Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5NS198
Huvudgrupp 1
- Domeij, Richard; Karlsson, Ola, Delaktig i det digitala samhället - ett flerspråkigt perspektiv, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. s. 519–543Obligatorisk
- Wedin, Åsa; Hedman, Christina, Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (Läses enligt anvisningar.)
- Franker, Qarin, Bildvalet har betydelse, Ingår i: Språk och lärande: = Language and learning: rapport från ASLA:s höstsymposium, Stockholm, 7-8 november 2008 papers from the ASLA symposium in Stockholm, 7-8 November 2008, Uppsala, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2009, s. 97–117Obligatorisk
- Gee, James Paul, Social linguistics and literacies: ideology in discourses, 4th ed., London, Routledge, [2011], c2012Obligatorisk
- Kliefgen, Jo Anne, Communicative Practices at Work: Multimodality and Learning in a High-Tech Firm, Clevedon, Channel View Publications, 2013Obligatorisk (Kapitel 3 och 4.)
- Lea, Mary R.; Street, Brian V., Student writing in higher education: an academic literacies approach, Studies in Higher Education 23 (2), 1998, fulltextObligatorisk (s. 157–172)
- Bagga-Gupta, Sangeeta m.fl., Literacy-praktiker i och utanför skolan, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2013Obligatorisk (Läses enligt anvisningar)
- Multilingual literacies: reading and writing different worlds, Amsterdam, J. Benjamins Pub, 2000Obligatorisk (Läses enligt anvisningar.)
- Nelson, Marie, Jag kopierar andras mejl: Om andraspråkstalares skrivstrategier i yrkeslivet, Ingår i: Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi: rapport från ASLA:s höstsymposium i Lund, 8-9 november 2007 = Language learning, language teaching and technology: papers from the ASLA symposium in Lund, 8-9 November, 2007, Uppsala, ASLA, 2008, s. 163–181Obligatorisk (Tillgänglig via läraren med författarens tillstånd.)
Övriga titlar köpes eller lånas. De kommer också att finnas tillgängliga i institutionens bibliotek, rum 16-2038A, där de kan läsas på plats. Observera att de inte får avlägsnas från rummet!
* Obligatorisk