Didaktik
Didaktik som forskningsfält och kunskapsområde behandlar frågor om utbildnings- och undervisningsinnehåll. Didaktikämnet har djupa rötter i både vetenskapliga traditioner och undervisningspraxis.
De forskningsfrågor som utgör didaktikens kärna uppstår i mötet mellan ett särskilt stoff och den undervisning om och det lärande av detta stoff som sker i en verksamhet av något slag. Det blir därför intressant att exempelvis studera vad undervisningen innehåller och vad som gör detta urval legitimt, vem som undervisningen avser och hur dennes lärande sker, hur stoffet hanteras i undervisningen samt vem som har makten över urvalsprocesserna.
Didaktik som forskningsfält och kunskapsområde behandlar frågor som finns i skärningspunkten mellan ett verksamhets-/kunskapsområde och utbildning, undervisning, lärande och socialisation.
Didaktik är ett centralt ämne inom all lärarutbildning i Uppsala. Det kan även läsas på avancerad nivå som inriktning på Masterprogrammet i utbildningsvetenskap.
Forskarutbildning inom didaktik
Sedan 2002 bedrivs forskarutbildning i didaktik vid Uppsala universitet.
Allmän studieplan för forskarutbildning i didaktik fastställd av Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper.
För mer upplysningar, kontakta studierektor för forskarutbildningen i didaktik, Maria Rasmusson
Forskargrupper
- Civics Education Design Lab (CEDEL)
- Laboratory for Teaching Practices (TePlab)
- Matematikdidaktik
- Naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Studier av språkliga praktiker (STOLP)
- Studies of Comparative Didactics (SCOD)
- Uppsala Studies of History and Education (SHED)
- Ämnesdidaktik i samhällsvetenskap och humaniora (ÄDISH)
Forskningsprojekt
- Den klasskapande skolan: Det statliga skolväsendet och formandet av klassidentiteter i skoltexter från 1860 till 1930
- Perspektiv på dagens skola: Forskarskola i tillämpad utbildningshistoria (PEDASK)
- Sedvänjor att undervisa om kontroversiella hållbarhetsfrågor och elevernas lärande
- SEGA:D - Serious educational games against disinformation
- Undervisning och lärande om den inbäddade ekonomin
- Utveckla, implementera och beforska Lektionsverkstäder