Svenska som andraspråk B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5NS187

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5NS187
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Svenska som andraspråk G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 1 mars 2022
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk B inom Ämneslärarprogrammet.

Behörighetskrav

Minst 22,5 hp från Svenska som andraspråk A

Mål

Delkurs 1. Språkanalys och bedömning 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • redogöra för och jämföra olika bedömningsverktyg och olika typer av språktest
  • beskriva och exemplifiera utformning av språktest utifrån olika språkfärdighetsteorier
  • analysera och bedöma andraspråksinlärares språkutveckling
  • beskriva och ta ställning till läromedel i ett språkutvecklande perspektiv.

Delkurs 2. Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • beskriva läs- och skrivutveckling på ett andraspråk hos personer i olika åldrar
  • beskriva och problematisera läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi hos flerspråkiga elever
  • förklara och ge exempel på förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling
  • diskutera och tillämpa olika typer av läs- och skrivutvecklande arbetssätt.

Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • redogöra för och exemplifiera fenomenet flerspråkighet på såväl samhälls- som individnivå
  • sammanfatta centrala aspekter av språkpolitik och språkplanering i svenskt och internationellt perspektiv
  • förklara och problematisera sambandet mellan språkpolitik, språkideologi och attityder till språklig mångfald
  • beskriva och analysera flerspråkiga talares språkliga resurser och praktiker
  • identifiera och diskutera olika former av migrationsrelaterad språklig variation.

Delkurs 4. Skönlitteratur ur ett andraspråksperspektiv 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • använda litteraturvetenskapliga begrepp och språkvetenskapliga modeller vid analys av skönlitterära texter
  • identifiera språkliga utmaningar i skönlitteratur ur ett andraspråksperspektiv
  • motivera och förklara didaktiska val av skönlitterär läsning ur ett andraspråksperspektiv
  • utifrån relevanta ämnesdidaktiska modeller planera och genomföra ett didaktiskt litteratursamtal
  • skriva vetenskaplig text i god språklig form.

Innehåll

Kursen syftar till att den studerande ska skaffa sig sådana fördjupade kunskaper som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Kursen innehåller analys och bedömning av andraspråksinlärares språkutveckling samt av olika typer av läromedel. Vidare behandlas flerspråkighet och språklig variation. Därutöver belyses andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling, sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling samt genrepedagogik. Kursen ger perspektiv på skönlitteratur som resurs vid andraspråksinlärning. Den studerande får också träna vetenskapligt skrivande i form av pm. Kursen består av fyra delkurser à 7,5 hp: Språkanalys och bedömning, Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling, Flerspråkighet i samhället och hos individen, samt Skönlitteratur ur ett andraspråksperspektiv.

​Delkurs 1. Språkanalys och bedömning 7,5 hp

​Delkurs 2. Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling 7,5 hp

Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen 7,5 hp

​Delkurs 4. Skönlitteratur ur ett andraspråksperspektiv 7,5 hp

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar samt handledning. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.

Examination

Kursen examineras genom seminarier samt genom muntliga och skriftliga uppgifter. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa anpassad till situation och genre.

​Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 hp.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin