Laboratory for Teaching Practices (TePlab)

Foto: Pixabay
TePlab (Laboratory for Teaching Practices) är en internationell nätverksbaserad forskningsmiljö inom didaktik som har vuxit fram ur forskningsmiljön SMED (Studies of Meaning-making in Educational Discourses).
Fokus
TePlab studerar och utvecklar undervisningspraktiker i formella och icke-formella sammanhang. Forskningens mål är att öppna upp den så kallade svarta lådan, dvs. att synliggöra och skapa kunskap om det faktiska arbete som en lärare eller facilitator utför – i såväl planeringen, undervisningen och efterarbetet – och dess konsekvenser för elevers eller deltagares lärande. Som ett laboratorium för undervisningspraktiker är TepLab involverade i både empirisk forskning och i samskapande aktiviteter med lärare, från förskola till universitet. Samskapandet sker med hjälp av Lektionverkstäder, som beskrivs under rubriken "Forskningsprojekt".
I TePlab genomför vi ämnesdidaktisk forskning och forskning på undervisningspraktiker som behandlar komplexa och kontroversiella frågor såsom hållbarhet, hälsa och andra samhällsfrågor med vetenskaplig relevans. Vi genomför också forskning fokuserad på facilitering och lärande inom hållbarhetsomställningar och den skapande processen som uppstår när lärare tillsammans med didaktiska forskare och ämnesexperter utvecklar lektionsplaner och undervisningsmaterial. I laboratoriet beaktar vi såväl praktiska, epistemologiska, politiska, etiska, estetiska som existentiella dimensioner av undervisning och vi genomför våra undersökningar i relation till utbildningens tre övergripande funktioner: kvalifikation, socialisation och personformering.
Kontakt
Leif Östman och Maarten Deleye
Seminarier
TePlab håller seminarier månadsvis på tisdagar, 13.15-15.
Kontakt: Maarten Deleye
Gruppmedlemmar
Publikationer
Anthropocosmism: an Eastern humanist approach to the Anthropocene
Ingår i Environmental Education Research, s. 1161-1176, 2024
- DOI för Anthropocosmism: an Eastern humanist approach to the Anthropocene
- Ladda ner fulltext (pdf) av Anthropocosmism: an Eastern humanist approach to the Anthropocene
Ingår i NorDiNa, s. 247-262, 2024
Ingår i Environmental Education Research, s. 1-22, 2024
Ingår i Environmental Education Research, s. 1-11, 2024
Positioning controversy in environmental and sustainability education
Ingår i Environmental Education Research, s. 1405-1431, 2024
- DOI för Positioning controversy in environmental and sustainability education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Positioning controversy in environmental and sustainability education
2024
Useful but overused? The “plate model” as a food educational tool in home economics
Ingår i Food, Culture, and Society, s. 573-591, 2024
- DOI för Useful but overused? The “plate model” as a food educational tool in home economics
- Ladda ner fulltext (pdf) av Useful but overused? The “plate model” as a food educational tool in home economics
Teaching action-oriented knowledge on sustainability issues
Ingår i Environmental Education Research, s. 334-360, 2024
- DOI för Teaching action-oriented knowledge on sustainability issues
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teaching action-oriented knowledge on sustainability issues
Ingår i Environmental Education Research, s. 609-630, 2024
- DOI för Which "sustainable university" are we actually talking about?: A topic modelling-assisted discourse analysis of academic literature
- Ladda ner fulltext (pdf) av Which "sustainable university" are we actually talking about?: A topic modelling-assisted discourse analysis of academic literature
Ingår i Compare, s. 839-856, 2024
- DOI för Critical education for sustainable development: exploring the conception of criticality in the context of global and Vietnamese policy discourse
- Ladda ner fulltext (pdf) av Critical education for sustainable development: exploring the conception of criticality in the context of global and Vietnamese policy discourse
Ingår i Programming and Computational Thinking in Technology Education, Brill Academic Publishers, 2023
Aesthetic Values in Home and Consumer Studies: Investigating the Secret Ingredient in Food Education
Ingår i Frontiers in Education, 2023
- DOI för Aesthetic Values in Home and Consumer Studies: Investigating the Secret Ingredient in Food Education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Aesthetic Values in Home and Consumer Studies: Investigating the Secret Ingredient in Food Education
Embodied learning made visible through line drawing: Examples from sloyd education
Ingår i FORMakademisk, 2023
- DOI för Embodied learning made visible through line drawing: Examples from sloyd education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Embodied learning made visible through line drawing: Examples from sloyd education
Under the Influence: On the Role of the Object of Education in Bildung
2023
Fiction Science and the Role of Theory in ESE
2023
2023
Ingår i Environmental Education Research, s. 1659-1677, 2023
Mangling Didactic Models for Use in Didactic Analysis of Classroom Interaction
Ingår i Didactics in a Changing World, s. 103-121, Springer Nature, 2023
Vad hände med programmeringen?
Ingår i Nämnaren, s. 49-55, 2023
Mathematical competencies and programming: The Swedish case
Ingår i Mathematical competencies in the digital era, s. 293-310, Springer, 2023
Teaching Traditions in Classroom Practice: A Comparative Didactic Approach
Ingår i Didactics in a Changing World, s. 55-65, Springer Nature, 2023
Ingår i Environmental Education Research, s. 659-674, 2023
- DOI för Irony and environmental education: on the ultimate question of environmental education, the universe and everything
- Ladda ner fulltext (pdf) av Irony and environmental education: on the ultimate question of environmental education, the universe and everything
A transactional methodology for analysing learning
Ingår i Mind, culture and activity, s. 1-17, 2022
- DOI för A transactional methodology for analysing learning
- Ladda ner fulltext (pdf) av A transactional methodology for analysing learning
Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap
Ingår i Nordidactica, s. 122-148, 2022
Sensing Together: Transaction in Handicraft Education
Ingår i Deweyan Transactionalism in Education, s. 149-163, Bloomsbury Academic, 2022
- Fler publikationer