Svenska 3 för blivande ämneslärare i högstadiet

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SV206

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SV206
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Litteraturvetenskap G1F, Svenska G1F, Utbildningsvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 20 januari 2014
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet som tredje terminen av inriktningen Svenska för blivande högstadielärere.

Kursansvarig institution: Institutionen för nordiska språk. Kursen ges i samverkan med Litteraturvetenskapliga institutionen.

Behörighetskrav

Minst 22,5 hp från Svenska 2 och 30 hp från Svenska 1.

Mål

Syftet med kursen är att ge kunskaper om svenskans grannspråk, i huvudsak danska och norska, samt om populärkultur riktad till barn och ungdom med fokus på olika former av drama inom teater, film och TV. Syftet är också att vidareutveckla och fördjupa både kunskaper i svenskämnets didaktik som inhämtats på tidigare nivåer och färdigheter i vetenskapligt skrivande samt läsande av vetenskaplig text. I det vetenskapliga skrivandet ingår även nödvändiga tekniska färdigheter vad gäller materialsökning, formalia och språkbehandling.

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

  • visa god förståelse av danska i tal och skrift, samt beskriva de viktigaste skillnaderna mellan danska och svenska
  • redogöra för den norska tal- och skriftspråkssituationen och bakgrunden till denna
  • analysera hur olika berättelser gestaltas i olika medier
  • redovisa en utvecklad kunskap om olika populärkulturella uttrycksformer med särskild inriktning på barn- och ungdomskultur
  • skilja mellan olika former av dramatik samt redogöra för hur drama gestaltas på teater, film och TV
  • uppvisa god kännedom om svenskämnets didaktik och aktuella styrdokument
  • diskutera och tillämpa kunskap om betyg och bedömning inom ämnet svenska
  • kritiskt bedöma undervisningsmetoder och inlärningsstrategier
  • uttrycka sig väl i tal och skrift, dvs. uttrycka sig i huvudsak korrekt och med för situationen lämplig stilnivå
  • genomföra en vetenskaplig undersökning där han/hon

- avgränsar ämnesområdet på ett välavvägt sätt

- redovisar förmåga att identifiera, presentera och analysera en frågeställning samt bidra med ny kunskap inom det valda området

- ger en kortare översikt över relevant forskning inom området

- formulerar relevanta syften och frågeställningar

- problematiserar och applicerar ett relevant teoretiskt perspektiv

- självständigt och kritiskt och med god språklig form presenterar och diskuterar resultaten av undersökningen i en uppsats

  • redovisa kompetens i att kritiskt granska andras forskningsrön

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser.

1. L5. Berättande i mångmediala miljöer, 3,5 hp

Kursen tar upp olika populärkulturella uttrycksformer med särskild inriktning på barn- och ungdomskultur. I kursen ingår dessutom läsning av några klassiska och moderna dramer med beaktande av att de skrivits för scenen. Gestaltningsprocesser då en dramatiskt text omvandlas till en föreställning studeras och analyseras. Visning och seminariediskussion görs även av filmiskt gestaltat drama, spelfilmer samt avsnitt ur TV-serier.

2. N5. Grannspråken i Norden, särskilt danska och norska, 3,5 hp

Delkursen behandlar grannspråken i Norden, särskilt danska och norska, i ett kontrastivt perspektiv, och ska ge kännedom om de viktigaste skillnaderna mellan svenska och grannspråken. Beträffande danskan fokuseras primärt på förståelse av danska i tal och skrift och på systematiska skillnader mellan danska och svenska. Beträffande norskan läggs huvudvikten på den norska tal- och skriftspråkssituationen och den historiska bakgrunden för denna.

3. L6/N6. Ämnesdidaktisk teori och metod, 8 hp

I kursen presenteras olika ämnesdidaktiska perspektiv, liksom en historisk överblick över svenskämnets didaktik. Kursen behandlar betyg och bedömning, både teoretiskt och praktiskt. Därutöver ingår att utarbeta och redovisa ett antal lektionsplaneringar samt att utvärdera och diskutera andra studenters lektionsplaneringar.

4. L7/N7. Uppsats, 15 hp

Under uppsatskursen ska studenten skriva en uppsats omfattande ca 20 sidor, varvid vetenskapligt skrivande tränas, inkluderande den studerandes förmåga att applicera ämnesdidaktisk teori och metod på relevant material samt granskning av och opposition på andras uppsatser.

Undervisning

Undervisningen inom kurserna L5, N5, L6/N6 sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatoriska moment förekommer. Kursen L7/N7, uppsatskursen, består dels av eget uppsatsförfattande, dels av förberedande obligatoriska metodseminarier, uppsatshandledning och uppsatsventilering.

Examination

Examinationen sker i form av aktivt deltagande i seminarierna och/eller skriftlig alternativt muntlig redovisning, alternativt skriftlig eller muntlig tentamen. Kursen L7/N7, uppsatskursen, examineras förutom genom uppsatsen också genom aktivt deltagande i seminarierna samt genomförande av en oppositionsuppgift. Den studerande äger rätt till handledning under ordinarie kurstid.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 22 hp.

För student som inte blivit godkänd i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin