Utbildningssociologi

Foto: Micke Lundström
Utbildningssociologi undersöker förhållandet mellan utbildning, ekonomi och politik samt social skiktning och rörlighet, liksom relationen mellan utbildning och kultur, dess roll både för att bevara det bestående samhället och för att förändra det.
Utbildningssociologi utforskar bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande i relation till andra delar av samhället och till genomgripande samhälleliga processer, exempelvis arbetslivets förändringar och globalisering. Ett centralt problemområde inom den utbildningssociologiska forskningen vid institutionen är mötet mellan elevers, studenters och lärares olika tillgångar och den ordning som råder i utbildningsväsendet. Ett annat problemområde är utbildningsinstitutionernas framväxt och utveckling och relationen mellan utbildning och andra samhällsområden så som ekonomins, kulturens och politikens världar. Till grund för utbildningssociologin ligger mer generella sociologiska och historievetenskapliga forskningstraditioner.
Kontakt
Forum för studier av den högre utbildningens internationalisering (SIHE)
SIHE bildades hösten 2017 för att samordna, genomföra och sprida forskning och kunskap.

I flertalet utbildningssociologiska studier anläggs två perspektiv. Å ena sidan utforskar vi utbildningsstrategier, dvs. hur individer och grupper med olika tillgångar använder utbildningssystemet. Å andra sidan vill vi förstå hur den sociala värld ser ut i vilken dessa strategier utvecklar sig, dvs. fältet av utbildningsinstitutioner. Detta fält utgörs inte av lärosäten, skolor och utbildningsinriktningar tagna för sig, utan av systemet av relationer mellan dem, av de positioner de intar i förhållande till varandra och av den historia som skapat dessa positioner. Ett särskilt intresse ägnas åt förhållandet mellan vad studenter, elever eller lärare har i bagaget (kulturellt kapital och andra tillgångar) och den ordning som råder inom utbildningsväsendet. Ännu ett huvudintresse gäller relationen mellan utbildning och yrkeskarriärer inom skilda sociala fält så som ekonomins, politikens eller kulturens. I flertalet projekt anläggs historiska perspektiv.
Nätverk
- Studies on Education, Migration and Segregation (EMS), lett av Håkan Forsberg
- Den högre utbildningen som forskningsobjekt (HERO), lett av Mikael Börjesson.
- Transnational Capital and Transformation of the Elites. Internationellt nätverk drivet av Utbildningssociologi, Uppsala universitet, och Centre européen de sociologie et de science politique de la Sorbonne (CESSP-Paris), lett av Mikael Palme, Mikael Börjesson, Anne-Catherine Wagner & Bertrand Réau.
Forskningsplattformar
Forskningsgruppen för kultur- och utbildningssociologi (SEC) har forskningsplattformar inom olika forskningsområden.
Seminarier
Högre seminariet i utbildningssociologi
Seminarium för framläggande av delar av avhandlingsarbeten i utbildningssociologi och ventilering av masteruppsatser i utbildningssociologi.
Vissa onsdagar. Vanligen 13.15-15.00 i Tupprummet (14:340).
Ansvarig: Mikael Börjesson
Seminarieverksamheten samordnas av Håkan Forsberg.
I Kalendariet finns information om tid och plats för de högre seminarierna.
Utbildningssociologiska seminariet
Det utbildningssociologiska seminariet presenterar aktuell forskning inom utbildningssociologi och av utbildningssociologisk relevans. Såväl ämnets egna forskare som nationella och internationella gäster lägger fram texter.
Vissa onsdagar. Vanligen 13.15-15.00 i Tupprummet (14:340).
Ansvarig: Mikael Börjesson
Seminarieverksamheten samordnas av Håkan Forsberg.
Seminarier och andra evenemang organiserade av forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (SEC) finns här.
Comeniusseminariet
På Comeniusseminariet presenterar forskare från olika universitet och akademiska discipliner utbildningshistorisk forskning om skilda teman och tidsepoker.
Vissa tisdagar. Vanligen 15.15 - 17.00 i Tupprummet (14:340).
Ansvarig: Henrik Pålsson-Edgren
Kommande seminarier och disputationer
Våren 2025
2025-01-29
Presentation av studier - Mikael Börjesson, André Bryntesson, Mette Ginnerskov-Dahlberg, Laura Giorio, Ashley Haru, Ida Lidegran
Aktuella studier av internationalisering av högre utbildning
Språk: Engelska
2025-02-14
Disputation - Anna Bennich-Björkman
The Higher Education Norm: Rethinking Paths to Adulthood and Independence in a Former Industrial Community
Språk: Engelska
2025-05-14
50% Seminar - Ricardo Xavier Cevallos Salgado
Social science as an investment in Swedish higher education. Spatial-temporal structures and accumulation in students' trajectories
Språk: Engelska
Huvudansvarig och medlemmar
Forskarutbildning inom utbildningssociologi
Utbildningssociologi utforskar bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande i relation till andra delar av samhället och till genomgripande samhälleliga processer, exempelvis arbetslivets förändringar och globalisering. Ett centralt problemområde inom den utbildningssociologiska forskningen vid institutionen är mötet mellan elevers, studenters och lärares olika tillgångar och den ordning som råder i utbildningsväsendet. Ett annat problemområde är utbildningsinstitutionernas framväxt och utveckling och relationen mellan utbildning och andra samhällsområden så som ekonomins, kulturens och politikens världar. Till grund för utbildningssociologin ligger mer generella sociologiska och historievetenskapliga forskningstraditioner.
Uppsala universitet inrättade 2006 som första lärosäte i Sverige Utbildningssociologi som forskarutbildningsämne.
Allmän studieplan för forskarutbildning i Utbildningssociologi, fastställd av utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden.
Allmän information till den som funderar på att bli doktorand vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper vid Uppsala universitet.
Forskarutbildningen i utbildningssociologi bedrivs i anslutning till forskningsgrupper Studier i utbildnings- och kultursociologi (SEC) och Uppsala Studies of History and Education (SHED).
För mer upplysningar, kontakta studierektor för forskarutbildningen i utbildningssociologi, David Sjögren.
Forskningsprojekt
- Aspirationer i praktiken. Avgörande faktorer och utfall av ansökningsbeteende till gymnasie- och högre utbildning
- Den klasskapande skolan: Det statliga skolväsendet och formandet av klassidentiteter i skoltexter från 1860 till 1930
- Perspektiv på dagens skola: Forskarskola i tillämpad utbildningshistoria (PEDASK)
- Övergången mellan förskola och grundskola - analyser av hur förskoledeltagande och socioekonomisk kontext påverkar barns tidiga utbildningsbanor
Publikationer
Högre utbildning som norm: Nya sätt att bli vuxen och självständig i en tidigare bruksort
2025
Ingår i SSM - Population Health, 2025
- DOI för Neighborhood income inequality, maternal relative deprivation and neonatal health in Sweden: A cross-sectional study using individually defined multi-scale contexts
- Ladda ner fulltext (pdf) av Neighborhood income inequality, maternal relative deprivation and neonatal health in Sweden: A cross-sectional study using individually defined multi-scale contexts
Ingår i Internationalization in Higher Education and Research: Perspectives, Obstacles and Alternatives, Springer, 2024
The World-Class Ordination: A Field Theory Approach to the Study of Global University Rankings
2024
- Ladda ner fulltext 1 (pdf) av The World-Class Ordination: A Field Theory Approach to the Study of Global University Rankings
- Ladda ner fulltext 2 (pdf) av The World-Class Ordination: A Field Theory Approach to the Study of Global University Rankings
En studie av skillnader i social reproduktion mellan kommuner med och utan fristående skolor
2024
2024
Ingår i Journal of ethnic and migration studies, 2024
- DOI för Long time in the waiting room: migrant physicians in Sweden and their struggles to mobilise cultural capital
- Ladda ner fulltext (pdf) av Long time in the waiting room: migrant physicians in Sweden and their struggles to mobilise cultural capital
Ingår i British Journal of Sociology, 2024
- DOI för ‘Levelling up’ social mobility?: Comparing the social and spatial mobility for university graduates across districts of Britain
- Ladda ner fulltext (pdf) av ‘Levelling up’ social mobility?: Comparing the social and spatial mobility for university graduates across districts of Britain
2024
2024
The Dropout Phenomenon: Students' Strategies in Low Throughput Programs
2024
Publiceringar inom Fakulteten för utbildningsvetenskaper: En kartläggning av åren 2018–2023
2024
Nordic Academic Press, 2024
2024
2024
2024
Ingår i Journal of Northern Studies, s. 95-98, 2024
- DOI för Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
- Ladda ner fulltext (pdf) av Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
Ingår i Education Inquiry, s. 104-125, 2024
- DOI för Class-based preschool enrolment: social stratification and quality differences in the Swedish preschool market
- Ladda ner fulltext (pdf) av Class-based preschool enrolment: social stratification and quality differences in the Swedish preschool market
Förskolans expansion och marknadisering
Studentlitteratur AB, 2024
Social bakgrund och kvalitet i svensk förskola
Ingår i Förskolans expansion och marknadisering, s. 99-126, Studentlitteratur AB, 2024
2024
Förskola, boende och segregation
Ingår i Förskolans expansion och marknadisering, s. 127-154, Studentlitteratur AB, 2024
Kunskapens makt: En kamp för vetenskapens värde av och för kvinnor runt sekelskiftet
2024
Ingår i AERA Open, s. 1-17, 2024
- DOI för Major Selection as Iteration: Observing Gendered Patterns of Major Selection Under Elective Curriculums
- Ladda ner fulltext (pdf) av Major Selection as Iteration: Observing Gendered Patterns of Major Selection Under Elective Curriculums
2024
- Fler publikationer