Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PE380

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2PE380
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 10 december 2014
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv. Kursen kan utgöra första kurs inom huvudområdet pedagogik i kandidat- och magisterexamen eller utgöra biområde i kandidat- och magisterexamen. Kursen är obligatorisk inom Programmet med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor, 180 högskolepoäng.

Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A ger behörighet till Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna

  • beskriva pedagogikämnets framväxt och identifiera pedagogikens roll i arbetslivet
  • analysera individuella, sociala och samhälleliga förutsättningar för vuxnas lärande
  • beskriva och analysera arbetsplatsen som lärmiljö med stöd av centrala pedagogiska begrepp och teorier
  • leda och genomföra arbeten med att identifiera och analysera behovet av kompetensutveckling i arbetslivet
  • tillämpa metoder vad gäller planering, genomförande och utvärdering av kompetensutvecklingsinsatser
  • självständigt läsa större textmängder och utifrån kursens ämnesområde reflekterande och kritiskt identifiera texternas kärna och mening.

Innehåll

Kursen består av fyra delar om vardera 7,5 högskolepoäng:

  • Utbildning och kompetensutveckling i ett samhällsperspektiv
  • Vuxnas lärande
  • Ledning, planerande och genomförande av kompetensutvecklingsprojekt
  • Utvärdering

Utbildning och kompetensutveckling i ett samhällsperspektiv, 7,5 hp

Delkursen ingår i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv (tidigare Pedagogik med inriktning mot personalutveckling) A, 30 hp.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

- översiktligt beskriva pedagogikämnets problemområden och relation till andra discipliner och redogöra för centrala begrepps olika definitioner

- redogöra för ledarskap som en central aspekt för lärande i arbetslivet

- beskriva förändringar i utbildningssystemet och dess konsekvenser för arbetslivet

- identifiera hur arbetslivets förändringar och krav inverkar på utbildningssystemet

- relatera idéer och förgrundsgestalter inom pedagogiken till kompetensutvecklingsåtgärder

- förklara hur kön, etnicitet och klasstillhörighet kan påverka utbildningsdeltagande såväl inom vuxenutbildning som kompetensutveckling i arbetslivet.

Innehåll

- Pedagogikämnet som vetenskaplig disciplin och innebörden av pedagogik i arbetslivet

- Det svenska offentliga utbildningssystemet och dess roll

- Livslångt lärande, arbetsintegrerat lärande och ledarskap för lärande

- Vuxenutbildning och vuxnas deltagande i utbildning

- Human Resource Development

- Kompetens och kompetensutveckling

Genomförande

Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.

Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp. Den totala kursarbetstiden motsvarar i genomsnitt 40 timmar/vecka.

Litteratur

Enligt särskild förteckning.

Examination

Delkursen examineras genom skriftligt prov och muntliga och/eller skriftliga redovisningar. På delkursen ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Den som godkänts i prov får inte delta i förnyat prov för högre betyg.

Övriga föreskrifter

Vilka moment som är obligatoriska framgår av delkursschemat. Student som inte uppfyller krav på obligatorisk närvaro får i efterhand kompletterande uppgifter.

Vuxnas lärande, 7,5 hp

Delkursen ingår i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv (tidigare Pedagogik med inriktning mot personalutveckling A), 30 hp.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna

- redogöra för centrala begrepps olika definitioner

- redogöra för olika lärteoretiska perspektiv och relatera dessa till vuxnas lärande

- diskutera sambandet mellan kunskapssyn, människosyn och lärande relaterat till arbetslivet

- identifiera och diskutera sambandet mellan motivation och vuxnas lärande särskilt i arbetslivet

- diskutera konsekvenser av olika sätt att värdera kunskap.

Innehåll

- Teorier om inlärning och lärande

- Kunskap och kunskapssyn

- Motivation

- Validering

Genomförande

Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.

Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp. Den totala kursarbetstiden motsvarar i genomsnitt 40 timmar/vecka.

Litteratur

Enligt särskild förteckning.

Examination

Delkursen examineras genom skriftligt prov och muntliga och/eller skriftliga redovisningar. På delkursen ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Den som godkänts i prov får inte delta i förnyat prov för högre betyg.

Övriga föreskrifter

Vilka moment som är obligatoriska framgår av delkursschemat. Student som inte uppfyller krav på obligatorisk närvaro får i efterhand kompletterande uppgifter.

Ledning, planering och genomförande av kompetensutveckling, 7,5 hp

Delkursen ingår i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv (tidigare Pedagogik med inriktning mot personalutveckling) A, 30 hp.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna

- i tillämpningsuppgifter visa hur kunskap om vuxnas lärande påverkar planering och genomförande av kompetensutvecklingsprojekt

- identifiera faktorer inom och utom organisationen som kan påverka ledning och planering av kompetensutveckling

- leda och planera projekt med fokus på kompetensutveckling och utbildning

- genomföra behovsinventering och kompetensanalys

- formulera mål för undervisning

- planera och genomföra föredrag och lektioner

Innehåll

- Kompetens och kompetensutveckling

- Ledarskap – översikt och specifika former

- Behovsinventering och kompetensanalys

- Målanalys

- Kursplanering och lektionsplanering

- Undervisningsmetoder

- Gruppdynamik

- Presentationsteknik

Genomförande

Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.

Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp. Den totala kursarbetstiden motsvarar i genomsnitt 40 timmar/vecka.

Litteratur

Enligt särskild förteckning.

Examination

Delkursen examineras kontinuerligt genom skriftligt arbete och muntliga och/eller skriftliga redovisningar. På delkursen ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Den som godkänts i prov får inte delta i förnyat prov för högre betyg.

Övriga föreskrifter

Vilka moment som är obligatoriska framgår av delkursschemat. Student som inte uppfyller krav på obligatorisk närvaro får i efterhand kompletterande uppgifter.

Utvärdering, 7,5 hp

Delkursen ingår i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv (tidigare Pedagogik med inriktning mot personalutveckling) A, 30 hp.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna

- redogöra för centrala begrepps olika definitioner

- beskriva olika utvärderingsteoretiska ansatser och analysera dess fördelar och nackdelar i olika sammanhang

- utifrån ett givet fall föreslå och motivera en lämplig utvärderingsuppläggning

- konstruera en enkät för utvärderingsändamål

- med datorstöd sammanställa och redovisa en enkätundersökning.

- beskriva och analysera data med deskriptiv statistik

Innehåll

- Utvärderingsteorier och dess grundprinciper

- Kunskapsbedömning

- Enkätkonstruktion

- Deskriptiv statistik

Genomförande

Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.

Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp. Den totala kursarbetstiden motsvarar i genomsnitt 40 timmar/vecka.

Litteratur

Enligt särskild förteckning.

Examination

Delkursen examineras genom skriftligt prov och muntliga och/eller skriftliga redovisningar. På delkursen ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Den som godkänts i prov får inte delta i förnyat prov för högre betyg.

Övriga föreskrifter

Vilka moment som är obligatoriska framgår av delkursschemat. Student som inte uppfyller krav på obligatorisk närvaro får i efterhand kompletterande uppgifter.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten och övningar.

Examination

Examination sker genom muntliga och/eller skriftliga prov, vanligtvis i slutet av varje delkurs. Examination kan också förekomma inom ramen för undervisningen. Betygskriterier redovisas i separat dokument.

Övriga föreskrifter

Pedagogik med inriktning mot personalutveckling A ger behörighet till Pedagogik med inriktning mot personalutveckling B.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin