Publikationer
Ingår i Internationalization in Higher Education and Research: Perspectives, Obstacles and Alternatives, Springer, 2024
The World-Class Ordination: A Field Theory Approach to the Study of Global University Rankings
2024
En studie av skillnader i social reproduktion mellan kommuner med och utan fristående skolor
2024
2024
Ingår i Journal of ethnic and migration studies, 2024
Ingår i British Journal of Sociology, 2024
2024
Ingår i Sociology of Health and Illness, s. 1-31, 2024
2024
The Dropout Phenomenon: Students' Strategies in Low Throughput Programs
2024
Publiceringar inom Fakulteten för utbildningsvetenskaper: En kartläggning av åren 2018–2023
2024
Nordic Academic Press, 2024
2024
2024
2024
Ingår i Journal of Northern Studies, s. 95-98, 2024
- DOI för Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
- Ladda ner fulltext (pdf) av Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
Ingår i Education Inquiry, s. 104-125, 2024
Förskolans expansion och marknadisering
Studentlitteratur AB, 2024
Social bakgrund och kvalitet i svensk förskola
Ingår i Förskolans expansion och marknadisering, s. 99-126, Studentlitteratur AB, 2024
2024
Förskola, boende och segregation
Ingår i Förskolans expansion och marknadisering, s. 127-154, Studentlitteratur AB, 2024
Kunskapens makt: En kamp för vetenskapens värde av och för kvinnor runt sekelskiftet
2024
Ingår i Secular Schooling in the Long Twentieth Century?, s. 109-129, De Gruyter Oldenbourg, 2024
Ingår i AERA Open, s. 1-17, 2024
2024
Familjer i (des)integration: Flyktningars sociala historier och deras möte med utbildning i Sverige
2024
Ingår i Population, Space and Place, 2024
Bounded Ideality: On the Limits of Normative Epistemology
Ingår i Social Epistemology, 2024
The Contemporary Resarch University: Freedom and Force
Ingår i Social Epistemology, s. 5-12, 2024
Ingår i Intellectual leadership, higher education and precarious times, Bloomsbury Academic, 2024
Back to the university’s future: The second coming of Humboldt”,
Ingår i Educational Philosophy and Theory, s. 1-5, 2024
Recension av Åsa Wikforss Filosofiska grundlägganden i en grumlig tid (Fri Tanke 2023)
Ingår i Filosofisk Tidskrift, 2024
"Post-Christian Perspectives in Swedish Upper Secondary School Textbooks 1990-2018"
Ingår i Secular Schooling in The Long Twentieth Century?, s. 151-173, De Gruyter Oldenburg, 2024
Parental information work and wage work capacity in families with children with autism and ADHD
2023
2023
2023
Christianity and Morality for the Nordic Nation: – the Circulation of Knowledge in Times of Crisis
2023
2023
Ingår i QRM 2023 Conference Program, s. 20-20, 2023
The First Women PhDs’ and Their Feminist Scientific Movement in Sweden, 1880-1950
Ingår i Ingår i panelen: "A room of one’s own". Presenteras i Sonderborg, Danmark.Arrangör: forskningsprojeket ”Women’s University", vid Aarhus universitet., 2023
Vetenskaplig bildning för kvinnor: De första disputerade kvinnornas vetenskapsrörelse, 1880–1950
Ingår i Ingick i panelen: Barn, ungdomar och kunskap, på Svenska historikermötet 14-16 juni 2023., 2023
En teoretisk anomali? Nytt ljus på intellektuella kvinnor under 1900-talets första hälft i Sverige
Ingår i Ny utbildningshistorisk forskning II, s. 95-114, Uppsala Studies of History and Education, 2023
Ingår i Ny utbildningshistorisk forskning II, s. 115-136, Uppsala Studies of History and Education, 2023
Ingår i Vägval i skolans historia, 2023
Ingår i Emotions and Society, s. 1-18, 2023
2023
2023
A mapping of the funding and output of WASP‐HS
2023
“Philosophy is not Politics. A Review of Susan Neiman’s Left is not Woke
Ingår i Social Epistemology, s. 28-35, 2023
Ingår i European Sociological Review, s. 677-691, 2023
Ingår i Sociologie, s. 223-240, 2023
Vad vi kan lära oss av de första kvinnorna i akademin
Ingår i Tidningen Curie, 2023
Skolans marknadisering: Några reflektioner över de senaste tre decennierna
Ingår i Vägval i skolans historia, 2023
Twitter and the aphoristic (re)turn in thought, knowledge and education
Ingår i Educational Philosophy and Theory, s. 1436-1449, 2023
