Barnets språkutveckling
Kursplan, Grundnivå, 5LN346
- Kod
- 5LN346
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lingvistik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 20 augusti 2014
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som valbar kurs inom Lingvistik C och som fristående kurs.
Behörighetskrav
Lingvistik B
Mål
Kursen syftar till att ge insikt i vanliga fenomen i barnspråk och teorier om barns språkinlärning, insikt i teorier om tvåspråkighet och andraspråksinlärning hos barn samt färdighet att analysera barnspråk.
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd kunna:
- redogöra för olika teorier om barns språkinlärning,
- redogöra för typisk talspråkutveckling (ljudsystem, grammatik, ordförråd) hos barn,
- redogöra för olika teorier om barns tvåspråkighet och andraspråksinlärning,
- förklara samband mellan språkutveckling och olika språkmiljöer, och
- analysera barnspråk och arbeta med barnspråkskorpusar.
Innehåll
Jämförelse av olika teorier om barns språkinlärning. Förspråklig kommunikation. Barnets talperception och talutveckling. Barns inlärning av bl.a. ljudsystem, grammatik och ordförråd. Barnets utveckling i sin förmåga att delta i kommunikation med sin omgivning. Samband mellan språkutveckling och olika språkmiljöer. Språklig medvetenhet.
Flerspråkighet i samhället med fokus på barn. Språk och identitet. Tidig (simultan) tvåspråkighet. Andraspråksinlärning och utvecklandet av successiv tvåspråkighet. Halvspråkighetsdebatten. Kommunikation på två språk, kodväxling och interferens.
Färdighet att analysera barnspråk och arbete med barnspråkskorpusar.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier/gruppövningar, laborationer, litteraturuppgifter med redovisningar. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Obligatoriska moment: Gruppövningar, laborationer och redovisningar av litteraturuppgifter samt analysuppgifter.
Examination
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Momenten redovisas genom skrivning samt genom fortlöpande analysuppgifter. För godkänd kurs krävs, förutom godkänt prov, godkänt resultat på obligatoriska moment.
Efter överenskommelse med studierektor eller betygsbestämmande lärare anordnas omtentamen. Komplettering av obligatoriska moment sker efter överenskommelse med kursansvarig lärare.