Katarina Gustafson
Professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 50
- E-post:
- katarina.gustafson@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, docent
Kort presentation
Professor i Barn- och ungdomsvetenskap och docent i pedagogik.
Hennes forskningsintressen handlar om barns och ungas aktörskap, socialisation och skilda levnadsvillkor samt rumsliga aspekter på barndom, förskola/skola och urbana miljöer.
Hon undervisar i kandidatprogram i Pedagogik med inriktning mot barn och unga, fristående kurser inom Barn- och ungdomsvetenskap (BUV) på grund- och avancerad nivå samt inom förskolelärar- och lärarprogrammen.
Biografi
Mitt forskningsområde är
barns och ungas vardagsliv och identitetsarbete inom familj, skola, fritid och boende. Utgångspunkten är barns aktörskap, skilda levnadsvillkor samt rumsliga aspekter på barndom. Jag studerar fenomen som mobila förskolor, förskolor i täta stadsmiljöer, barns vardagsmobilitet, barns och ungdomars skolvardag, barn i urbana miljöer, segregation samt lokala skolmarknader. Ett annat forskningsområde är skolors arbete med elever i behov av särskilt stöd samt specialpedagogers/speciallärares yrkesprofessioner.
I min forskning arbetar jag både med traditionella etnografiska metoder (som deltagande observationer och intervjuer) som med video-etnografier samt med barns egna dokumentationer i form av barns berättelser, fotografier, kartor etc.
Pågående forskningsprojekt
Projektledare för projektet Hela staden som förskolegård? Utmaningar och möjligheter för innerstadsförskolors mobilitet och plats för lek i täta urbana miljöer i samarbete med docent Danielle Ekman Ladru. (finansierat av FORMAS) För mer information se https://www.edu.uu.se/forskning/barnochungdomsvetenskap/forskningsprojekt/hela-staden-som-forskolegard--/
Deltar i ett projekt om skolsocial arbete tillsammans med lektor Hassan Sharif vilket ingår i ett större Fortefinaniserat projekt What Works? Att tidigt fånga upp barn och unga som riskerar att fara illa. Kunskaps- och metodutveckling i samverkan med socialtjänst, skola, polis, BVC och brukare. Projektledare: professor Pia Tham, Socialt arbete, UU
Avslutade forskningsprojekt
Projektledare för projektet Lärande i staden: tidsrumsliga aspekter av en mobil förskolepedagogik. (finansierat av VR)
Mobilitet, informellt lärande och medborgarskap i mobila förskolor. I samarbete med docent Danielle van der Burgt. (finansierat av RJ)
Speciella yrken? - ett projekt om speciallärares och specialpedagogers arbete och utbildning. I samarbete med professor Ann-Carita Evaldsson, Uppsala universitet och professor Kerstin Göransson, Mälardalens Högskola. (finansierat av VR)
Min undervisning
Jag undervisar på kandidatprogrammet i Pedagogik med inriktning på barn och unga samt i fristående kurser inom Barn- och ungdomsvetenskap på grund- och masternivå samt förskolelärar- och lärarprogrammen.