Behind the ivory façade: Capitalism, the post-truth condition, and epistemic authority
Ingår i Research Handbook on the Transformation of Higher Education, s. 38-49, Edward Elgar Publishing, 2023
Ingår i Handbook of the Anthropocene, s. 1499-1505, Springer, 2023
Upplevelseindustrin: Om identitet, erfarenhet och intersektionalitet
Ingår i Hålla huvudet kallt, Daidalos, 2023
Ingår i Hålla huvudet kallt, s. 247-272, Daidalos, 2023
The Decollegialization of Higher Education Institutions in Sweden
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 126-143, 2023
The immobility of the mobile teacher: how teachers change jobs in a segregated local school-market
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 1013-1026, 2023
2023
Waldorfpedagogikens vara eller inte vara i dagens Sverige
Ingår i Folkvett, s. 19-30, 2023
2023
Higher Education as a Road to Somewhere
Ingår i Theology and the University, Routledge, 2023
2022
2022
Children with diagnoses: Swedish mothers’ educational strategies
2022
2022
2022
Avkollegialiseringen av svenska lärosäten: En analys av statliga universitet och högskolor
Ingår i Statsvetenskaplig Tidskrift, s. 157-209, 2022
Svenska lärosäten: organisering, finansiering, positionering
Ingår i Statsvetenskaplig Tidskrift, s. 5-18, 2022
Lärosätenas interna organisation: Kollegialitet, demokrati och linjestyrning
Ingår i Statsvetenskaplig Tidskrift, s. 19-67, 2022
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 113-143, Uppsala Studies of History and Education, 2022
Lärda kvinnors syn på vetenskaplig bildning och fostran för flickor, ca. 1880–1960
Ingår i Nordic Educational History Conference 25-27 May 2022 in Aalborg, Denmark, 2022
Folkhemmets styvbarn: Humanioras legitimitet i svensk kunskapspolitik 1935–1980
Ingår i Nordic Journal of Educational History, 2022
”Föräldrars val av förskola bidrar till ökad segregation”
Ingår i Dagens Nyheter., s. 5-5, 2022
Public intellectuals in the age of viral modernity: An EPAT collective writing project
Ingår i Educational Philosophy and Theory, s. 783-798, 2022
Ingår i 30:e Nordiska historikermötet vid Göteborgs universitet med tema "Globalt och lokalt", 2022
Genomströmning och avhopp på ämneslärarprogrammen vid Uppsala universitet: Statistisk analys
2022
Varför måste vi ännu driva kvinnofrågan i akademin?
Ingår i Tidningen Curie, 2022
Vetenskaplig kunskap som njutbar och skarp läsning
Ingår i Tidningen Curie, 2022
Ingår i Vägval i skolans historia: Tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2022
Ingår i Histories of Educational Technologies, 2022
Intellektuella kvinnors syn på vetenskaplig bildning för kvinnor, 1900-talets första hälft
2022
Carl Johan Förbundets Handlingar 2013-2021
Carl Johans Förbundet, 2022
Konsten att balansera kreativitet och tradition
Ingår i Tidningen Curie, 2022
Medice, Cura te Ipsum: On Hyperbole, Hubris and Hypocrisy in Public Discourse
Ingår i Educational Philosophy and Theory, 2022
Mitt digitala kollegium under pandemin
Ingår i Tidningen Curie, 2022
Ingår i Statsvetenskaplig Tidskrift, s. 211-259, 2022
2022
Demokratins villkor eller villkorad demokrati? Värdegrund som teknokratiskt styrmedel
Ingår i Skör Demokrati, Fri tanke, 2022
Behind the ivory façade: Capitalism, the post-truth condition, and epistemic authority
Ingår i Research Handbook on the Transformation of Higher Education, Edward Elgar Publishing, 2022
Covid-19 och universitetet: Lärares och studenters erfarenheter
2022
2022
Autonomy for Whom? Governance of What? The Rationality of Academic Freedom
Ingår i Academic Freedom in the European Context, s. 117-148, Palgrave Macmillan, 2022
Därför bör vi inte ge läxor till de yngsta
Ingår i Läraren, 2022
Lärosäten och forskningsfinansiärer
Ingår i Statsvetenskaplig Tidskrift, s. 125-155, 2022
Svensk högre utbildning: Finansiering, organisering, rekrytering, utfall 1950–2020
Ingår i Resultatdialog 2022, s. 22-26, Vetenskapsrådet, 2022
Ingår i Resultatdialog 2022, s. 44-48, Vetenskapsrådet, 2022
On the Public Pedagogy of Conspiracy: An EPAT Collective Project
Ingår i Educational Philosophy and Theory, s. 2409-2421, 2022