Studier av språkliga praktiker (STOLP)
Inom forskningsmiljön Studier av Språkliga Praktiker (STOLP) bedrivs en mångsidig forskning inriktad på olika aspekter av barns och ungas språkliga praktiker i och utanför förskola och skola. Det rör första- och andraspråksutveckling, läs- och skrivutveckling, läs- och skrivundervisningens och litteraturundervisningens utformning och svensklärarens uppdrag. De senaste åren har ett speciellt fokus satts på frågor om läs- och skrivpraktiker i olika skolämnen och skillnader och likheter mellan de ämnesspråk som karaktäriserar dessa ämnen (”disciplinary literacies”). Dessa studier genomförs i nära samarbete med forskare inom matematikdidaktik samt naturvetenskapernas och samhällsvetenskapernas didaktik.
Centrala frågeställningar rör vad det innebär att bli deltagare och medskapare av olika tal- och skriftspråkliga praktiker och hur praktikerna konstitueras. I detta ingår att blottlägga de normer och värden som dessa praktiker vilar på och hur de kan bidra till en marginalisering av vissa typer av språkande, läsande och skrivande och därmed exkludering/inkludering av olika grupper av barn och unga. Utgångspunkten för valet av de här frågorna är kunskapen om att tidigt etablerade mönster av språkande är en mycket framträdande grund för olika typer av valmöjligheter senare i livet.
Kontakt
Nätverk och samarbeten
- Svenska med didaktisk inriktning'
- Reading Development Group (RDG), PIRLS 2021, IEA
- Nasjonalt senter for skriveoppläring og skriveforskning, Norge
Forskningsmiljöns koppling till utbildning
Verksamma inom lärarutbildning didaktik, samt svenska och matematik i förskola och tidiga skolår, Speciallärarprogrammet och Masterprogram i utbildningsvetenskap med inriktning mot didaktik respektive specialpedagogik.
STOLP-seminariet
Seminariet är öppet för alla intresserade av att studera text i ett diskursanalytiskt perspektiv. Vi läser egna och andras texter i vilka någon form av text/diskursanalys används. Exempel på material som är i fokus för analysen är policy- eller styrdokument, intervjuer, läromedel, elevproducerade texter och klassrumssamtal. I seminariet behandlas bland annat grundläggande teoretiska utgångspunkter för den text/diskursanalys som är i fokus samt analysens möjligheter och begränsningar.
Texter som behandlas skickas ut senast en vecka i förväg till alla som deltar i seminariet.
Tid: var tredje onsdag kl 13.15 – 15
Seminarieledare: Jenny W. Folkeryd
Gruppmedlemmar
Publikationer
Ämnesdidaktisk kurs i franska: från innehåll till konstruktiv länkning
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik, s. 65-78, Uppsala universitet, 2024
Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning
Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, 2024
Praktiknära skolforskning: resultat och erfarenheter från nio forskningsprojekt
2024
Ingår i European Journal of Higher Education, s. 1-21, 2023
Writing without a subject: A critical view on Swedish secondary education writing tests
2023
Swedish Research on Sexual Harrassment and Bullying in Academia: A Perspective
Ingår i The Delta Kappa Gamma Bulletin: International Journal for Professional Educators, s. 27-29, 2023
Ingår i European Social Science History Conference 2023, 2023
Ingår i Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 2023
Anti textbook ethos: Myten om de förkastliga läroböckerna
Ingår i Vägval i skolans historia, 2023
Le merveilleux voyage de l’album sériel entre la France et la Scandinavie
Ingår i Strenae, s. 1-12, 2023
Ingår i ORBIS SCHOLAE, s. 1-26, 2023
Ingår i Nordic Journal of Language Teaching and Learning, s. 51-69, 2023
Ingår i Kungl. Humanistiska Vetenskaps-Samfundet i Uppsala, s. 95-105, Kungl. Humanistiska Vetenskaps-Samfundet i Uppsala, 2023
Ekokritiska perspektiv i Maria Parrs Keeperen og havet
Ingår i European Journal of Scandinavian Studies, s. 42-60, 2023
A newcomer's spontaneous translanguaging in lower-secondary physics education
Ingår i International Multilingual Research Journal, s. 270-288, 2023
Prerequisites for emergent literacy in Swedish preschools
Ingår i Early Child Development and Care, s. 1-17, 2023
Förordet, flerspråkigheten och eleven: Om hur andraspråkselever konstrueras i läromedelstext
Ingår i Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur, s. 85-110, 2023
2023
Ingår i Nordic Journal of Language Teaching and Learning, s. 118-139, 2023
Skrivundervisning i utveckling
Ingår i Skrivundervisningens praktiker, s. 15-33, Gleerups Utbildning AB, 2023
Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet
Ingår i Skrivundervisningens grunder, s. 19-35, Gleerups Utbildning AB, 2023
Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val
Ingår i Läsundervisningens grunder, s. 187-210, Gleerups Utbildning AB, 2023
Literacypraktiker i skolans olika ämnen
Ingår i Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur, s. 9-35, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet, 2023
Mellan didaktik och estetik: Om skönlitterärt läsfrämjande i ett litteraturdidaktiskt perspektiv
Ingår i Digiteket (Kulturrådet), 2023
Mother tongue education in four Nordic countries: problem, right or resource?
Ingår i Apples - Journal of Applied Language Studies, s. 52-72, 2023
- Fler publikationer