Jag ingår i följande forskningsmiljöer
Barn- och ungdomsvetenskap http://www.edu.uu.se/forskning/barnochungdomsvetenskap/
Studies in Childhood, Learning and Identities as Interactive Practices,CLIP http://www.edu.uu.se/forskning/pedagogik/clip/
Nätverket för forskning om förskola och offentliga rum https://www.su.se/forskning/forskargrupper/n%C3%A4tverket-f%C3%B6r-forskning-om-f%C3%B6rskola-och-offentliga-rum

Publikationer
Senaste publikationer
Ingår i Planning Practice & Research, 2025
- DOI för 'No one wants to say no to housing. But where do we fit in the children?': Swedish city planners' perspectives on the struggle to secure outdoor space for preschools in the dense city
- Ladda ner fulltext (pdf) av 'No one wants to say no to housing. But where do we fit in the children?': Swedish city planners' perspectives on the struggle to secure outdoor space for preschools in the dense city
Dogs, Strollers and Secret Courtyards. Preschool Tactics for Claiming Space in the Dense City
Ingår i Barn, 2025
När utrymmet inte räcker till: Konsekvensen av förtätning för förskolors utevistelse
Ingår i Nordisk Barnehageforskning, s. 64-83, 2025
- DOI för När utrymmet inte räcker till: Konsekvensen av förtätning för förskolors utevistelse
- Ladda ner fulltext (pdf) av När utrymmet inte räcker till: Konsekvensen av förtätning för förskolors utevistelse
Tid och rum i förskolebarns vardag
Ingår i Förskolans expansion och marknadisering, s. 202-222, Studentlitteratur AB, 2024
Barns deltagande i undervisning
Ingår i Undervisning i förskolan. Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman., Studentlitteratur AB, 2024
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Planning Practice & Research, 2025
- DOI för 'No one wants to say no to housing. But where do we fit in the children?': Swedish city planners' perspectives on the struggle to secure outdoor space for preschools in the dense city
- Ladda ner fulltext (pdf) av 'No one wants to say no to housing. But where do we fit in the children?': Swedish city planners' perspectives on the struggle to secure outdoor space for preschools in the dense city
Dogs, Strollers and Secret Courtyards. Preschool Tactics for Claiming Space in the Dense City
Ingår i Barn, 2025
När utrymmet inte räcker till: Konsekvensen av förtätning för förskolors utevistelse
Ingår i Nordisk Barnehageforskning, s. 64-83, 2025
- DOI för När utrymmet inte räcker till: Konsekvensen av förtätning för förskolors utevistelse
- Ladda ner fulltext (pdf) av När utrymmet inte räcker till: Konsekvensen av förtätning för förskolors utevistelse
Ingår i Social & Cultural Geography, s. 1063-1081, 2023
- DOI för Children’s prosthetic citizenship as ‘here-and-now’, ‘not-yet’ and ‘not-here’. the case of the mobile preschool
- Ladda ner fulltext (pdf) av Children’s prosthetic citizenship as ‘here-and-now’, ‘not-yet’ and ‘not-here’. the case of the mobile preschool
Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool
Ingår i Childhood, s. 13-29, 2023
- DOI för Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool
Ingår i Children's Geographies, s. 234-250, 2022
- DOI för Embodied spatial learning in the mobile preschool: the sociospatial organization of meals as interactional achievement.
- Ladda ner fulltext (pdf) av Embodied spatial learning in the mobile preschool: the sociospatial organization of meals as interactional achievement.
Ingår i Global Studies of Childhood, s. 242-251, 2021
- DOI för Children's education in 'good' nature: Perceptions of activities in nature spaces in mobile preschools
- Ladda ner fulltext (pdf) av Children's education in 'good' nature: Perceptions of activities in nature spaces in mobile preschools
Ingår i Nordic Studies in Education, s. 229-248, 2020
- DOI för Säkerhet samt upplevelsebaserat lärande i en variation av lärmiljöer– två centrala policyer i mobila förskolor
- Ladda ner fulltext (pdf) av Säkerhet samt upplevelsebaserat lärande i en variation av lärmiljöer– två centrala policyer i mobila förskolor
Ingår i Early Childhood Education Journal, s. 539-551, 2020
- DOI för Parental Reasoning on Choosing the Mobile Preschool: Enabling Sustainable Development or Adjusting to a Neoliberal Society?
- Ladda ner fulltext (pdf) av Parental Reasoning on Choosing the Mobile Preschool: Enabling Sustainable Development or Adjusting to a Neoliberal Society?
