Pedagogik
Pedagogik utvecklar kunskaper om de processer, såväl formella som informella, genom vilka människor formas och förändras i olika sociala, kulturella, och institutionella sammanhang, till exempel förskola, skola, familj, fritid, arbetsliv och högre utbildning.
Frågor som ställs berör exempelvis hur och varför olika former av värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer. Hit hör även frågor om styrning, utvärdering och ledarskap liksom digitala medier kommunikativa praktiker och mångfaldsaspekter.
Pedagogik ges både som fristående kurser på grundnivå och inom olika program som personal- och arbetslivsfrågor och lärarprogram. På avancerad nivå kan pedagogik läsas inom Masterprogrammet i utbildningsvetenskap.
Pedagogiskt ledarskap är ett annat masterprogram med nära anknytning till pedagogikämnet. Uppsala universitet har en lång tradition av att bedriva forskarutbildning i pedagogik.
Forskningen bedrivs inom ramarna för de olika forskargrupperna som visas nedan.
Forskarutbildning inom pedagogik
Pedagogik utvecklar kunskaper om de processer, såväl formella som informella, genom vilka människor formas och förändras i olika sociala, kulturella, och institutionella sammanhang, till exempel förskola, skola, familj, fritid, arbetsliv och högre utbildning.
Pedagogik handlar om olika aspekter av fostran, bildning, utbildning, lärande, undervisning och andra sociala processers förutsättningar och genomförande. Hit hör även frågor om styrning, utvärdering och ledarskap liksom digitala medier kommunikativa praktiker och mångfaldsaspekter.
Frågor som ställs berör exempelvis hur och varför olika former av värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Allmän studieplan för forskarutbildning i pedagogik fastställd av Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden.
För mer upplysningar, kontakta studierektor för forskarutbildningen i pedagogik, Gunilla Lindqvist
Forskargrupper
- Barn- och ungdomsvetenskap
- Pedagogik med inriktning mot specialpedagogik (PS-gruppen)
- Research on Educational Leadership (REL)
- Studier i Barndom, Lärande och Identitet som Interaktionella praktiker (CLIP)
- Studies in Educational Policy and Educational Philosophy (STEP)
- Uppsala Studies of History and Education (SHED)
Forskningsprojekt
- Den klasskapande skolan: Det statliga skolväsendet och formandet av klassidentiteter i skoltexter från 1860 till 1930
- Förbättrar speciallärare elevernas kunskaper?
- Hela staden som förskolegård? Utmaningar och möjligheter för innerstadsförskolors mobilitet och plats för lek i täta urbana miljöer.
- Ledarskapets autonomi i svenska, finska och isländska kommuner och skolor.
- Perspektiv på dagens skola: Forskarskola i tillämpad utbildningshistoria (PEDASK)
- Vad händer med skolan när barnkonventionen blir lag? (JURED)
- What Works? Att tidigt fånga upp barn och unga som riskerar att fara illa. Kunskaps- och metodutveckling i samverkan med socialtjänst, skola, polis, BVC och brukare.