Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A
Kursplan, Grundnivå, 2PE380
- Kod
- 2PE380
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 10 december 2014
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv. Kursen kan utgöra första kurs inom huvudområdet pedagogik i kandidat- och magisterexamen eller utgöra biområde i kandidat- och magisterexamen. Kursen är obligatorisk inom Programmet med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor, 180 högskolepoäng.
Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A ger behörighet till Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
- beskriva pedagogikämnets framväxt och identifiera pedagogikens roll i arbetslivet
- analysera individuella, sociala och samhälleliga förutsättningar för vuxnas lärande
- beskriva och analysera arbetsplatsen som lärmiljö med stöd av centrala pedagogiska begrepp och teorier
- leda och genomföra arbeten med att identifiera och analysera behovet av kompetensutveckling i arbetslivet
- tillämpa metoder vad gäller planering, genomförande och utvärdering av kompetensutvecklingsinsatser
- självständigt läsa större textmängder och utifrån kursens ämnesområde reflekterande och kritiskt identifiera texternas kärna och mening.
Innehåll
Kursen består av fyra delar om vardera 7,5 högskolepoäng:
- Utbildning och kompetensutveckling i ett samhällsperspektiv
- Vuxnas lärande
- Ledning, planerande och genomförande av kompetensutvecklingsprojekt
- Utvärdering
Utbildning och kompetensutveckling i ett samhällsperspektiv, 7,5 hp
Delkursen ingår i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv (tidigare Pedagogik med inriktning mot personalutveckling) A, 30 hp.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- översiktligt beskriva pedagogikämnets problemområden och relation till andra discipliner och redogöra för centrala begrepps olika definitioner
- redogöra för ledarskap som en central aspekt för lärande i arbetslivet
- beskriva förändringar i utbildningssystemet och dess konsekvenser för arbetslivet
- identifiera hur arbetslivets förändringar och krav inverkar på utbildningssystemet
- relatera idéer och förgrundsgestalter inom pedagogiken till kompetensutvecklingsåtgärder
- förklara hur kön, etnicitet och klasstillhörighet kan påverka utbildningsdeltagande såväl inom vuxenutbildning som kompetensutveckling i arbetslivet.
Innehåll
- Pedagogikämnet som vetenskaplig disciplin och innebörden av pedagogik i arbetslivet
- Det svenska offentliga utbildningssystemet och dess roll
- Livslångt lärande, arbetsintegrerat lärande och ledarskap för lärande
- Vuxenutbildning och vuxnas deltagande i utbildning
- Human Resource Development
- Kompetens och kompetensutveckling
Genomförande
Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.
Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp. Den totala kursarbetstiden motsvarar i genomsnitt 40 timmar/vecka.
Litteratur
Enligt särskild förteckning.
Examination
Delkursen examineras genom skriftligt prov och muntliga och/eller skriftliga redovisningar. På delkursen ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Den som godkänts i prov får inte delta i förnyat prov för högre betyg.
Övriga föreskrifter
Vilka moment som är obligatoriska framgår av delkursschemat. Student som inte uppfyller krav på obligatorisk närvaro får i efterhand kompletterande uppgifter.
Vuxnas lärande, 7,5 hp
Delkursen ingår i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv (tidigare Pedagogik med inriktning mot personalutveckling A), 30 hp.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
- redogöra för centrala begrepps olika definitioner
- redogöra för olika lärteoretiska perspektiv och relatera dessa till vuxnas lärande
- diskutera sambandet mellan kunskapssyn, människosyn och lärande relaterat till arbetslivet
- identifiera och diskutera sambandet mellan motivation och vuxnas lärande särskilt i arbetslivet
- diskutera konsekvenser av olika sätt att värdera kunskap.
Innehåll
- Teorier om inlärning och lärande
- Kunskap och kunskapssyn
- Motivation
- Validering
Genomförande
Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.
Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp. Den totala kursarbetstiden motsvarar i genomsnitt 40 timmar/vecka.
Litteratur
Enligt särskild förteckning.
Examination
Delkursen examineras genom skriftligt prov och muntliga och/eller skriftliga redovisningar. På delkursen ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Den som godkänts i prov får inte delta i förnyat prov för högre betyg.
Övriga föreskrifter
Vilka moment som är obligatoriska framgår av delkursschemat. Student som inte uppfyller krav på obligatorisk närvaro får i efterhand kompletterande uppgifter.
Ledning, planering och genomförande av kompetensutveckling, 7,5 hp
Delkursen ingår i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv (tidigare Pedagogik med inriktning mot personalutveckling) A, 30 hp.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
- i tillämpningsuppgifter visa hur kunskap om vuxnas lärande påverkar planering och genomförande av kompetensutvecklingsprojekt
- identifiera faktorer inom och utom organisationen som kan påverka ledning och planering av kompetensutveckling
- leda och planera projekt med fokus på kompetensutveckling och utbildning
- genomföra behovsinventering och kompetensanalys
- formulera mål för undervisning
- planera och genomföra föredrag och lektioner
Innehåll
- Kompetens och kompetensutveckling
- Ledarskap – översikt och specifika former
- Behovsinventering och kompetensanalys
- Målanalys
- Kursplanering och lektionsplanering
- Undervisningsmetoder
- Gruppdynamik
- Presentationsteknik
Genomförande
Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.
Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp. Den totala kursarbetstiden motsvarar i genomsnitt 40 timmar/vecka.
Litteratur
Enligt särskild förteckning.
Examination
Delkursen examineras kontinuerligt genom skriftligt arbete och muntliga och/eller skriftliga redovisningar. På delkursen ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Den som godkänts i prov får inte delta i förnyat prov för högre betyg.
Övriga föreskrifter
Vilka moment som är obligatoriska framgår av delkursschemat. Student som inte uppfyller krav på obligatorisk närvaro får i efterhand kompletterande uppgifter.
Utvärdering, 7,5 hp
Delkursen ingår i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv (tidigare Pedagogik med inriktning mot personalutveckling) A, 30 hp.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
- redogöra för centrala begrepps olika definitioner
- beskriva olika utvärderingsteoretiska ansatser och analysera dess fördelar och nackdelar i olika sammanhang
- utifrån ett givet fall föreslå och motivera en lämplig utvärderingsuppläggning
- konstruera en enkät för utvärderingsändamål
- med datorstöd sammanställa och redovisa en enkätundersökning.
- beskriva och analysera data med deskriptiv statistik
Innehåll
- Utvärderingsteorier och dess grundprinciper
- Kunskapsbedömning
- Enkätkonstruktion
- Deskriptiv statistik
Genomförande
Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.
Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp. Den totala kursarbetstiden motsvarar i genomsnitt 40 timmar/vecka.
Litteratur
Enligt särskild förteckning.
Examination
Delkursen examineras genom skriftligt prov och muntliga och/eller skriftliga redovisningar. På delkursen ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Den som godkänts i prov får inte delta i förnyat prov för högre betyg.
Övriga föreskrifter
Vilka moment som är obligatoriska framgår av delkursschemat. Student som inte uppfyller krav på obligatorisk närvaro får i efterhand kompletterande uppgifter.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten och övningar.
Examination
Examination sker genom muntliga och/eller skriftliga prov, vanligtvis i slutet av varje delkurs. Examination kan också förekomma inom ramen för undervisningen. Betygskriterier redovisas i separat dokument.
Övriga föreskrifter
Pedagogik med inriktning mot personalutveckling A ger behörighet till Pedagogik med inriktning mot personalutveckling B.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009, version 1