Forskningsprogram: What works?
Att tidigt fånga upp barn och unga som riskerar att fara illa. Kunskaps- och metodutveckling i samverkan med socialtjänst, skola, polis, BVC och brukare
Grundinformation
- Period: 2024-02-01 – 2029-12-31
- Budget: 23 800 000 kr
- Finansiär: Forte
Beskrivning
What works-projektet är tillämpad välfärdsforskning som bedrivs genom programbidrag från Forte åren 2024-2029. Programmet är ett partnerskap mellan forskning och praktik för utveckling av det förebyggande arbetet med barn och unga. Syftet är att forskare, praktiker och brukare i samverkan etablerar en långsiktig modell för kunskaps- och metodutveckling med fokus på socialtjänstens förebyggande och tidiga insatser för barn och unga. Genomförandet baseras på fyra delprojekt av särskild relevans för barn och ungdomar som på grund av sådant som socioekonomisk utsatthet riskerar en negativ utveckling:
- Förebyggande arbete och tidiga insatser för föräldrar med spädbarn (Delprojekt 1)
- Förebyggande arbete och tidiga insatser med elever i grundskolan (Delprojekt 2)
- Förebyggande arbete och tidiga insatser mot barn- & ungdomsbrottslighet (Delprojekt 3)
- Förebyggande arbete och tidiga insatser avseende hedersrelaterat våld (Delprojekt 4)
Mer om programmets genomförande
Tre breda forskningsfrågor styr genomförandet:
- I vilken utsträckning uppnår de metoder som används sina mål ur både brukarnas och de professionellas perspektiv?
- Hur kan arbetet utvecklas?
- Hur kan kunskap från de fyra delprojekten överföras och implementeras för en långsiktig och kontinuerlig kunskapsutveckling?
Dagens stora samhällsutmaningar är utgångspunkten för projektet, som genomförs med fokus mot Uppsala kommuns socioekonomiskt sårbara områden. Datainsamling sker baserat på bland annat användande av olika skattningsskalor/mätinstrument i granskningen av semistrukturerade-, djup- och fokusgruppsintervjuer, etnografiska studier samt dokumentationsanalyser. För att skapa förståelse för hur socialtjänstens arbete med barn och unga kan utvecklas vägleds undersökningarna av flera teoretiska perspektiv, med en bas i barnets bästa utifrån FN:s barnkonvention.
Initiativ till arbetet kommer från Uppsala kommun, som under många år i vissa avseenden hanterat svåra sociala problem. Målet är att skapa arbetsmodeller för kontinuerlig kunskapsöverföring och implementering. Syftet med programmet är att förbättra kvaliteten i arbetet med barn, unga och deras familjer. Ambitionen är att den kunskap som genereras även kommer att vara värdefull på nationell nivå.
Delprojekt 1, om förebyggande arbete och tidiga insatser för föräldrar med spädbarn, leds av Eva Randell. Delprojekt 2, om förebyggande arbete och tidiga insatser med elever i grundskolan, leds av Hassan Sharif. Delprojekt 3, om förebyggande arbete och tidiga insatser mot barn- & ungdomsbrottslighet, leds av Katarina Alexius, och delprojekt 4, om förebyggande arbete och tidiga insatser avseende hedersrelaterat våld, leds av Siv-Britt Björktomta.
Samhällsutmaningar kring barn och unga i riskzonen – hur kan vi gemensamt ta ansvar?
I slutet av juni hölls seminariet "Samhällsutmaningar kring barn och unga i riskzonen – hur kan vi gemensamt ta ansvar?" Vilket spelades in. Videon finns nedan.