Naturvetenskapernas och teknikens didaktik
Forskning inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik behandlar undervisning och lärande på olika nivåer i utbildningssystemet från förskola, grundskola och gymnasium till högre utbildning. I gruppen finns ett genuint intresse att studera hur undervisning, lärande och socialisation tar form i praktiken.
Vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier bedrivs sedan lång tid forskning inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik, med flera olika inriktningar. Forskningen behandlar undervisning och lärande på olika nivåer i utbildningssystemet från förskola, grundskola och gymnasium till högre utbildning.
I studierna av undervisning och lärande används en rad olika datainsamlingsmetoder och angreppssätt, som t.ex. intervjuer, klassrumsobservationer/observationer av/i lärmiljöer, enkäter, videoanalys, textanalys samt utvecklingsprojekt. Många av studierna undersöker hur undervisning tar form i praktiken och vilka konsekvenser det får för barns/elevers/studenters lärande, socialisation och bildning inom de naturvetenskapliga ämnena och inom teknik. Flera av forskarna har en tvärvetenskaplig ingång med forskningsintressen som rör exempelvis utbildning för hållbar utveckling, undervisningstraditioner, genus och identitet.
En stor del av forskningen är externt finansierad genom projektbidrag från exempelvis Vetenskapsrådet, Wallenbergstiftelserna, Formas och Skolforskningsinstitutet. Forskningen sker också i samverkan med kommuner och skolor, i form av modellering av undervisning i samarbete med lärare, bland annat inom ramen för samverkan med kommuner runt Uppsala.
Forskningsresultaten rapporteras vid nationella och internationella konferenser samt i form av vetenskapliga artiklar i ledande tidskrifter i fältet. Dessutom är flera av forskarna inblandade i författande av kurslitteratur och utvecklande av läromedel.
Kontakt
Samarbeten och samverkan
Forskare inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik har aktiva samarbeten med en rad olika forskningsmiljöer både internationellt och nationellt vid t.ex. Leeds University (Prof. Jim Ryder), University of Delaware (Prof. Kathryn Scantlebury), McGill University (Dr. Allison Gonsalves), Université de Toulouse (Prof. Chantal Amade-Escot, Prof. Patrice Venturini med flera), King’s College London (Dr. Heather King), University of Geneva (Prof. Florence, Llgozat med flera), University of Western Brittany (Prof. Gérard Sensevy, Dr. Sophie Le Brun m.fl.), Oslo universitet (Prof. Erik Knain), Central University of Technology, Bloemfontein (Prof. Ryk Lues), Umeå universitet, Stockholms universitet (Prof. P-O Wickman, Dr. Karim Hamza m.fl.) och Örebro universitet (Prof. Johan Öhman och Dr. Karin Rudsberg). Gruppens medlemmar är aktiva inom olika internationella forskningsnätverk som t.ex. EERA, NERA, NARST och ESERA.
Vi har också samarbeten med övriga ämnesdidaktiska miljöer inriktade mot naturvetenskap och teknik vid Uppsala universitet (bl.a. MINT, fysikens didaktik och Centrum för genusvetenskap) och samverkan med Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik och CETIS - Centrum för tekniken i skolan.
Gruppmedlemmar
Publikationer
Komplexitet, identitet och dialog
Ingår i Rektorers yrkesidentitet och yrkestrygghet, Studentlitteratur AB, 2024
Ingår i Undervisning i förskolan, s. 219-234, Studentlitteratur AB, 2024
Kommunikation och delaktighet i förskolan
Ingår i Undervisning i förskolan, s. 39-56, Studentlitteratur AB, 2024
Positioning controversy in environmental and sustainability education
Ingår i Environmental Education Research, s. 1405-1431, 2024
Teaching Traditions in Classroom Practice: A Comparative Didactic Approach
Ingår i Didactics in a Changing World, s. 55-65, Springer Nature, 2023
Vad hände med programmeringen?
Ingår i Nämnaren, s. 49-55, 2023
Mangling Didactic Models for Use in Didactic Analysis of Classroom Interaction
Ingår i Didactics in a Changing World, s. 103-121, Springer Nature, 2023
To recognize oneself and others in teacher-researcher collaboration
Ingår i Educational action research, s. 248-264, 2023
Ingår i Programming and Computational Thinking in Technology Education, Brill Academic Publishers, 2023
Aesthetic Values in Home and Consumer Studies: Investigating the Secret Ingredient in Food Education
Ingår i Frontiers in Education, 2023
Mathematical competencies and programming: The Swedish case
Ingår i Mathematical competencies in the digital era, s. 293-310, Springer, 2023
Didactics in a Changing World: Introduction
Ingår i Didactics in a Changing World, s. 1-14, Springer Nature, 2023
Programmering i skolmatematiken?
Ingår i Tangenten, s. 14-19, 2022
Ingår i Deweyan Transactionalism in Education, Bloomsbury Academic, 2022
Ingår i Deweyan Transactionalism in Education, Bloomsbury Academic, 2022
Ingår i Deweyan Transactionalism in Education, s. 1-16, Bloomsbury Academic, 2022
The Dramaturgy of Facilitating Learning Processes: A Transactional Theory and Analytical Approach
Ingår i Deweyan Transactionalism in Education, s. 123-136, Bloomsbury Academic, 2022
Stronger efforts are needed to safeguard the nutrition of school aged children
Ingår i BMJ. British Medical Journal, 2022
Programmering i skolmatematiken?
Ingår i Nämnaren, s. 37-42, 2021
Ingår i Programmering i skolmatematiken, Studentlitteratur AB, 2021
Ett historiskt perspektv på programmering i skolan
Ingår i Programmering i skolmatematiken, Studentlitteratur AB, 2021
Ingår i Programmering i skolmatematiken - möjligheter och utmaningar, s. 17-24, Studentlitteratur AB, 2021
Programmering i svensk skolmatematik
Ingår i LUMAT, s. 283-312, 2021
Ingår i Journal of Science Teacher Education, s. 934-951, 2021
Didactical dilemmas when planning teaching for sustainable development in preschool
Ingår i Environmental Education Research, s. 37-49, 2021
- Fler publikationer