Att undervisa i tyska - i en skapande och föränderlig miljö
Kursplan, Avancerad nivå, 9LF038
- Kod
- 9LF038
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering, 16 november 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Kursansvarig institution/motsvarande: Fortbildningsavdelningen för skolans internationaliering
Behörighetskrav
Lärarexamen om 180 hp alternativt kandidatexamen, med inriktning tyska.
Mål
Kursens syfte är att den studerande ska utveckla och fördjupa goda kunskaper inom ämnesområdena tyska som skolämne och som ett modernt språk. Den studerande skall även utveckla förmåga att koppla språkdidaktiska teorier, samt befintliga kunskaper i tyska, till praktisk tillämpning i undervisningen.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- uppvisa kunskaper om nationella och internationella språkdidaktiska teorier och deras användning i tyskundervisningen
- redogöra för huvudlinjerna i Gemensam Europeisk Referensram och Europeisk Språkportfolio som pedagogiskt redskap
- kommunicera och diskutera olika språkinlärningsteorier om språkinlärning och tillämpa relevanta strategier för en effektiv och inspirerande språkundervisning, vad gäller innehåll och arbetssätt
- uppvisa ökad förståelse om de kulturella företeelserna i den tyskspråkiga världen
Innehåll
- Nationell och internationell forskning och hur denna kommer till uttryck i de nationella styrdokumenten och därigenom influerar språkundervisningen i tyska.
- Språkundervisningens meningsskapande dimensioner i perspektiven undervisningskultur, det mångkulturella klassrummet, kommunikation och demokrati.
- Olika perspektiv på utvärdering, prov och bedömning.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier kring forskning och verksamhetsformer som anknyter till språkundervisningen i tyska.
Examination
Examination sker både muntligt och skriftligt genom fortlöpande bedömning samt ett avslutande självständigt arbete.