institutioner,
  • utvecklar nya undervisnings- och/eller examinationsformer och sprider kunskap om dessa,
  • utvecklar nätbaserade undervisningsformer/material och sprider kunskap om dessa,
  • författa kurslitteratur eller andra läromedel av god kvalitet eller
  • annat som främjar kollegial samverkan och idéutbyte.

9. Övrigt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin