Vetenskapsmetodik och evidensbaserad medicin - introduktionskurs
Kursplan, Grundnivå, 3CV002
- Kod
- 3CV002
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 28 augusti 2019
- Ansvarig institution
- Centrum för klinisk forskning, Västmanland
Allmänt
Kursens syfte är att ge en introduktion till vetenskaplig metodologi och stimulera till ett vetenskapligt arbetssätt i den dagliga sjukvården.
Behörighetskrav
Högskoleutbildning inom vårdområdet
Mål
Kursens tyngdpunkt ligger på att finna, tolka och värdera medicinsk information.
Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren:
- kunna finna, tolka och värdera information från olika databaser för att i det dagliga arbetet välja diagnostiska och terapeutiska metoder enligt bästa evidens
- förstå olika typer av studiedesign inkl. styrkor och svagheter
- ha grundläggande insikt i basala statistiska metoder inom medicinsk forskning
- förstå forskningsetiska frågeställningar
Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren dessutom:
- kunna planera ett forskningsprojekt med i första hand klinisk inriktning
- kunna formulera en ansökan till etikprövningsnämnden för att under handledning kunna bedriva forskning
Innehåll
- Den vetenskapliga artikelns uppbyggnad
- Grundläggande studiedesign
- Grundläggande statistiska metoder i relation till studiedesign
- Praktisk träning i sökande av evidensbaserad information
- Tolkning och kritisk granskning av vetenskapliga artiklar
- Medicinsk utveckling på vetenskaplig grund
- Etiska frågeställningar i klinisk forskning
- Regelverk kring klinisk forskning
- Att skriva och presentera en projektplan
Undervisning
Kursen ges på kvartsfart. Utbildningen sker genom föreläsningar, seminarier, praktisk träning i informationssökning under handledning, samt arbete med projektplansutformning under handledning. För godkänd kurs krävs aktivt deltagande vid undervisningstillfällen, seminarier och schemalagd praktisk träning.
Examination
Examination sker genom skriftlig redovisning och muntlig presentation av projektarbete samt skriftlig examination.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. Som betyg används godkänd eller underkänd.
Övriga föreskrifter
Kursen är en fristående kurs som ges av Centrum för klinisk forskning i Västerås och riktar sig till professionella inom vården.