Studier av språkliga praktiker (STOLP)

Foto: Pixabay
Inom forskningsmiljön bedrivs en mångsidig forskning inriktad på olika aspekter av barns och ungas språkliga praktiker i och utanför förskola och skola. Det rör första- och andraspråksutveckling, läs- och skrivutveckling, läs- och skrivundervisningens och litteraturundervisningens utformning och svensklärarens uppdrag.
De senaste åren har ett speciellt fokus satts på frågor om läs- och skrivpraktiker i olika skolämnen och skillnader och likheter mellan de ämnesspråk som karaktäriserar dessa ämnen (”disciplinary literacies”). Dessa studier genomförs i nära samarbete med forskare inom matematikdidaktik samt naturvetenskapernas och samhällsvetenskapernas didaktik.
Centrala frågeställningar rör vad det innebär att bli deltagare och medskapare av olika tal- och skriftspråkliga praktiker och hur praktikerna konstitueras. I detta ingår att blottlägga de normer och värden som dessa praktiker vilar på och hur de kan bidra till en marginalisering av vissa typer av språkande, läsande och skrivande och därmed exkludering/inkludering av olika grupper av barn och unga. Utgångspunkten för valet av de här frågorna är kunskapen om att tidigt etablerade mönster av språkande är en mycket framträdande grund för olika typer av valmöjligheter senare i livet.
Kontakt
Nätverk och samarbeten
- Svenska med didaktisk inriktning'
- Reading Development Group (RDG), PIRLS 2021, IEA
- Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning, Norge
Forskningsmiljöns koppling till utbildning
Verksamma inom lärarutbildning didaktik, samt svenska och matematik i förskola och tidiga skolår, Speciallärarprogrammet och Masterprogram i utbildningsvetenskap med inriktning mot didaktik respektive specialpedagogik.
STOLP-seminariet
Seminariet är öppet för alla intresserade av att studera text i ett diskursanalytiskt perspektiv. Vi läser egna och andras texter i vilka någon form av text/diskursanalys används. Exempel på material som är i fokus för analysen är policy- eller styrdokument, intervjuer, läromedel, elevproducerade texter och klassrumssamtal. I seminariet behandlas bland annat grundläggande teoretiska utgångspunkter för den text/diskursanalys som är i fokus samt analysens möjligheter och begränsningar.
Texter som behandlas skickas ut senast en vecka i förväg till alla som deltar i seminariet.
Tid: var tredje onsdag kl. 13.15 – 15
Seminarieledare: Jenny W. Folkeryd
Gruppmedlemmar
Publikationer
Politicised or Political: On Agonism and School as ‘Free Time’
Ingår i Studies in Philosophy and Education, 2025
Making the Open Preschool: A Place for Language and Integration
2025
Didactic Leadership for Students' Right to Development
2025
Poems for bridging students’ many languages: examples from multilingual classrooms
2025
Läromedel som didaktisk resurs: Med läroboken i fokus.
Natur och kultur, 2025
Kain, 2025
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 91-118, 2025
Introduction to the Special Issue on the Role of Companions in Institutional Interaction
Ingår i Social Interaction. Video-Based Studies of Human Sociality, 2025
Validitet och bedömning: Elevers skriftliga språkkompetens på tyska i en svensk skolkontext
Ingår i Annales Societatis Litterarum Humaniorum Regiae Upsaliensis. Kungl. Humanistiska Vetenskaps-Samfundet i Uppsala, s. 109-119, eddy.se ab, 2025
Ingår i Alla språk i skolan, s. 167-189, Uppsala universitet, 2025
- DOI för Joining the dots: a systematic mapping and analysis of research topographies regarding Study Guidance in the Mother Tongue
- Ladda ner fulltext (pdf) av Joining the dots: a systematic mapping and analysis of research topographies regarding Study Guidance in the Mother Tongue
Alla språk i skolan: språkundervisning i nordisk kontext
Acta Universitatis Upsaliensis, 2025
- DOI för Alla språk i skolan: språkundervisning i nordisk kontext
- Ladda ner fulltext (pdf) av Alla språk i skolan: språkundervisning i nordisk kontext
2025
Ingår i Alla språk i skolan, s. 71-87, Uppsala universitet, 2025
- DOI för "Det blir liksom roligare": Autentiskt material för motivation och delaktighet i grundskolans spanskundervisning
- Ladda ner fulltext (pdf) av "Det blir liksom roligare": Autentiskt material för motivation och delaktighet i grundskolans spanskundervisning
Ingår i HumaNetten, s. 57-86, 2025
2025
Ingår i Language and Education, 2025
- DOI för Explain and engage: linguistic resources in Swedish as a second language textbooks to support academic writing
- Ladda ner fulltext (pdf) av Explain and engage: linguistic resources in Swedish as a second language textbooks to support academic writing
Ämnesdidaktisk kurs i franska: från innehåll till konstruktiv länkning
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik, s. 65-78, Uppsala universitet, 2024
Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning
Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, 2024
Praktiknära skolforskning: resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt
2024
2024
2024
Ingår i PLOS ONE, 2024
- DOI för Which students skip school?: A comparative study of sociodemographic factors and student absenteeism using PISA data
- Ladda ner fulltext (pdf) av Which students skip school?: A comparative study of sociodemographic factors and student absenteeism using PISA data
Ingår i Learning Languages, Being Social, s. 149-170, Mouton de Gruyter, 2024
2024
2024
- Fler publikationer