Laboratory for Teaching Practices (TePlab)

Foto: Pixabay

TePlab (Laboratory for Teaching Practices) är en internationell nätverksbaserad forskningsmiljö inom didaktik som har vuxit fram ur forskningsmiljön SMED (Studies of Meaning-making in Educational Discourses).

Fokus

TePlab studerar och utvecklar undervisningspraktiker i formella och icke-formella sammanhang. Forskningens mål är att öppna upp den så kallade svarta lådan, dvs att synliggöra och skapa kunskap om det faktiska arbete som en lärare eller facilitator utför – i såväl planeringen, undervisningen och efterarbetet – och dess konsekvenser för elevers eller deltagares lärande. Som ett laboratorium för undervisningspraktiker är TepLab involverade i både empirisk forskning och i samskapande aktiviteter med lärare, från förskola till universitet.

I TePlab genomför vi ämnesdidaktisk forskning och forskning på undervisningspraktiker som behandlar komplexa och kontroversiella frågor såsom hållbarhet, hälsa och andra samhällsfrågor med vetenskaplig relevans. Vi genomför också forskning fokuserad på facilitering och lärande inom hållbarhetsomställningar och den skapande processen som uppstår när lärare tillsammans med didaktiska forskare och ämnesexperter utvecklar lektionsplaner och undervisningsmaterial. I laboratoriet beaktar vi såväl praktiska, epistemologiska, politiska, etiska, estetiska som existentiella dimensioner av undervisning och vi genomför våra undersökningar i relation till utbildningens tre övergripande funktioner: kvalifikation, socialisation och personformering.

Kontakt

Leif Östman och Maarten Deleye

Seminarier

TePlab håller seminarier månadsvis på tisdagar, 13.15-15.
Kontakt: Maarten Deleye

Gruppmedlemmar

Forskningsledare: Maarten Deleye, Leif Östman
Gruppmedlemmar: Azra Ates, Stefan Bengtsson, Maarten Deleye, Lolita Gelinder, Elisabet Jagell, Malena Lidar, Eva Lundqvist, Karin Nordh, Malin Olsson, Charlotte Ponzelar, Jonas Risberg, Lennart Rolandsson, Kristina von Hausswolff, Leif Östman, Alexander Deveux (Ghent University), Ann-Kathrin Schlieszus (Heidelberg University), Ellen Vandenplas (Ghent University), Frederik De Roeck (Ghent University), Hanna Hofverberg (Malmö University), Iann Lundegård (Stockholm University), Joacim Andersson (Malmö University), Juliane Höhle (Ghent University), Karin Rudsberg (Örebro universitet), Katrien Van Poeck (Ghent University), Mario Gaitan (Ghent University), Michael Håkansson (Stockholm University), Nadine Deutzkens (Ghent University), Pernilla Andersson (Stockholm University)

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin