Utbildning

Masterprogram i management, kommunikation och IT 2017/2018

Framtidens ledare, kommunikatörer och IT-chefer behöver alla både breda och djupa kunskaper om management, kommunikation och IT. De måste också kunna kommunicera i den snabbt föränderliga IT-­världen. På detta program får du en unik utbildning som ger dig både bredd och djup. Du får en IT-profil på din kompetens som svarar mot framtidens krav på gränsöverskridande och flexibilitet.

Management och ledarskap handlar i stor utsträckning om kommunikation och för denna kommunikation blir IT en allt viktigare resurs. På programmet kombinerar du kunskaper och färdigheter om management, kommunikation och IT. Du lär dig att identifiera frågor och problem, analysera och välja olika lösningar. Givetvis handlar det också om att omsätta detta i praktik. Du ska kunna agera.

På utbildningen studerar vi och använd­er IT i sitt ekonomiska och kommunikativa sammanhang. IT är inte bara en teknik utan en del av en verksamhet. Det ha­ndlar om människor. Hur kan vi leda bättre genom att kommunicera och använda IT? Hur kan vi kommunicera bättre genom att leda och använda IT?

Har du en bakgrund som ekonom fördjupar du dina kunskaper i management samtidigt som du breddar dina kunskaper om kommunikation och IT i moderna företag och organisationer. Är du systemvetare eller har andra datorkunskaper kommer programmet att fördjupa dina kunskaper om nya sätt att använda IT och samtidigt sätta in det i en ram av management och kommunikation. Som medie- och kommunikationsvetare kommer du att lära dig mer om management och IT-baserad kommunikation i företag och organisationer. Det är i kontakten mellan de olika kunskapsfälten som det spännande sker.

Om programmet

Centralt för utbildningen är aktuella teman inom management, kommunikation och IT. På programmet finns fyra ämnen:

  • företagsekonomi,
  • informationssystem,
  • människa-datorinteraktion och
  • medie- och kommunikations­vetenskap.
En röd tråd i utbildningen är att koppla samman management, kommunikation och IT. Lärare med specialkompetens inom de olika ämnesområdena samarbetar i kurserna för att ge ett helhets­perspektiv på viktiga frågor. I avancerade studier skiftas fokus från fakta och förståelse till tillämpning och analys. Ett led i detta ligger i den pedagogiska utformningen som söker utveckla en kompetens baserad i att kunna utveckla förmågan att uttrycka och undersöka problematiseringar inom relevanta studieområden; identifiera och använda lämpliga metoder för empiriska studier; medverka och driva projektgrupper.

Examen

Programmet leder till en filosofie master­examen (Master of Social Science, 120 credits) med, beroende på förkunskaper och val av fördjupning, informationssystem, medie- och kommunikationsvetenskap, människa-datorinteraktion eller företagsekonomi som huvudområde. Efter ett års studier finns det möjlighet att ta ut en filosofie magisterexamen (Master of Social Science, 60 credits).

Upplägg

Programmet har en fast kursordning. Den första kursen introducerar det gemensamma fokusområdet. Därefter följer fem delkurser som bearbetar Management, Kommunikation och IT ur ett ämnesöver­skridande perspektiv. Utbildningen avslutas med ett examens­arbete som redovisas i en uppsats. Beroende på studentens förkunskaper är huvudområdet för examens­arbetet antingen informationssystem, medie- och kommunikationsvetenskap, människa-datorinteraktion eller företagsekonomi. Examensarbetet kan exempelvis basera sig på ett projekt­arbete i samarbete med näringslivet och/eller anknyta till aktuell forskning inom området.

Kurser inom programmet

År 1
Introduktion till management, kommunikation och IT
Informationssystem och management
Informationsanalys och beslutsstöd
Organisationskommunikation

År 2
Användbarhet och design av interaktiva system
IT och strategi
Examensarbete

Om undervisningen

Programmet ges i Uppsala. Undervisningen ges i form av:

  • föreläsningar,
  • lektioner,
  • laborationer och
  • seminarier.
Kurserna ges på svenska men med inslag på engelska. Utformningen av kurserna ämnar väva samman teoretiska idéer med praktiska moment i form av övningar, laborationer, projekt och case metodik. Examination sker oftast i flera moment på de olika kurserna, då i form av prov, seminarier, dokumentation, laborationer och skriftliga uppgifter. På genomgångna kurser ges betyget Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Karriär

Utbildningen öppnar möjligheter till många olika arbetsområden. Studenter som examinerats från programmet har fått jobb inom såväl konsultbranschen som inom stora organisationer. Utbildningens profil sticker ofta ut i ansökningsprocesser och den utvecklade kompetensen att kunna se ur olika perspektiv leder ofta till en kort väg till ansvarspositioner inom såväl verksamhetsområden som shared services och andra organisationsövergripande enheter. Många examinerade blir snabbt projektledare eller får olika roller inom processägande. Även för de som får arbeten inom mer etablerade roller för management, kommunikation och IT, uppfattas deras breda kompetens vara en tillgång för hela organisationen.

Utbildningen kan också leda vidare till fortsatta samhällsvetenskapliga studier. Den ger behörighet till forskarutbildning i antingen informationssystem, medie- och kommunikationsvetenskap, människa-datorinteraktion eller företags­ekonomi.

Behörighet och anmälan

Masterprogram i management, kommunikation och IT

120 högskolepoäng

HT17 - 100 % - Campus

Studieort: Uppsala

Sista anmälningsdatum: 2017-04-18

Anmälningskod: UU-P2212 Anmälan

Undervisningsspråk: svenska

Behörighet: Kandidatexamen om 180 hp med 90 hp i informationssystem, informatik, systemvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap eller företagsekonomi, eller motsvarande.

Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urval: Akademiska poäng. Parallellt urval:

  • Urvalsgrupp 1: informationssystem, informatik, systemvetenskap, människa-datorinteraktion (30 %)
  • Urvalsgrupp 2: medie- och kommunikationsvetenskap (30 %)
  • Urvalsgrupp 3: företagsekonomi (40 %)

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första terminen: 50000 kr

Total studieavgift: 200000 kr

Kontakt och mer info

Institutionen för informatik och media

Ekonomikum, Kyrkogårdsgatan 10, Uppsala

Box 513, 751 20 Uppsala

Telefon: 018-471 10 10, 018-471 10 11

Tina Kekkonen studievagledare@im.uu.se

Telefon: 018-471 10 70

Fax: 018-471 78 67