Svenska 3 för blivande ämneslärare i högstadiet

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SV206

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SV206
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Litteraturvetenskap G1F, Svenska G1F, Utbildningsvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 26 augusti 2015
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9. Kursen ingår i tredje terminens ämnesstudier i svenska.

Kursansvarig institution: Institutionen för nordiska språk. Kursen ges i samverkan med Litteraturvetenskapliga institutionen.

Behörighetskrav

Svenska 1, 30 hp, och minst 22,5 hp från Svenska 2

Mål

Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper om svenskans struktur och översiktliga kunskaper i språkhistoria, samt om populärkultur riktad till barn och ungdom med fokus på olika former av berättande i olika slags medier . Syftet är också att vidareutveckla och fördjupa både kunskaper i svenskämnets didaktik som inhämtats på tidigare nivåer och färdigheter i vetenskapligt skrivande samt läsande av vetenskaplig text. I det vetenskapliga skrivandet ingår även nödvändiga tekniska färdigheter vad gäller materialsökning, formalia och språkbehandling.

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

  • redogöra för svenska språkets särart och utveckling från äldsta tid till nutid, också ur ett didaktiskt perspektiv
  • analysera hur olika berättelser gestaltas i olika medier
  • redovisa en utvecklad kunskap om olika populärkulturella uttrycksformer med särskild inriktning på barn- och ungdomskultur
  • analysera olika slags berättande i olika slags medier som drama och film
  • uppvisa god kännedom om svenskämnets didaktik och aktuella styrdokument
  • diskutera och tillämpa kunskap om betyg och bedömning inom ämnet svenska
  • kritiskt bedöma undervisningsmetoder och inlärningsstrategier
  • uttrycka sig väl i tal och skrift, dvs. uttrycka sig i huvudsak korrekt och med för situationen lämplig stilnivå
  • genomföra en vetenskaplig undersökning där han/hon

    • avgränsar ämnesområdet på ett välavvägt sätt
    • redovisar förmåga att identifiera, presentera och analysera en frågeställning samt bidra med ny kunskap inom det valda området
    • ger en kortare översikt över relevant forskning inom området
    • formulerar relevanta syften och frågeställningar
    • problematiserar och applicerar ett relevant teoretiskt perspektiv
    • självständigt och kritiskt och med god språklig form presenterar och diskuterar resultaten av undersökningen i en uppsats

  • redovisa kompetens i att kritiskt granska andras forskningsrön

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser.

1. L5. Berättande i mångmediala miljöer, 3,5 hp

Kursen tar upp olika populärkulturella uttrycksformer med särskild inriktning på barn- och ungdomskultur. I kursen ingår dessutom analys av några klassiska och moderna dramer med beaktande av att de skrivits för scenen. Särskilt fokus läggs vid analys av filmatisering av klassiska litterära verk och intermedialt berättande.

2. N5. Svenska språket i tid och rum, 3,5 hp

Svenska språket studeras i ett typologiskt, genetiskt och historiskt perspektiv. Förmågan att förstå och språkligt belysa svenska texter från skilda tider tränas, vilket aktualiserar såväl viss förtrogenhet med historiska ordböcker som kunskaper i språkets struktur, ordförrådets utveckling och äldre texters ortografi. Språkhistoriska frågor diskuteras ur ett didaktiskt perspektiv. Också samspelet mellan språk och samhälle, mellan inhemskt arv och utländst inflytande tas upp.

3. L6/N6. Ämnesdidaktisk teori och metod, 8 hp

I kursen presenteras olika ämnesdidaktiska perspektiv, liksom en historisk överblick över svenskämnets didaktik. Kursen behandlar betyg och bedömning, både teoretiskt och praktiskt. Därutöver ingår att utarbeta och redovisa ett antal lektionsplaneringar samt att utvärdera och diskutera andra studenters lektionsplaneringar.

4. L7/N7. Självständigt arbete, 15 hp

Under kursen Självständigt arbete ska studenten skriva en uppsats omfattande ca 20 sidor, varvid vetenskapligt skrivande tränas, inkluderande den studerandes förmåga att applicera ämnesdidaktisk teori och metod på relevant material samt granskning av och opposition på andras uppsatser.

Undervisning

Undervisningen inom kurserna L5, N5, L6/N6 sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatoriska moment förekommer. Kursen L7/N7, Självständigt arbete, består dels av eget uppsatsförfattande, dels av förberedande obligatoriska metodseminarier, uppsatshandledning och uppsatsventilering.

Examination

Examinationen sker i form av aktivt deltagande i seminarierna och/eller skriftlig alternativt muntlig redovisning, alternativt skriftlig eller muntlig tentamen. Kursen L7/N7, Självständigt arbete, examineras förutom genom uppsatsen också genom aktivt deltagande i seminarierna samt genomförande av en oppositionsuppgift. Den studerande äger rätt till handledning under ordinarie kurstid.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 22 hp.

För student som inte blivit godkänd i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin