Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5NS198

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5NS198
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Svenska som andraspråk G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 16 mars 2015
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen är en fristående kurs. Den ingår som valfri delkurs på Svenska som andraspråk C, Professionell svenska C, Svenska språket/nordiska språk C eller Svenska 4 inom lärarutbildningen.

Behörighetskrav

60 hp i ett språkvetenskapligt ämne

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för teorier om litteracitet och litteracitetsbegreppets framväxt
  • visa insikt i och diskutera olika förutsättningar för litteracitet hos individer i olika åldrar och med olika språklig och social bakgrund
  • jämföra och kritiskt värdera olika didaktiska val för att främja litteracitet med fokus på flerspråkiga individer
  • beskriva och analysera andraspråkstalares litteracitetsutveckling
  • redogöra för och kritiskt diskutera hur litteracitet kan ge delaktighet i textgemenskaper i utbildning, yrkesliv och samhälle.

Innehåll

Kursen riktar sig till lärare och andra som är intresserade av flerspråkighet och litteracitet. Kursen behandlar olika teorier om litteracitet samt litteracitetsbegreppets framväxt. Härvid avser litteracitet deltagande i och medskapande av sociala praktiker, där text på olika sätt ingår, och omfattar även attityder och värderingar kopplade till dessa praktiker. Vidare diskuteras olika förutsättningar för litteracitet hos individer i olika åldrar med olika språklig och social bakgrund. Olika didaktiska val för att främja litteracitet studeras, varvid andraspråkstalares litteracitetsutveckling analyseras. Därtill diskuteras hur litteracitet kan ge deltaktighet i olika textgemenskaper i olika sammanhang.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner och seminarieövningar. Obligatoriska moment förekommer.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarier samt genom muntliga och skriftliga uppgifter.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin