Marknadsföring för det industriella företaget

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1TE685

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1TE685
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Industriell teknik A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 26 mars 2021
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

130 hp inom teknik/naturvetenskap/farmaci. Industriell strategi och organisation ska vara genomgången. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande teorier och modeller i marknadsföring och för analys av marknads- och kundsituationer,
  • redogöra för grundläggande modeller för organisation och styrning av marknadsföringen i det industriella företaget,
  • utföra analyser av komplexa marknadsstrukturer och affärsutvecklingssituationer för företag i olika affärsmiljöer och utvecklingslägen,
  • redogöra för marknadsanalysens roll och betydelse för företaget strategiska utveckling och marknadsposition på kort och lång sikt,
  • redovisa, diskutera och bedöma grundläggande marknadsföringsproblem,
  • utforma och motivera utformningen av värdeskapande processer för kunder med hänsyn till ekonomiska, sociala och etiska aspekter.

Innehåll

Grundläggande koncept och kunskaper för analys av marknadsbaserade problem och möjligheter för företagets affärsutveckling. Träning i ett integrerat angreppssätt att hantera komplexa problem av strategisk och operativ ledningskaraktär för marknadsföringens planering och genomförande i företaget.

Följande frågeställningar tas upp: Varför är marknadsföring viktigt för det enskilda företaget? Ledning av marknadsföring och marknadsanalys. Marknadsföringens koppling till och betydelse för innovation och teknikutveckling.

Undervisning

Teoriföreläsningar, gästföreläsningar, seminarier och praktikfall.

Examination

Kursbetyget ges efter en sammavägning av gruppvis examination baserad på inlämnade PM under kursens gång samt en individuell tentamen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte tillgodoräknas i examen tillsammans med 1TE052 Marknadsanalys eller 1TE674 Teknikbaserad affärsutveckling och entreprenörskap.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin