ULF – praktiknära skolforskning i samverkan
ULF - Utbildning, Lärande, Forskning - är en riksomspännande verksamhet kring praktiknära forskning i samverkan mellan skola och akademi. I januari 2025 övergår ULF från att vara en försöksverksamhet till att bli permanent.
Sedan försöksverksamheten startade 2017 som ett regeringsuppdrag har lärosäten och skolhuvudmän prövat, utvecklat och etablerat modeller för forskning i nära samverkan. Signifikativt för forskningen är att den utgår från skolans behov av ny kunskap och att lärare eller övriga skolans yrkesverksamma har en aktiv och initierande roll i processen.
Samverkan mellan lärosäte och huvudman regleras i lokala ULF-avtal.
Lokala ULF-avtal
Uppsala universitet har tecknat lokala avtal om samverkan med sex skolhuvudmän:
- Uppsala kommun
- Enköpings kommun
- Tierps kommun
- Knivsta kommun
- Östhammars kommun
- NTI-gymnasiet/Academedia
Verksamheten drivs av den regionala ULF-forskningsgruppen (RUF). Gruppen har i uppdrag att skapa förutsättningar för långsiktig forskningssamverkan. Den ska inventera forskningsbehov och intressen hos lärosätet och huvudmän, delta i förstudier och forskningsansökningar. Dessutom ska gruppen initiera forskningsprojekt och forskningsbaserade utvecklingsprojekt.
RUF består av lektorer från lärosätet och lektorer från avtalshuvudmännen, med vardera 20 procent av tjänst. Från huvudmän där lektor saknas deltar förstelärare eller utvecklingsansvarig.
Kontakt RUF-gruppen: Anna Brunner Cederlund
Östnoden
Från och med januari 2025 ingår Uppsala universitet i Östnoden. Där ingår ytterligare lärosäten som i sin tur tecknat samverkansavtal med skolhuvudmän. Totalt deltar 27 lärosäten i ULF, där fyra av dem finns i Östnoden tillsammans med sina avtalshuvudmän:
- Linköpings universitet
- Mälardalens universitet
- Uppsala universitet
- Örebro universitet
- Skolhuvudmän med ULF-avtal
Varför behövs ULF-avtal?
Enligt skollagen ska utbildningen vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det betyder att lärare ska basera sin yrkesutövning på forskning och att skolutveckling ska genomsyras av ett vetenskapligt förhållningssätt. Detta sker i dag i alltför liten utsträckning. Det finns också ett upplevt glapp mellan teori och praktik som gör att utbildningsvetenskaplig forskning inte alltid kan tillämpas i skolans verksamhet. Därför finns ett stort behov att utveckla hållbara samverkansmodeller mellan skola och akademi.
Vad är målet med ULF-avtal?
Målet är att ta fram en infrastruktur med långsiktigt hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skolhuvudmän för att stärka den vetenskapliga grunden och det vetenskapliga förhållningssättet i skolan. Samverkansmodellerna ska leda till forskning som är relevant för skolan genom att yrkesgrupper inom skolan ska kunna ta initiativ till forskning, inte bara forskare inom akademin. Efter försöksverksamhetens slut ska framgångsrika samverkansmodeller kunna permanentas och börja användas nationellt. Visionen är att modellerna ska vara grunden för professionellas yrkesutövning inom skolan och för lärarutbildningen.