Forskning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper
Utbildningsvetenskap omfattar forskning inom en rad olika ämnen som ägnas åt bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande. Forskningen spänner över ett stort fält, från kunskap om praktiska metoder för undervisning till frågor om hur utbildning både bevarar och förändrar samhället.
Forskning på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Vad betyder det egentligen att skolan ska vila på vetenskaplig grund – och hur har denna idé förskjutits över tid?
Att skolan ska vila på vetensk...

Tusen år av kvinnoliv som format Sverige
De jobbade som roddare, vaktade kyrksilvret, tryckte böcker och hade mens. I Sara Backman Prytz nya bok ”Kvinnoriket” ges inte plats för några drottni...

Källkritik i skolan kräver mer än enstaka insatser
Det krävs mer än enstaka insatser om källkritik för att stärka elevers motståndskraft mot desinformation. En ny studie från Uppsala universitet visar ...

Forskarutbildning – bli doktorand
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Kommande disputationer
Se Uppsala universitets kalendarium
Forskargrupper
- Barn- och ungdomsvetenskap
- Pedagogik med inriktning mot Specialpedagogik (PS-gruppen)
- Research on Educational Leadership (REL)
- Studier i Barndom, Lärande och Identitet som Interaktionella praktiker (CLIP)
- Studies in Educational Policy and Educational Philosophy (STEP)
- Civics Education Design Lab (CEDEL)
- Laboratory for Teching Practices (TePlab)
- Matematikdidaktik
- Naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Studier av språkliga praktiker (STOLP)
- Studies of Comparative Didactics (SCOD)
- Ämnesdidaktik i samhällsvetenskap och humaniora (ÄDISH)
- Uppsala Studies of History and Education (SHED)
Hedersdoktorer
Hedersdoktor är en titel som tilldelas personer som gjort framstående vetenskapliga insatser eller på annat sätt främjat forskningen vid universitetet. Varje år har fakultetsnämnderna möjlighet att utse en eller flera hedersdoktorer.