Svenska som andraspråk B
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5NS187
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Delkurs 1. Språkanalys och bedömning
Litteratur
- Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling, Stockholm, HLS förlag, 2005Obligatorisk
- Bygga svenska. Ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 7-9 och i gymnasieskolan., Skolverket, 2017, Tillgänglig härObligatorisk
- Carlsson, Marie, Sfi och sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 817–856Obligatorisk
- Flyman Mattsson, Anna; Håkansson, Gisela, Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning, Stockholm, Skolverket, 2009Obligatorisk
- Granfeldt, Jonas; Ågren, Malin, Stages of processability and levels of proficiency in the common European framework of reference for languages: the case of L3 French, Ingår i: Language acquisition and use in multilingual contexts: theory and practice, Lund, Lund University Press, 2013, s. 28–38Obligatorisk
- Hägerfelth, Gun, Att förstå och skapa texter i samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga ämnen, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 188–200Obligatorisk
- Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper, Skolverket, Tillgänglig härObligatorisk
- Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Obligatorisk
- Magnusson, Ulrika, Grammatisk metafor i läromedelstexter, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 155–163Obligatorisk
- McNamara, T. F., Language testing, Oxford, Oxford University Press, 2015Obligatorisk
- Nation, I. S. P., Learning Vocabulary in another Language, 2. ed., Cambridge, Cambridge University Press, 2013Obligatorisk (Läses enligt anvisningar.)
- Nygård Larsson, Pia, Text, språk och lärande i naturvetenskap, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 579–604Obligatorisk
- Olofsson, Mikael; Sjöqvist, Lena, Bedömning i svenska som andraspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Rydell, Maria, Construction of language competence: sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education, Stockholm, Department of Swedish Language and Multilingualism, Stockholm University, [2018]Obligatorisk (Läses enligt anvisningar.)
Material om prov och bedömning från Skolverkets webbplats (http://skolverket.se/bedomning) valt i samråd med examinator.
Delkurs 2. Andraspråkinlärares läs- och skrivutveckling
Litteratur
- Bøyesen, Liv, Flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter, Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk (s. 401–431)
- Damber, Ulla, Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, 2., uppdaterade uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2013Obligatorisk
- Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, 2. uppl., Stockholm, Skolverket, 2012Obligatorisk (Huvudsakligen kap. 3–6)
- Hedman, Christina, Flerspråkig elev med dyslexi?, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, s. 98–128Obligatorisk
- Hedman, Christina, Läsutveckling hos flerspråkiga, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, s. 78–97Obligatorisk
- Johansson, Britt; Sandell Ring, Anniqa, Låt språket bära - språk- och kunskapsutveckling i skolans alla ämnen, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 96–115Obligatorisk
- Liberg, Caroline, Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 303–317Obligatorisk
- Magnusson, Ulrika, Skrivande på ett andraspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Olofsson, Mikael, Genrepedagogik med lärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 247–269Obligatorisk
- Reichenberg, Monica; Fröhling, Thomas, Vägar till läsförståelse: texten, läsaren, samtalet, 2., [uppdaterade] uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2014Obligatorisk
- Samuelsson, Stefan, Skriftspråklig utveckling och dyslexi, Ingår i: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk (s. 373–400)
- Schleppegrell, Mary J, Functional grammar in the classroom, Ingår i: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, s. 79–96Obligatorisk
- Sellgren, Mariana, Den dubbla uppgiften: tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO, Stockholm, Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011Obligatorisk (105 sidor (utvalda sidor läses))
- Wedin, Åsa, Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen
Litteratur
- Axelsson, Monica, Språkarv, språkidentifikation och språkfärdighet, Ingår i: Postskriptum: språkliga studier till minnet av Else Wijk-Andersson., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2001, s. 11–28Obligatorisk
- Bijvoet, Ellen; Fraurud, Kari, What's the target?: A folk linguistic study of young Stockholmers' constructions of linguistic norm and variation, Ingår i: Language awareness., vol. 25, 2018, s. 17–39Obligatorisk
- Bijvoet, Ellen, Språkattityder, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Boyd, Sally; Bredänge, Gunlög, Attityder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
- Eliaso Magnusson, Josefina, Språk som ingång till gemenskap, Ingår i: Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010, s. 79–94Obligatorisk
- Hedman, Christina m.fl., Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012Obligatorisk
- Horner, Kristine; Weber, Jean Jacques, Introducing multilingualism: a social approach, Second edition., Milton Park, Abingdon, Oxon, Routledge, 2018Obligatorisk
- Josephson, Olle, Engelskan i 2000-talets Sverige, Ingår i: Engelskan i Sverige: språkval i utbildning, arbete och kulturliv, Stockholm, Norstedts ordbok, 2004, s. 7–24Obligatorisk
- Lainio, Jarmo, Tvåspråkighet och språkkontakter i Sverige, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Learning to live with "Languages", Ingår i: Applied Linguistics Review, vol. 7, nr. 3, 2016, s. 279–303Obligatorisk
- Lindberg, Inger, Myter om tvåspråkighet, Språkvård nr 4, 2002, http://www.spraknamnden.se/sprakvard/innehallsforteckning/4_02/Lindberg.pdfObligatorisk
- Lundström, Catrin, Svenskhetens utsida, Ingår i: I & M: invandrare & minoriteter, nr. 6, 2007, s. 5–8Obligatorisk
- Melander, Björn, Språkpolitik och språkvård, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Musk, Nigel, Identitet som dynamisk process: exemplet tvåspråkiga ungdomar i Wales, Ingår i: Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk
- Namei, Shidrok, Language choice among Iranians in Sweden, Ingår i: Journal of multilingual and multicultural development., vol. 29:5, 2008, s. 419–437Obligatorisk
- Nordberg, Bengt, Vad är sociolingvistik?, Ingår i: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Obligatorisk
- Park, Hyeon-Sook, Kodväxling som grammatiskt fenomen - exemplet svenska-koreanska, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Obligatorisk
Delkurs 4. Uppsats
Litteratur
- Denscombe, Martyn, Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna, 3., rev. och uppdaterade uppl., Lund, Studentlitteratur, 2016
- Flyman Mattsson, Anna, Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund, Upplaga 1, 2017Obligatorisk (Valda delar)
- Strömquist, Siv, Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser, 6., [utök., uppdaterade och förtydligade] uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2014
Individuell litteratur tillkommer i samråd med handledaren.
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2024
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023, version 2
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2015
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2013