De nationella minoritetsspråken i Sverige förr och nu
Kursplan, Grundnivå, 5CM004
- Kod
- 5CM004
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Språkvetenskapliga fakultetsnämnden, 27 april 2007
- Ansvarig institution
- Historiska institutionen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna redogöra för de nationella minoritetsspråkens ställning i Sverige förr och nu samt deras möjligheter att bevaras och utvecklas som en del av det svenska kulturarvet.
Innehåll
Kursen är en fristående kurs som även ingår i Det flerspråkiga Sverige 30 hp. Kursen är ämnesöverskridande och vänder sig till språkstuderande och andra grupper av intresserade, såsom lärare, lärarutbildare och tjänstemän ansvariga för invandrar- eller minoritetsfrågor m.fl. Teman som behandlas under kursen: Orientering om de nationella minoritetsspråken i Sverige. Språkplanering och språkvård i minoritetsspråkssammanhang: purism, frågan om språk och dialekt. Officiell politik gentemot minoritetsspråken: internationella konventioner, implementering av besluten, internationella jämförelser. Språkbevarande, språkbyte och språklig revitalisering, gräsrotsverksamhet för att stärka dessa språk; attityder till minoritetsspråken hos majoriteten och hos talarna själva. Kulturproduktion på de nationella minoritetsspråken och kulturens roll i språklig revitalisering.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier som är koncentrerade till tre undervisningstillfällen/heldagar. Dessa ges av Centrum för multietnisk forskning i samarbete med Institutionen för lingvistik och filologi, Institutionen för moderna språk och Institutionen för nordiska språk.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt. Dessutom löpande examination under seminarierna. Innefattar egen fältforskning och individuella skriftliga uppgifter. Som betyg på kursen används något av uttrycken väl godkänd, godkänd eller underkänd. För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. En student som underkänts i visst prov tre gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.