Lennart Rolandsson
Universitetslektor i didaktik med inriktning mot teknikdidaktik vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 12
- E-post:
- lennart.rolandsson@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- ORCID:
- 0000-0001-6012-6834
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Med fokus på matematik och teknik intresserar jag mig för hur lärare i grund- och gymnasieskolan utvecklar nya praxeologier för att möta samällsförändringar och utveckla nya undervisningsvanor. Nyligen har vi sett hur AI (ChatGPT) erbjuder ett annat sätt att skapa kod då man programmerar och löser problem. Som lektor i teknikdidatik studerar jag hur lärare undervisar mänskliga- och tekniska värderingar.
Nyckelord
- didaktik
- didaktiska modeller
- professionsutveckling
- programmering
Biografi
I min doktorsavhandling (Rolandsson, 2015) undersöker jag mötet mellan lärares intentioner och det dom tror sig iscensätta.
Rolandsson, L. (2015). Programmed or Not: A study about programming teachers’ beliefs and intentions in relation to curriculum.Forskning
Sedan 1970-talet har man investerat stora pengar i datorer och informationsteknologi för att svensk skola skall kunna möta samhällets behov av teknisk kompetens. Nyligen (ht18) infördes programmering som ett obligatoriskt inslag i grundskolan. En nyckelfråga är lärares ämnes- ämnesdidaktiska kunskaper.
Skolämnet programmering är ett intressant studieobjekt om man beaktar genus, läroplansteoretisk diskussioner och lärares professionsutveckling. Statistik från Skolverket visar på ett ämne som inte har attraherat flickor i den grad som borde vara naturligt. Så har det varit under lång tid.
Idag arbetar jag i två forskningsprojekt "Didaktiska modeller för lärares professionsutveckling i programmering och hållbar utveckling" (RG) , finansierat av Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond (fram till 2022) och "Införande av programmering i skolans matematik - när algebraiskt tänkande interagerar med datalogiskt tänkande" (RG), finansierat av Vetenskapsrådet (fram till 2022).
Senaste: Integrating programming in Swedish school mathematics: description of a research project
Helt klart är att vi behöver en bättre förståelse för lärares behov av ämnesdidaktisk kunskap. I en annan artikel fr 2015 söker jag tillsammans med Swedsoft ett större grepp med Computational thinking (Hur skall det svenska utbildningssystemet möta framtidens utmaningar? Helhetssyn på svensk utbildning om digitalisering och programmering). I andra länder är CT aktuellt. I Sverige har vi valt en annan väg, då det är integrerat i matematik och teknik. Om du önskar följa mig på Research Gate.
Publikationer
Urval av publikationer
- Programmering i skolmatematiken - möjligheter och utmaningar (2021)
- Ett historiskt perspektv på programmering i skolan (2021)
- Programming with a purpose (2020)
- Bridging a gap (2017)
Senaste publikationer
- Mathematical competencies and programming (2023)
- Vad hände med programmeringen? (2023)
- Transposition of Computing and Programming Knowledge (2023)
- Aesthetic Expression and Artistic Creation (2022)
- Programmering i skolmatematiken? (2022)
Alla publikationer
Artiklar
- Vad hände med programmeringen? (2023)
- Programmering i skolmatematiken? (2022)
- Programmering i skolmatematiken? (2021)
- Programmering i svensk skolmatematik (2021)
- Bridging a gap (2017)
Böcker
Kapitel
- Mathematical competencies and programming (2023)
- Transposition of Computing and Programming Knowledge (2023)
- Aesthetic Expression and Artistic Creation (2022)
- Inledning (2021)
- Ett historiskt perspektv på programmering i skolan (2021)
- Utmaningar och möjligheter (2021)
Konferenser
- Teachers' arguments for including programming in mathematics education (2021)
- Integrating programming in Swedish school mathematics (2020)
- Programming with a purpose (2020)
- Progression Of Computational Thinking Skills In Swedish Compulsory Schools With Block-based Programming (2020)