Marknadsföring för det industriella företaget
Kursplan, Avancerad nivå, 1TE685
- Kod
- 1TE685
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 5 oktober 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
130 hp inom teknik/naturvetenskap/farmaci. Kursen Industriell strategi och organisation skall vara genomgången.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- redogöra för grundläggande teorier och modeller i marknadsföring och för analys av marknads- och kundsituationer,
- redogöra för grundläggande modeller för organisation och styrning av marknadsföringen i det industriella företaget,
- utföra analyser av komplexa marknadsstrukturer och affärsutvecklingssituationer för företag i olika affärsmiljöer och utvecklingslägen,
- redogöra för marknadsanalysens roll och betydelse för företaget strategiska utveckling och marknadsposition på kort och lång sikt,
- redovisa, diskutera och bedöma grundläggande marknadsföringsproblem,
- utforma och motivera utformningen av värdeskapande processer för kunder med hänsyn till ekonomiska, sociala och etiska aspekter.
Innehåll
Grundläggande koncept och kunskaper för analys av marknadsbaserade problem och möjligheter för företagets affärsutveckling. Träning i ett integrerat angreppssätt att hantera komplexa problem av strategisk och operativ ledningskaraktär för marknadsföringens planering och genomförande i företaget.
Följande frågeställningar tas upp: Varför är marknadsföring viktigt för det enskilda företaget? Ledning av marknadsföring och marknadsanalys. Marknadsföringens koppling till och betydelse för innovation och teknikutveckling.
Undervisning
Teoriföreläsningar, gästföreläsningar, seminarier och praktikfall.
Examination
Kursbetyget ges efter en sammavägning av gruppvis examination baserad på inlämnade PM under kursens gång samt en individuell tentamen.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte tillgodoräknas i examen tillsammans med 1TE052 Marknadsanalys eller 1TE674 Teknikbaserad affärsutveckling och entreprenörskap.