Katarina Gustafson
Professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 50
- E-post:
- katarina.gustafson@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD, docent
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Professor i Barn- och ungdomsvetenskap och docent i pedagogik.
Hennes forskningsintressen handlar om barns och ungas aktörskap, socialisation och skilda levnadsvillkor samt rumsliga aspekter på barndom, förskola/skola och urbana miljöer.
Hon undervisar i fristående kurser inom Barn- och ungdomsvetenskap (BUV) på grund- och avancerad nivå samt inom förskolelärar- och lärarprogrammen.
Biografi
Mitt forskningsområde är
barns och ungas vardagsliv och identitetsarbete inom familj, skola, fritid och boende. Utgångspunkten är barns aktörskap, skilda levnadsvillkor samt rumsliga aspekter på barndom. Jag studerar fenomen som mobila förskolor, förskolor i täta stadsmiljöer, barns vardagsmobilitet, barns och ungdomars skolvardag, barn i urbana miljöer, segregation samt lokala skolmarknader. Ett annat forskningsområde är skolors arbete med elever i behov av särskilt stöd samt specialpedagogers/speciallärares yrkesprofessioner.
I min forskning arbetar jag både med traditionella etnografiska metoder (som deltagande observationer och intervjuer) som med video-etnografier samt med barns egna dokumentationer i form av barns berättelser, fotografier, kartor etc.
Pågående forskningsprojekt
Projektledare för projektet Hela staden som förskolegård? Utmaningar och möjligheter för innerstadsförskolors mobilitet och plats för lek i täta urbana miljöer i samarbete med docent Danielle Ekman Ladru. (finansierat av FORMAS) För mer information se https://www.edu.uu.se/forskning/barnochungdomsvetenskap/forskningsprojekt/hela-staden-som-forskolegard--/
Deltar i ett projekt om skolsocial arbete tillsammans med lektor Hassan Sharif vilket ingår i ett större Fortefinaniserat projekt What Works? Att tidigt fånga upp barn och unga som riskerar att fara illa. Kunskaps- och metodutveckling i samverkan med socialtjänst, skola, polis, BVC och brukare. Projektledare: professor Pia Tham, Socialt arbete, UU
Avslutade forskningsprojekt
Projektledare för projektet Lärande i staden: tidsrumsliga aspekter av en mobil förskolepedagogik. (finansierat av VR)
Mobilitet, informellt lärande och medborgarskap i mobila förskolor. I samarbete med docent Danielle van der Burgt. (finansierat av RJ)
Speciella yrken? - ett projekt om speciallärares och specialpedagogers arbete och utbildning. I samarbete med professor Ann-Carita Evaldsson, Uppsala universitet och professor Kerstin Göransson, Mälardalens Högskola. (finansierat av VR)
Min undervisning
Jag undervisar i fristående kurser inom Barn- och ungdomsvetenskap på grund- och masternivå samt förskolelärar- och lärarprogrammen.
Jag ingår i följande forskningsmiljöer
Barn- och ungdomsvetenskap http://www.edu.uu.se/forskning/barnochungdomsvetenskap/
Studies in Childhood, Learning and Identities as Interactive Practices,CLIP http://www.edu.uu.se/forskning/pedagogik/clip/
Nätverket för forskning om förskola och offentliga rum https://www.su.se/forskning/forskargrupper/n%C3%A4tverket-f%C3%B6r-forskning-om-f%C3%B6rskola-och-offentliga-rum
Publikationer
Senaste publikationer
- Barns deltagande i undervisning (2024)
- Tid och rum i förskolebarns vardag. (2024)
- Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool (2023)
- Embodied spatial learning in the mobile preschool: the sociospatial organization of meals as interactional achievement. (2022)
- Children’s prosthetic citizenship as ‘here-and-now’, ‘not-yet’ and ‘not-here’. the case of the mobile preschool (2021)
Alla publikationer
Artiklar
- Teaching nature and nation in the Swedish mobile preschool (2023)
- Embodied spatial learning in the mobile preschool: the sociospatial organization of meals as interactional achievement. (2022)
- Children’s prosthetic citizenship as ‘here-and-now’, ‘not-yet’ and ‘not-here’. the case of the mobile preschool (2021)
- Children's education in 'good' nature (2021)
- Children's collective embodiment - Mobility practices and materialities in mobile preschools (2020)
- Children’s socialization into the mobile preschool (2020)
- Säkerhet samt upplevelsebaserat lärande i en variation av lärmiljöer– två centrala policyer i mobila förskolor (2020)
- Parental Reasoning on Choosing the Mobile Preschool (2020)
- 'Yay, a downhill!': Mobile preschool children's collective mobility practices and 'doing' space in walks in line (2018)
- "Doing family" at the soccer field (2018)
- Enacting the role of special needs educator (2017)
- Friskolan som en frizon för elever i behov av särskilt stöd? Inkludering, olikhet och specialpedagogik för alla (2015)
- 'Being on the move' (2015)
- 'Doing Time' and 'Creating Space' (2013)
- Book review of The Hidden Life of Girls. Games, of Stance, Status and Exclusion, Goodwin, Marjorie Harness (2006) Blackwell Publishing: Oxford, UK / Malden, MA, USA /Victoria, Australia (2011)
- No-go- area, no-go- school (2011)
- Us and them - children’s identity work and social geography in a Swedish school yard (2009)
- "Det här är en bild på oss" (2004)
Kapitel
- Barns deltagande i undervisning (2024)
- Tid och rum i förskolebarns vardag. (2024)
- Sweden (2020)
- Berättelser om måltider i en mobil förskola (2018)
- Konstruowanie dzieciecych tozsamosci a spoleczna geografia szkoly (2009)
- Los alumnos, la formacion de identidades y la geografica social de la escuela: Experiences de etnografia educacional en Suecia. (2005)
- "Välkommen till vårat fotoalbum!" (2004)
- Vi och dom i förorten (2001)
Konferenser
- A citywide classroom? Children’s learning and mobility in mobile preschools (2017)
- Young children’s participation and citizenship in public space – mobile preschool children’s mobility and spatial appropriation (2017)
- Informal learning in the mobile preschool. (2016)
- The mobile preschool as a potential for children's active citizenship? (2016)
- Mobility, learning and interaction in the mobile preschool.– a reaction to a child-unfriendly city? (2015)
- Mobile preschool children's moving and mooring - a reaction to a child-unfriendly city? (2015)
- Mobility, learning and interaction in the mobile preschool. (2014)
- Childhood and Risk (2013)
- Unequal places - unequal time space puzzles (2012)
- School transports, space and identities. (2011)
- School transport in change: Experiences and narratives. (2010)
- No-go-area - no-go-school. Community Discources, School Market and Children's Identity work. (2009)
- Adolescents identity-work, school choice and community discourses (2008)
- Children’s social geographies in school and neighbourhoods (2006)
- Children's photographs and identity-work. (2004)
- Children's identitywork and the social geography of the school (2003)