Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A
Litteraturlista, Grundnivå, 2PE380
Delkurs 1: Utbildning och kompetensutveckling i ett samhällsperspektiv
- Bergstedt, Bosse; Herbert, Anna, Pedagogik för förändring: frihet, jämlikhet, demokrati, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (240 s)
- Ellström, Per-Erik; Löfberg, Arvid; Svensson, Lennart, Pedagogik i arbetslivet: ett historiskt perspektiv, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 10, nr. 3-4, 2005, s. 162–181Obligatorisk
- Filstad, Cathrine, Organisationslärande: från kunskap till kompetens, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk
- Nilsson, Peter m.fl., Human Resource Development: att utveckla medarbetare och organisationer, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Kap 1–4 och 6–9)
- Nilsson, Peter, En introduktion till pedagogik i arbetslivet: begrepp - historik - nutid, Umeå, Univ., 2003Obligatorisk
- Om vuxnas studier, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk
- Söderström, Magnus, Vad är arbetslivets pedagogik? Bakgrund, problem och möjligheter, Linnéuniversitetet, 2011, beställs från Linnéuniversitetet - För nedladdning av pdf, skapar du ett kontoObligatorisk
Valbar litteratur om att skriva
t.ex.
Strömqvist, Siv 2014: Konsten att tala och skriva. (Femte upplagan)
Malmö : Gleerups (s.109 - 135, s. 187-253) 92 s
(Strömqvist kan även användas i delkurs 3)
Dessutom kan artiklar och material tillkomma enligt kursledarens anvisningar.
Delkurs 2: Vuxnas lärande
- Ahl, Helene J., Motivation och vuxnas lärande: en kunskapsöversikt och problematisering, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling : Liber distribution, 2004Obligatorisk
- Andersson, Per; Fejes, Andreas, Kunskapers värde: validering i teori och praktik, Lund, Studentlitteratur, 2005Obligatorisk (Även tryckt 2006 och 2007 Valda delar, ca 300 sidor.)
- Marton, Ference; Booth, Shirley, Om lärande, Lund, Studentlitteratur, 2000Obligatorisk
- Phillips, Denis Charles; Soltis, Jonas F., Perspectives on learning., 4. ed., New York, Teachers College Press, cop. 2004Obligatorisk (Finns även i översatt utgåva: Perspektiv på lärande, Philips, D.C., Soltis, J. (2010))
- Säljö, Roger, Lärande och kulturella redskap: om lärprocesser och det kollektiva minnet, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2005Obligatorisk (272 s)
- Thurén, Torsten, Vetenskapsteori för nybörjare, 2., [omarb.] uppl., Stockholm, Liber, 2007Obligatorisk
Dessutom kan artiklar och material tillkomma enligt kursledarens anvisningar.
Delkurs 3: Ledning, planering och genomförande av kompetensutvecklingsprojekt
- Forslund Frykedal, Karin, Handbok för grupparbete: att skapa fungerande grupparbeten i undervisning, 3., [vidareutvecklade och aktualiserade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk
- Granberg, Otto, Lära eller läras: om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet, 3., uppdaterade och omarb. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk
- Larsson, Staffan, Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2013Obligatorisk
- Nilsson, Peter m.fl., Human Resource Development: att utveckla medarbetare och organisationer, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Kap 5.)
