Utbildning och lärande för de globala hållbarhetsmålen
Kursplan, Grundnivå, 4SW001
- Kod
- 4SW001
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningsvetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 19 februari 2019
- Ansvarig institution
- SWEDESD - Internationellt center för lärande för hållbar utveckling
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Det övergripande syftet med kursen är att studenten ska utveckla förståelse för det vetenskapliga och politiska området utbildning och lärande för hållbar utveckling, och kunna redogöra för olika perspektiv på och förhållningssätt till lärandets och utbildningens roll för hållbar utveckling.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och förstå komplexa hållbarhetsproblem
- redogöra för och uppvisa en övergripande förståelse för FNs globala hållbarhetsmål och lärande för hållbar utveckling som politiska-historiska koncept
- redogöra för och uppvisa en övergripande förståelse för olika lärandeteorier och undervisningstraditioner inom den vetenskapliga diskursen kring utbildning och lärande för hållbar utveckling
- redogöra för och kritiskt förhålla sig till lärandets och utbildningens möjliga roller för att uppnå hållbarhetsmålen
- redogöra för hållbarhetskompetenser i relation till vilda problem (wicked problems)
- redogöra för och använda pedagogiska och didaktiska former för utbildning och lärande för hållbar utveckling
- utföra teoretiskt baserade praktiska förändringsprojekt inom utbildning och lärande för hållbar utveckling.
Innehåll
Kursens kunskapsprocess består av återkommande teoretisk input, kritisk reflektion och syntes. Innehållet i kursen består av:
- perspektiv på FNs globala hållbarhetsmål som politiska koncept
- perspektiv på lärandeteorier och -praktiker som underbygger den vetenskapliga diskursen kring utbildning och lärande för hållbar utveckling
- utbildning och lärande i relation till FNs globala hållbarhetsmål
- utbildning och lärande för hållbar utveckling i formell och informell utbildning
- hållbar utveckling som vilda problem (wicked problems)
- hållbarhetskompetenser
- pedagogiska/didaktiska former för utbildning och lärande för hållbar utveckling.
Undervisning
Undervisningen sker i iterationer där teoretiska föreläsningar och fallstudier varvas med kritisk reflektion i studentgrupper samt grupparbeten.
Examination
Aktivt deltagande vid föreläsningar och sessioner för reflektion (seminarier, workshops). Aktivt deltagande i grupparbete och presentation av detsamma. Individuell skriftlig uppgift.