Svenska som andraspråk B
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5NS187
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Delkurs 1. Språkanalys och bedömning
Litteratur
- Bedömning av språklig kompetens: en studie av samstämmigheten mellan Internationella språkstudien 2011 och svenska styrdokument, Stockholm, Skolverket, 2012Obligatorisk
- Carlsson, Marie, Sfi och sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 817–856Obligatorisk
- Council of Europe; ALTE, Manual for Language Test Development and Examining, Council of Europe, 2011, Dokumentet i PDFObligatorisk
- Eklund Heinonen, Maria, Bedömning av muntlig språkfärdighet och processbarhet. Grammatisk språkförmåga i ett muntligt språktest, Ingår i: Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi: rapport från ASLA:s höstsymposium i Lund, 8-9 november 2007 = Language learning, language teaching and technology: papers from the ASLA symposium in Lund, 8-9 November, 2007, Uppsala, ASLA, 2008, s. 49–62Obligatorisk
- Flyman Mattsson, Anna; Håkansson, Gisela, Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Granfeldt, Jonas; Ågren, Malin, Stages of processability and levels of proficiency in the common European framework of reference for languages: the case of L3 French, Ingår i: Language acquisition and use in multilingual contexts: theory and practice, Lund, Lund University Press, 2013, s. 28–38Obligatorisk
- Hägerfelth, Gun, Att förstå och skapa texter i samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga ämnen, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 188–200Obligatorisk
- Kuyumcu, Eija, Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 119–141Obligatorisk
- Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Obligatorisk
- Magnusson, Ulrika, Grammatisk metafor i läromedelstexter, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 155–163Obligatorisk
- Olofsson, Mikael; Sjöqvist, Lena, Bedömning i svenska som andraspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Sjöqvist, Lena, När språket inte gör tanken rättvisa - att bedöma flerspråkiga elevers språk och kunskapsutveckling, Ingår i: Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap, 2., uppdaterade uppl., Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2011, s. 60–81Obligatorisk
- Sundberg, Gunlög, Att bedöma andraspråkstexter, Ingår i: Textvård: att läsa, skriva och bedöma texter, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2006, s. 102–110Obligatorisk
- Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling, Stockholm, HLS förlag, 2005Obligatorisk
Referenslitteratur
- Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning, Stockholm, Skolverket, 2009
- Carlsson, Marie; Brömssen, Kerstin von, Kritisk läsning av pedagogiska texter: genus, etnicitet och andra kategoriseringar, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011 (Kap. 1, 7, 8, och 11)
- Tema Läromedel. Om läromedel på Skolverkets webbplats, Skolverket
- Ämne och språk: språkliga dimensioner i ämnesundervisningen, Stockholm, Kompetensfonden, 2006 (Kap. 1, 2 och 4 Fulltext via: http:/
/ www.isd.su.se/ polopoly_fs/ 1.92710.1340028534!/ menu/ standard/ file/ Amne%20och%20sprak.pdf)
Delkurs 2. Andraspråkinlärares läs- och skrivutveckling
Litteratur
- Damber, Ulla, Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, 2., uppdaterade uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2013Obligatorisk
- Hedman, Christina, Flerspråkig elev med dyslexi?, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, s. 98–128Obligatorisk
- Hedman, Christina, Läsutveckling hos flerspråkiga, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, s. 78–97Obligatorisk
- Hägerfeldt, Gun; Dabeski, Goce; Söderström Lareu, Monica, Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk
- Johansson, Britt; Sandell Ring, Anniqa, Låt språket bära - språk- och kunskapsutveckling i skolans alla ämnen, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 96–115Obligatorisk
- Kuyumcu, Eija, Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Lidberg, Caroline, Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 303–317Obligatorisk
- Magnusson, Ulrika, Skrivande på ett andraspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Olofsson, Mikael, Genrepedagogik med lärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 247–269Obligatorisk
- Reichenberg, Monica; Fröhling, Thomas, Vägar till läsförståelse: texten, läsaren, samtalet, 2., [uppdaterade] uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2014Obligatorisk
- Schleppegrell, Mary J, Functional grammar in the classroom, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 79–96Obligatorisk
- Sellgren, Mariana, Ämnesundervisning för flerspråkiga elever – integrering av språk och innehåll, Ingår i: Stärkta trådar: flerspråkiga barn och elever utvecklar språk, litteracitet och kunskap: utvärdering av Stockholms stads storstadssatsning - målområde språkutveckling och skolresultat, Spånga, Rinkeby språkforskningsinstitut, 2005, s. 200–295Obligatorisk
- Wedin, Åsa, Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen
Litteratur
- Andersson, Lars-Gunnar, Dialekter och sociolekter, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Axelsson, Monica, Språkarv, språkidentifikation och språkfärdighet, Ingår i: Postskriptum: språkliga studier till minnet av Else Wijk-Andersson., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2001, s. 11–28Obligatorisk
- Bijvoet, Ellen; Fraurud, Kari, "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Bijvoet, Ellen, Språkattityder, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Boyd, Sally; Bredänge, Gunlög, Attityder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Börestam, Ulla; Huss, Leena, Språkliga möten: tvåspråkighet och kontaktlingvistik., Lund, Studentlitteratur, 2001Obligatorisk
- Dahl, Östen, Språkets enhet och mångfald, 2., [uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk
- Eliaso Magnusson, Josefina, Språk som ingång till gemenskap, Ingår i: Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010, s. 79–94Obligatorisk
- Gunnarsdotter Grönberg, Anna, Ungdomsspråk, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Hertzberg, Fredrik, Gräsrotsbyråkrati och normativ svenskhet: hur arbetsförmedlare förstår en etniskt segregerad arbetsmarknad, Stockholm, Arbetslivsinstitutet, cop. 2003Obligatorisk
- Hyltenstam, Kenneth, Sveriges sju inhemska språk: ett minoritetsspråksperspektiv, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk
- Josephson, Olle, Engelskan i 2000-talets Sverige, Ingår i: Engelskan i Sverige: språkval i utbildning, arbete och kulturliv, Stockholm, Norstedts ordbok, 2004, s. 7–24Obligatorisk
- Lainio, Jarmo, Tvåspråkighet och språkkontakter i Sverige, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Lindberg, Inger, I det nya mångspråkiga Sverige, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 18, nr. 2, 2009, s. 9–37Obligatorisk
- Lindberg, Inger, Myter om tvåspråkighet, Språkvård nr 4, 2002, http://www.spraknamnden.se/sprakvard/innehallsforteckning/4_02/Lindberg.pdfObligatorisk
- Lundström, Catrin, Svenskhetens utsida, Ingår i: I & M: invandrare & minoriteter, nr. 6, 2007, s. 5–8Obligatorisk
- Melander, Björn, Språkpolitik och språkvård, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Nelson, Marie, Professionella och socialiserade kommunikativa strategier. Anspråkstalande kvinnor och män i arbete, Ingår i: Språk och kön i nutida och historiskt perspektiv: studier presenterade vid Den sjätte nordiska konferensen om språk och kön, Uppsala 6-7 oktober 2006 = Language and gender in contemporary and historical perspective: studies presented at the Sixth Nordic Conference on Language and Gender, Uppsala, Sweden, October 6-7, 2006, Uppsala, Uppsala universitet, 2007, s. 287–298Obligatorisk
- Nordberg, Bengt, Vad är sociolingvistik?, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Nygren-Junkin, Lilian, Modersmål har vi allihopa - här med, och där med, Ingår i: Språkvård, vol. 2006, nr. 3, 2006, s. 11–17Obligatorisk
- Ohlsson, Maria, Språk och genus, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Namei, Shidrok, Language choice among Iranians in Sweden, Ingår i: Journal of multilingual and multicultural development., vol. 29:5, 2008, s. 419–437Obligatorisk
Delkurs 4. Uppsats
Litteratur
- Bell, Judith, Introduktion till forskningsmetodik, 4., [uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk
- Hammarberg, Björn, Teoretiska ramar för andraspråksforskning, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Lagerholm, Per, Språkvetenskapliga uppsatser, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2010Obligatorisk
- Strömquist, Siv, Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser, 4. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2006Obligatorisk
Referenslitteratur
- Befring, Edvard, Forskningsmetodik och statistik, Lund, Studentlitteratur, 1994
- Denscombe, Martyn, Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009
- Dysthe, Olga, Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning, Lund, Studentlitteratur, 2002
- Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2002
- Gustafsson, Bengt; Hermerén, Göran; Petersson, Bo, Vad är god forskningssed?: synpunkter, riktlinjer och exempel, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2005
- Hultman, Tor G., Svenska akademiens språklära, 1. uppl., Stockholm, Svenska akad., 2003
- Jarrick, Arne; Josephson, Olle, Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter, 2., [översedda]uppl., Lund, Studentlitteratur, 1996
- Språkriktighetsboken, 1. uppl., Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2005
- Svenska skrivregler., 2., [utök.]uppl., Stockholm, Liber, 2000
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023, version 2
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2015
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2013