Children's collective embodiment - Mobility practices and materialities in mobile preschools
Ingår i Population, Space and Place, 2020
- DOI för Children's collective embodiment - Mobility practices and materialities in mobile preschools
- Ladda ner fulltext (pdf) av Children's collective embodiment - Mobility practices and materialities in mobile preschools
Ingår i European Early Childhood Education Research Journal, s. 375-390, 2020
- DOI för Children’s socialization into the mobile preschool: a priming event collectively performed by novice children, ‘old-timers’, and pedagogues
- Ladda ner fulltext 1 (pdf) av Children’s socialization into the mobile preschool: a priming event collectively performed by novice children, ‘old-timers’, and pedagogues
- Ladda ner fulltext 2 (pdf) av Children’s socialization into the mobile preschool: a priming event collectively performed by novice children, ‘old-timers’, and pedagogues
"Doing family" at the soccer field: Creating Time and Space for Outdoor Play and Organized Leisure
Ingår i Report / National Council on Family Relations, 2018
Ingår i Journal of Pedagogy, s. 87-107, 2018
- DOI för 'Yay, a downhill!': Mobile preschool children's collective mobility practices and 'doing' space in walks in line
- Ladda ner fulltext (pdf) av 'Yay, a downhill!': Mobile preschool children's collective mobility practices and 'doing' space in walks in line
Enacting the role of special needs educator: six Swedish case studies
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 391-405, 2017
'Being on the move': Time-spatial organisation and mobility in a mobile preschool
Ingår i Journal of Transport Geography, s. 201-209, 2015
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, 2015
Ingår i Children, Youth and Environments, s. 24-42, 2013
- DOI för 'Doing Time' and 'Creating Space': A case study of Outdoor Play and Institutionalized Leisure in an Urban Family
- Ladda ner fulltext (pdf) av 'Doing Time' and 'Creating Space': A case study of Outdoor Play and Institutionalized Leisure in an Urban Family
No-go- area, no-go- school: community discourses, local school market and children's identity work
Ingår i Children's Geographies, s. 185-203, 2011
Us and them - children’s identity work and social geography in a Swedish school yard
Ingår i Ethnography and Education, s. 1-16, 2009
"Det här är en bild på oss": Barns fotografier som berättelser om identitetsarbete på skolgården
Ingår i Locus, s. 31-42, 2004
Kapitel i böcker, delar av antologi
Tid och rum i förskolebarns vardag
Ingår i Förskolans expansion och marknadisering, s. 202-222, Studentlitteratur AB, 2024
Barns deltagande i undervisning
Ingår i Undervisning i förskolan. Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman., Studentlitteratur AB, 2024
Ingår i Teen Lives around the World, s. 535-546, ABC-CLIO, 2020
Berättelser om måltider i en mobil förskola
Ingår i Berättelser, s. 19-35, Karlstad University Press, 2018
Konstruowanie dzieciecych tozsamosci a spoleczna geografia szkoly
Ingår i Obraz, przestrzen, popkultura, Adam Marszalek Publishing Company, 2009
Ingår i Actas de le I Renión Científica Internacional Sobre. Etnografia Y Educacíon., Germania, 2005
"Välkommen till vårat fotoalbum!": Barns identitetsarbete på skolgården
Ingår i Sociala handlingar och deras innebörder: lärande och identitet, Pedagogiska institutionen, Uppsala, 2004
Ingår i Barn i stan?, s. 127-146, Karlskrona: Boverket Publikationsservice, 2001
Konferensbidrag
A citywide classroom? Children’s learning and mobility in mobile preschools
2017
2017
The mobile preschool as a potential for children's active citizenship?
2016
2016
Mobile preschool children's moving and mooring - a reaction to a child-unfriendly city?
2015
Mobility, learning and interaction in the mobile preschool.– a reaction to a child-unfriendly city?
2015
Mobility, learning and interaction in the mobile preschool.
2014
Childhood and Risk: Outdoor play and Independent Mobility - examples from Japan
2013
2012
School transports, space and identities.
2011
School transport in change: Experiences and narratives.
2010
No-go-area - no-go-school. Community Discources, School Market and Children's Identity work.
2009
Ingår i , 2008
2006
Children's photographs and identity-work.
2004
2003
Rapporter
Övriga
Ingår i Qualitative Research, s. 465-466, 2011