Laboratory for Teaching Practices (TePlab)

Foto: Pixabay
TePlab (Laboratory for Teaching Practices) är en internationell nätverksbaserad forskningsmiljö inom didaktik som har vuxit fram ur forskningsmiljön SMED (Studies of Meaning-making in Educational Discourses).
Fokus
TePlab studerar och utvecklar undervisningspraktiker i formella och icke-formella sammanhang. Forskningens mål är att öppna upp den så kallade svarta lådan, dvs. att synliggöra och skapa kunskap om det faktiska arbete som en lärare eller facilitator utför – i såväl planeringen, undervisningen och efterarbetet – och dess konsekvenser för elevers eller deltagares lärande. Som ett laboratorium för undervisningspraktiker är TepLab involverade i både empirisk forskning och i samskapande aktiviteter med lärare, från förskola till universitet. Samskapandet sker med hjälp av Lektionverkstäder, som beskrivs under rubriken "Forskningsprojekt".
I TePlab genomför vi ämnesdidaktisk forskning och forskning på undervisningspraktiker som behandlar komplexa och kontroversiella frågor såsom hållbarhet, hälsa och andra samhällsfrågor med vetenskaplig relevans. Vi genomför också forskning fokuserad på facilitering och lärande inom hållbarhetsomställningar och den skapande processen som uppstår när lärare tillsammans med didaktiska forskare och ämnesexperter utvecklar lektionsplaner och undervisningsmaterial. I laboratoriet beaktar vi såväl praktiska, epistemologiska, politiska, etiska, estetiska som existentiella dimensioner av undervisning och vi genomför våra undersökningar i relation till utbildningens tre övergripande funktioner: kvalifikation, socialisation och personformering.
Kontakt
Leif Östman och Maarten Deleye
Seminarier
TePlab håller seminarier månadsvis på tisdagar, 13.15-15.
Kontakt: Maarten Deleye
Gruppmedlemmar
Publikationer
“Why Am I Going to Teach Science?”: Pre-Service Science Teachers` Perspectives on Science Education
Ingår i Journal of Science Teacher Education, s. 1-22, 2025
Undervisning för hållbar utveckling: för lärare F-6
Gleerups Utbildning AB, 2024
Anthropocosmism: an Eastern humanist approach to the Anthropocene
Ingår i Environmental Education Research, s. 1161-1176, 2024
- DOI för Anthropocosmism: an Eastern humanist approach to the Anthropocene
- Ladda ner fulltext (pdf) av Anthropocosmism: an Eastern humanist approach to the Anthropocene
Ingår i NorDiNa, s. 247-262, 2024
Ingår i Environmental Education Research, s. 1-22, 2024
2024
Useful but overused? The “plate model” as a food educational tool in home economics
Ingår i Food, Culture, and Society, s. 573-591, 2024
- DOI för Useful but overused? The “plate model” as a food educational tool in home economics
- Ladda ner fulltext (pdf) av Useful but overused? The “plate model” as a food educational tool in home economics
Teaching action-oriented knowledge on sustainability issues
Ingår i Environmental Education Research, s. 334-360, 2024
- DOI för Teaching action-oriented knowledge on sustainability issues
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teaching action-oriented knowledge on sustainability issues
Ingår i Environmental Education Research, s. 609-630, 2024
- DOI för Which "sustainable university" are we actually talking about?: A topic modelling-assisted discourse analysis of academic literature
- Ladda ner fulltext (pdf) av Which "sustainable university" are we actually talking about?: A topic modelling-assisted discourse analysis of academic literature
A transactional methodology for analysing learning
Ingår i Mind, culture and activity, s. 1-17, 2022
- DOI för A transactional methodology for analysing learning
- Ladda ner fulltext (pdf) av A transactional methodology for analysing learning
- Fler publikationer