Internationellt företagande och marknadsföring

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2FE413

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2FE413
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 5 februari 2020
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Kursen ges inom Ekonomie kandidatprogrammet och som fristående kurs.

Behörighetskrav

Behörig är den som är godkänd på 30 hp företagsekonomi A-nivå och som följt 30 hp företagsekonomi B-nivå, varav minst 15 hp ska vara godkända.

Mål

Huvudsyftet med denna kurs är att ge studenterna en förståelse för de affärsmässiga utmaningar som företag står inför i en global kontext. De senaste teorierna och aktuell akademisk forskning inom områdena internationellt företagande och marknadsföring kommer att introduceras och analyseras. Detta i syfte att lägga en grund dels till teoretisk och empirisk förstålse för områdena, dels till förbättrade praktiska och analytiska färdigheter. Efter genomförd kurs ska studenterna kunna:

  • analysera företag och marknader i en global kontext
  • förstå, kommunicera och diskutera koncept och perspektiv relaterade till internationellt företagande och marknadsföring
  • använda interdisciplinära insikter och perspektiv från teorier om internationellt företagande och marknadsföring, samt kritiskt kunna reflektera kring dessa
  • analysera strukturer i, beteenden hos och strategier för företag i en global kontext
  • förstå grunder i och använda färdigheter för att implementera undersökningar kopplade till marknadsföring, marknadsföringsstrategier, och marknadföringstaktik
  • förstå och diskutera etiska dilemman för företag som agerar i en global kontext.

Innehåll

Kursen behandlar frågor kring internationellt företagande och marknadsföring. De flesta företag står idag inför ett antal utmaningar i samband med globalisering och utveckling mot marknader, nätverk, informationsflöden och människor som är alltmer beroende av och integrerade med varandra. Kursen ger en djupare förståelse för den roll som relationer och nätverk spelar i en global miljö. Problem och utmaningar kommer att analyseras i samband med företags inträde på nya marknader, vidare expansion på befintliga marknader samt olika utmaningar relaterade till organisering och styrning av internationellt verksamma företag.

Undervisning

Kursen har ett problembaserat lärande som utgångspunkt och bygger på centrala koncept inom områdena internationellt företagande och marknadsföring. En kombination av föreläsningar, seminarier med studentbaserade aktiviteter, såväl som problembaserade uppgifter och skrivna rapporter kommer att användas för att utveckla studenternas kunskaper och färdigheter. Studenterna kommer att arbeta individuellt och i grupp, där aktivt deltagande är ett krav. Praktiska/empiriska inslag finns i olika kursmoment såsom gästföreläsningar och fallbeskrivningar. Kursen ges på engelska.

Examination

Ett sammanfattande betyg ges på hela kursen, 15 hp.

Examination sker löpande genom individuella och gruppvisa uppgifter. Betyget på hela kursen sätts efter en sammanvägning av de olika examinationsmomenten. Betygskriterier redovisas i studiehandledningen som gäller för respektive kurstillfälle. De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). Examination som lämnas in efter utsatt tid betygssätts inte om inte särskilda skäl kan styrkas. Eventuella kompletteringar måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen.

För student som ej erhållit godkänt betyg på kursen måste hela kursen (med alla tillhörande examinationsmoment) göras om, vilket endast kan göras på kommande kurstillfällen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter/överlappar bland annat International Business 2FE404, Service Relationship Management 2FE405, 2FE602, Marketing, Organisation and International Business 2FE426, 8FE426, Kandidatkurs, Marknadsföring, organisation och internationellt företagande 2FE429, International Business 2FE226 och Internationellt företagande och marknadsföring ur ett svenskt perspektiv 2FE233.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin