Ämnesdidaktik i samhällsvetenskap och humaniora (ÄDISH)

Foto: Pixabay
Undervisning i geografi, historia, samhällskunskap och religion på alla stadier är i centrum för den forskning som bedrivs i ÄDISH.
Undervisning i geografi, historia, samhällskunskap och religion på alla stadier är i centrum för den forskning som bedrivs i ÄDISH. Forskningen som gruppen arbetar med undersöker till exempel vad som är viktigt och svårt för elever att lära sig i de olika ämnena och hur undervisning kan designas för att stödja elevernas lärande. Forskningen bedrivs utifrån en mångfald av teorier och metoder för att kunna bidra med kunskap om den komplexitet som karakteriserar undervisning i de samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnena. Studierna som genomförs kan vara tydligt ämnesspecifika med direkt koppling till skolans SO-ämnen samt mer ämnesövergripande med fokus på till exempel frågor om rättvisa, hållbarhet, mångfald och digital källkritik. Med en tydlig förankring i ämnesdidaktiska utmaningar bedrivs forskning i gruppen med relevans särskilt för blivande och aktiva lärare i skolans SO-ämnen.
Kontakt
Seminarier
Gruppen har öppna seminarier en gång per månad. För mer information kontakta gärna Thomas Nygren
Gruppmedlemmar
Publikationer
Ingår i Environmental Education Research, s. 587-604, 2025
- DOI för Equipped for responsibility?: Discursive resources in business education for sustainability - an analytical tool
- Ladda ner fulltext (pdf) av Equipped for responsibility?: Discursive resources in business education for sustainability - an analytical tool
Vad vill vi med historielärarutbildningen?: Några historiedidaktiska reflektioner
Ingår i Historisk Tidskrift, 2025
Ingår i International Journal of Artificial Intelligence in Education, 2025
- DOI för AI Versus Human Feedback in Mixed Reality Simulations: Comparing LLM and Expert Mentoring in Preservice Teacher Education on Controversial Issues
- Ladda ner fulltext (pdf) av AI Versus Human Feedback in Mixed Reality Simulations: Comparing LLM and Expert Mentoring in Preservice Teacher Education on Controversial Issues
Inclusive History Education, Historical Thinking, and Historical Consciousness
Ingår i Bridging History and Special Education, s. 53-66, Kiel University Publishing, 2025
- DOI för Inclusive History Education, Historical Thinking, and Historical Consciousness
- Ladda ner fulltext (pdf) av Inclusive History Education, Historical Thinking, and Historical Consciousness
The advantage of videos over text to boost adolescents' lateral reading in a digital workshop
Ingår i Behavior and Information Technology, s. 1-15, 2024
Ingår i Journal of Research on Technology in Education, s. 1-27, 2024
- DOI för Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
- Ladda ner fulltext (pdf) av Bad News in the civics classroom: How serious gameplay fosters teenagers’ ability to discern misinformation techniques
Dimensioner av samhällsanalytiskt tänkande
Ingår i POLIS: Tidsskrift for samfundsfagsdidaktik, s. 61-74, 2024
2024
Developing source critical skills in social studies: Insights from a design-based research
2024
Att utmana bilden av systemet: elever läser visualiseringar av samhällssystem
Ingår i Nordidactica, s. 112-138, 2024
Ingår i The International Journal of Management Education, 2024
Teaching Civic Visual Literacy: Four Guiding Principles
Ingår i Diagrams in Civic Education, s. 87-129, Palgrave Macmillan, 2024
Positioning controversy in environmental and sustainability education
Ingår i Environmental Education Research, s. 1405-1431, 2024
- DOI för Positioning controversy in environmental and sustainability education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Positioning controversy in environmental and sustainability education
Utbildning för motståndskraft mot desinformation
2024
- Ladda ner fulltext 1 (pdf) av Utbildning för motståndskraft mot desinformation
- Ladda ner fulltext 2 (pdf) av Utbildning för motståndskraft mot desinformation
Filosofiämnets didaktik: En studie om det svenska gymnasieämnet filosofi och dess didaktik
2024
Om stormaktstiden i läroböcker i historia för gymnasieskolan
Ingår i Historielärarnas förenings årsskrift 2024, s. 33-56, Historielärarnas förening, 2024
Lärares forskning - språngbräda eller återvändsgränd?
2024
Focal points for teaching the notion of critical aspects
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 1247-1260, 2024
Ingår i Compare, s. 839-856, 2024
- DOI för Critical education for sustainable development: exploring the conception of criticality in the context of global and Vietnamese policy discourse
- Ladda ner fulltext (pdf) av Critical education for sustainable development: exploring the conception of criticality in the context of global and Vietnamese policy discourse
Ingår i Environmental Values, s. 163-188, 2024
- DOI för 'I didn't count "willingness to pay" as part of the value': Monetary valuation through respondents' perspectives
- Ladda ner fulltext (pdf) av 'I didn't count "willingness to pay" as part of the value': Monetary valuation through respondents' perspectives
Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap
Ingår i Acta Didactica Norden, 2024
- DOI för Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap
- Ladda ner fulltext (pdf) av Samhällsfrågor bortom punkterna - elevers resonerande utifrån punktdiagram i samhällskunskap
Diagrams in Civic Education: Visuospatial Models of Society in Textbooks and Teaching
Palgrave Macmillan, 2024
Progression, ämneskunskaper och bedömning i geografi
Ingår i Geografididaktik för lärare 4-9, 2a uppl., s. 37, Gleerups Utbildning AB, 2024
2023
Civic reasoning about power issues: The criticality of agency, arena and relativity
Ingår i Journal of Social Science Education, 2023
- Fler publikationer