Pedagogik A
Kursplan, Grundnivå, 4PE301
- Kod
- 4PE301
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 7 september 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i kandidatprogrammet i pedagogik med inriktning mot barn och unga, samt beteendevetenskapliga kandidatprogrammet.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska få grundläggande kunskaper om olika teoretiska perspektiv, forskningstraditioner, centrala begrepp och teman inom Pedagogik och består av fyra delkurser om vardera 7,5 högskolepoäng:
- Människan i samhället: pedagogiska möjligheter och utmaningar 7,5 hp
- Det livslånga lärandet: Teorier om lärande och inlärning 7,5 hp
- Grupper, relationer och identitetsformering 7,5 hp
- Att tolka och hantera mått med pedagogisk relevans 7,5 hp
Delkurs 1: Människan i samhället - pedagogiska möjligheter och utmaningar
Kursens syfte är att ge kunskaper om hur människan genom hela livet formas, utvecklas och styrs i olika sociala och kulturella sammanhang, samt att introducera några centrala teoretiska perspektiv och begrepp inom pedagogiken. Kursen ger en introduktion till pedagogik som kunskapsområde genom att fokusera på olika pedagogiska möjligheter och utmaningar som människan och samhället idag står inför.
Mål:
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för grundläggande pedagogiska begrepp
- identifiera olika former av lärande-, utvecklings- och påverkansprocesser i samhället
- redogöra för centrala pedagogiska perspektiv i relation till olika institutioner såsom familj, utbildning och arbetsliv
- diskutera pedagogiska möjligheter och utmaningar utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Innehåll:
- Grundläggande begrepp inom pedagogik (såsom lärande, kunskap, fostran och socialisation)
- Pedagogiska processer i institutionella sammanhang
- Centrala pedagogiska perspektiv
- Människan som en lärande aktör i samhället, satt i ett samtids- och framtidsperspektiv
Delkurs 2: Det livslånga lärandet - teorier om lärande och inlärning
Kursens syfte är att introducera vetenskapliga synsätt och traditioner rörande lärande och inlärning. I kursen behandlas olika perspektiv på lärande i olika sammanhang (t.ex. familj, skola organisationer och arbetsplatser). I detta ingår även tillämpning av olika perspektiv och analyser av specifika fall.
Mål:
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för, identifiera och diskutera olika vetenskapliga synsätt och traditioner rörande inlärning och lärande
- placera olika synsätt och traditioner rörande inlärning och lärande i ett vetenskapshistoriskt sammanhang
- diskutera och jämföra perspektiv på lärande i olika sammanhang
- diskutera skillnader och likheter mellan barns, unga och vuxnas lärande
- beskriva och analysera hur olika praktiker kan förstås utifrån centrala perspektiv på lärande.
Innehåll:
- Vetenskapliga synsätt och traditioner rörande inlärning och lärande
- Vetenskapliga synsätt och traditioner rörande inlärning och lärande i ett vetenskapshistoriskt perspektiv
- Perspektiv på lärande i olika sammanhang (såsom familj, skola, arbetsliv)
- Relationen teori och praktik
Delkurs 3: Grupper, relationer och identitetsformering
Kursens syfte är att ge kunskaper om hur människor lär, påverkar varandra, formas och interagerar i grupper i olika sociala sammanhang (såsom skola, familj arbetsliv och kamratgrupper). Kursen behandlar olika teoretiska perspektiv på samspel i grupper, samt sociala aspekter av identitetsformering.
Mål:
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för grundläggande teoretiska perspektiv och begrepp som rör grupprocesser
- identifiera förutsättningar för och resultat av lärande och samarbete i grupp
- beskriva och analysera inneslutande och uteslutande grupprocesser samt dess konsekvenser
- diskutera identitetsformering utifrån ett socialt perspektiv.
Innehåll:
- Grundläggande teoretiska perspektiv på grupper och grupprocesser
- Identitetsformering, roller och grupptillhörighet bland barn, unga och vuxna
- Samarbete och lärande i arbetsgrupper
- Konflikter och konflikthantering
Delkurs 4: Att tolka och hantera statistiska mått med pedagogisk relevans
Kursen syftar till att utveckla förmågan att hantera statistik som rör pedagogiska förhållanden. I kursen behandlas tolkning och granskning av kvantitativa redogörelser, samt kritisk reflektion över statistikens möjligheter och begränsningar.
Mål:
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- utföra grundläggande statistiska beräkningar och sammanställningar
- redogöra för grundläggande kvantitativa begrepp
- tolka och förstå principerna för konstruktion och användning av enkäter och registerdata
- läsa, tolka och jämföra statistiskt material som rör barn, unga eller vuxna i olika pedagogiska sammanhang.
- planera och genomföra en mindre granskning av av ett statistiskt underlag inom ett område med pedagogisk relevans.
Innehåll:
- Beskrivande statistik
- Analys av hur enkäter och registerdata konstrueras
- Läsning och tolkning av kvantitativa data
- Granskningssamhället: om statistikens och mätningarnas roll i dagens samhälle
- Utredningsarbetets grunder
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, handledning och seminarier. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen och muntlig presentation.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.