- Sleezer, Catherine M.; Russ-Eft, Darlene; Gupta, Kavita, A Practical Guide to Needs Assessment, 3rd Edition (co-published with ASTD), John Wiley & Sons, 2014Obligatorisk (valda delar - tillgänglig elektronisk via Universitetsbiblioteket)
- Cekada, T. L., Training needs assessment: Understanding what employees need to know, Ingår i: Professional safety, vol. 55, nr. 3, 2010, s. 28–33Obligatorisk
- Brown, J, Training needs assessment: A must for developing an effective training program, Ingår i: Public personnel management, vol. 31, nr. 4, 2002, s. 569–578Obligatorisk
- Allen, W. C., Overview and evolution of the ADDIE training system, Ingår i: Advances in developing human resources., vol. 8, nr. 4, 2006, s. 430–441Obligatorisk
- Cowell, C., et al., Alternative training models, Ingår i: Advances in developing human resources., vol. 8, nr. 4, 2006, s. 460–475Obligatorisk
- McClelland, S. B., Training needs assessmemnt data-gathering methods: Part 1, survey questionnaries, Ingår i: Journal of European industrial training., vol. 18, nr. 1, 1994, s. 22–26Obligatorisk
- McClelland, Samuel B., Training needs assessment data-gathering methods: Part 2 - individual interviews, Ingår i: Journal of European industrial training., vol. 18, nr. 2, 1994, s. 27–31Obligatorisk
- McClelland, S. B., Training needs assessments data-gathering methods: Part 3, focus groups, Ingår i: Journal of European industrial training., vol. 18, nr. 3, 1994, s. 29–32Obligatorisk
- McClelland, S. B., Training needs assessment data-gathering methods: Part 4, on-site observations, Ingår i: Journal of European industrial training., vol. 18, nr. 5, 1994, s. 4–7Obligatorisk
- Roberts, P. B., Analysis: The defining phase of systematic training, Ingår i: Advances in developing human resources., vol. 8, nr. 4, 2006, s. 476–491Obligatorisk
- Visscher - Voerman and Gustafson, I. and K. L., Paradigms in the theory and practice of education and training design, Ingår i: ETR&D: Educational technology research and development, vol. 52, nr. 2, 2004, s. 69–89Obligatorisk
- Yamnill and McLean, S. and G. N., Theories supporting transfer of training, Ingår i: Human resource development quarterly, vol. 12, nr. 2, 2001, s. 195–208Obligatorisk
Valbar litteratur om att tala och presentera, t ex:
Strömqvist, Siv 2014: Konsten att tala och skriva. (Femte upplagan)
Malmö : Gleerups (s.109 - 135, s. 187-253) 92 s
(se litteraturlista i delkurs 1)
Tillkommer ca 100 sidor litteratur om ledarskap i vid mening.
Delkurs 4: Utvärdering
- Ejlertsson, Göran, Enkäten i praktiken: en handbok i enkätmetodik, 3. [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk
- Korp, Helena, Kunskapsbedömning: hur, vad och varför, Kalmar, Myndigheten för skolutveckling, 2003
- Körner, Svante; Wahlgren, Lars, Praktisk statistik., 3. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2002Obligatorisk (3:e upplagan eller senare, Kapitel 1–4,6)
- Lindgren, Lena, Nya utvärderingsmonstret: om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk
- Sandberg, Bo; Faugert, Sven, Perspektiv på utvärdering, 2., uppdaterade och utök. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk
- Tranquist, Joakim, Utveckling genom utvärdering, 2., [uppdaterade] utg., Malmö, Enheten för kompetensutvecklng och utvärdering, Malmö högskola, 2008Obligatorisk
- Fetterman, D. M., 2001 INVITED ADDRESS: Empowerment Evaluation: Building Communities of Practice and a Culture of Learning, Ingår i: American journal of community psychology, vol. 30, nr. 1, 2002, s. 89–102Obligatorisk
- Kirkpatrick, Donald, Great ideas revisted. Techniques for evaluating training programs: Revisiting Kirkpatrick's four-level model, Ingår i: Training & development., vol. 50, nr. 1, 1996, s. 54–59Obligatorisk (Tillgänglig elektronisk via universitetsbiblioteket)
Ytterligare obligatorisk litteratur:
Kirkpatrick, Donald. "Great Ideas Revisited. Techniques for Evaluating Training Programs. Revisiting Kirkpatrick's Four-Level Model." Training and Development 50.1 (1996): 54-59.
Reid Bates, A critical analysis of evaluation practice: the Kirkpatrick model and the principle of beneficence, Evaluation and Program Planning, Volume 27, Issue 3, August 2004, Pages 341-347.
Dessutom kan artiklar och material tillkomma enligt kursledarens anvisningar.
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2016, version 2
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2016, version 1
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2015
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2011
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2009, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2009, version 1