Laboratory for Teaching Practices (TePlab)
TePlab (Laboratory for Teaching Practices) är en internationell nätverksbaserad forskningsmiljö inom didaktik som har vuxit fram ur forskningsmiljön SMED (Studies of Meaning-making in Educational Discourses).
Fokus
TePlab studerar och utvecklar undervisningspraktiker i formella och icke-formella sammanhang. Forskningens mål är att öppna upp den så kallade svarta lådan, dvs att synliggöra och skapa kunskap om det faktiska arbete som en lärare eller facilitator utför – i såväl planeringen, undervisningen och efterarbetet – och dess konsekvenser för elevers eller deltagares lärande. Som ett laboratorium för undervisningspraktiker är TepLab involverade i både empirisk forskning och i samskapande aktiviteter med lärare, från förskola till universitet.
I TePlab genomför vi ämnesdidaktisk forskning och forskning på undervisningspraktiker som behandlar komplexa och kontroversiella frågor såsom hållbarhet, hälsa och andra samhällsfrågor med vetenskaplig relevans. Vi genomför också forskning fokuserad på facilitering och lärande inom hållbarhetsomställningar och den skapande processen som uppstår när lärare tillsammans med didaktiska forskare och ämnesexperter utvecklar lektionsplaner och undervisningsmaterial. I laboratoriet beaktar vi såväl praktiska, epistemologiska, politiska, etiska, estetiska som existentiella dimensioner av undervisning och vi genomför våra undersökningar i relation till utbildningens tre övergripande funktioner: kvalifikation, socialisation och personformering.
Kontakt
Leif Östman och Maarten Deleye
Seminarier
TePlab håller seminarier månadsvis på tisdagar, 13.15-15.
Kontakt: Maarten Deleye
Gruppmedlemmar
Publikationer
Ingår i NorDiNa, s. 247-262, 2024
Ingår i Environmental Education Research, s. 1-11, 2024
Positioning controversy in environmental and sustainability education
Ingår i Environmental Education Research, s. 1-27, 2024
2024
Teaching action-oriented knowledge on sustainability issues
Ingår i Environmental Education Research, s. 334-360, 2024
Ingår i Environmental Education Research, s. 609-630, 2024
Ingår i Programming and Computational Thinking in Technology Education, Brill Academic Publishers, 2023
Aesthetic Values in Home and Consumer Studies: Investigating the Secret Ingredient in Food Education
Ingår i Frontiers in Education, 2023
Embodied learning made visible through line drawing: Examples from sloyd education
Ingår i FORMakademisk, 2023
Under the Influence: On the Role of the Object of Education in Bildung
2023
Fiction Science and the Role of Theory in ESE
2023
2023
Ingår i Environmental Education Research, s. 1659-1677, 2023
Mangling Didactic Models for Use in Didactic Analysis of Classroom Interaction
Ingår i Didactics in a Changing World, s. 103-121, Springer Nature, 2023
Vad hände med programmeringen?
Ingår i Nämnaren, s. 49-55, 2023
Mathematical competencies and programming: The Swedish case
Ingår i Mathematical competencies in the digital era, s. 293-310, Springer, 2023
Teaching Traditions in Classroom Practice: A Comparative Didactic Approach
Ingår i Didactics in a Changing World, s. 55-65, Springer Nature, 2023
Ingår i Environmental Education Research, s. 659-674, 2023
A transactional methodology for analysing learning
Ingår i Mind, culture and activity, s. 1-17, 2022
Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap
Ingår i Nordidactica, s. 122-148, 2022
Sensing Together: Transaction in Handicraft Education
Ingår i Deweyan Transactionalism in Education, s. 149-163, Bloomsbury Academic, 2022
Rädda antibiotikan med kunskap och handling: Lektionsmaterial för högstadiet.
2022
2022
Rädda antibiotikan med kunskap och handling.: Lektionsmaterial för gymnasiet.
2022
Locating the Controversial in Environmental and Sustainability Education
2022
- Fler publikationer