Ämnesdidaktik i samhällsvetenskap och humaniora (ÄDISH)
Undervisning i geografi, historia, samhällskunskap och religion på alla stadier är i centrum för den forskning som bedrivs i ÄDISH. Forskningen som gruppen arbetar med undersöker till exempel vad som är viktigt och svårt för elever att lära sig i de olika ämnena och hur undervisning kan designas för att stödja elevernas lärande. Forskningen bedrivs utifrån en mångfald av teorier och metoder för att kunna bidra med kunskap om den komplexitet som karakteriserar undervisning i de samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnena. Studierna som genomförs kan vara tydligt ämnesspecifika med direkt koppling till skolans SO-ämnen samt mer ämnesövergripande med fokus på till exempel frågor om rättvisa, hållbarhet, mångfald och digital källkritik. Med en tydlig förankring i ämnesdidaktiska utmaningar bedrivs forskning i gruppen med relevans särskilt för blivande och aktiva lärare i skolans SO-ämnen.
Kontakt
Seminarier
Gruppen har öppna seminarier en gång per månad. För mer information kontakta gärna Thomas Nygren
Gruppmedlemmar
Publikationer
The advantage of videos over text to boost adolescents' lateral reading in a digital workshop
Ingår i Behavior and Information Technology, s. 1-15, 2024
Ingår i The International Journal of Management Education, s. 100988-100988, 2024
Ingår i Environmental Values, s. 163-188, 2024
Ingår i Environmental Education Research, s. 1-11, 2024
Positioning controversy in environmental and sustainability education
Ingår i Environmental Education Research, s. 1-27, 2024
2023
Ingår i Environmental Education Research, s. 659-674, 2023
Civic reasoning about power issues: The criticality of agency, arena and relativity
Ingår i Journal of Social Science Education, 2023
Focal points for teaching the notion of critical aspects
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 1-14, 2023
Under the Influence: On the Role of the Object of Education in Bildung
2023
Fiction Science and the Role of Theory in ESE
2023
2023
Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt
Ingår i Historical Encounters, s. 114-129, 2023
Ingår i SO-didaktik, s. 28-34, 2023
AI i skolan: Möjligheter och utmaningar i undervisningen
Natur och kultur, 2023
Ingår i Environmental Education Research, s. 1659-1677, 2023
Sobre pensar historicamente e o desafio da educação histórica
Ingår i História & Ensino, s. 8-29, 2023
De svenska romernas historia i högstadieklassrummet - en designstudie
2022
Ingår i Frontiers in Education, 2022
Ingår i SN Social Sciences, 2022
- DOI för Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden
Ingår i Compare, s. 1-18, 2022
Locating the Controversial in Environmental and Sustainability Education
2022
Action Incontinence: Action and Competence in Dark Pedagogy
Ingår i Pedagogy in the Anthropocene, s. 107-128, Palgrave Macmillan, 2022
De svenska romernas historia i SO-klassrummet: En designstudie på högstadiet
Ingår i Nordidactica, s. 154-187, 2022
Didaktiken efter idealismen: Undervisningsobjektets återkomst i antropocen
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 32-53, 2022
- Fler publikationer