Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv C

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PE382

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PE382
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 6 december 2017
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en fortsättningskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 61-90 i pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv.

Behörighetskrav

Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A, 30 hp och 22,5 hp från Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B.

Mål

Delkurs 1

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva och värdera forskningsstrategier, deras grundantagande, användningsområde och datainsamlingstekniker inom ämnet pedagogik
  • redogöra för etiska principer för forskning inom ämnet pedagogik
  • redogöra för och diskutera teoriers roll i forskningsprocessen inom ämnet pedagogik
  • beskriva och kritiskt granska olika metodiska vägval i forskningsprocessen inom ämnet pedagogik

Delkurs 2

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • olika kvalitativa och kvantitativa analysmetoder inom pedagogisk forskning
  • motivera på ett vetenskapligt och kritiskt reflekterande sätt valet av analysmetod utifrån en given problemställning inom ämnet pedagogik

Delkurs 3

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • självständigt initiera, planera och genomföra ett vetenskapligt arbete med ett kritiskt reflekterande förhållningssätt inom ämnet pedagogik
  • självständigt och på ett vetenskapligt och kritiskt reflekterande sätt diskutera andras vetenskapliga arbete inom ämnet pedagogik

Innehåll

Kursen består av tre delar, Metod C1, 7,5 hp, Metod C2, 7,5 hp och examensarbete, 15 hp.

Huvudsakligt innehåll:

  • ämnes- och metodfördjupning i relation till ett vetenskapligt arbete inom ämnet pedagogik
  • undersökningsplanering, datainsamlings- och analysmetoder i ett vetenskapligt arbete inom ämnet pedagogik
  • analys och rapportering i ett vetenskapligt arbete inom ämnet pedagogik

Undervisning

Lektioner, seminarier, laborationer och handledning.

Examination

Examination sker genom skriftliga prov, muntliga och skriftliga redovisningar samt opposition och aktivt deltagande i examinationsseminarierna.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från

universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med Pedagogik fortsättningskurs C.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin