Hassan Sharif

Akademiska meriter:
FM
ORCID:
0000-0002-1684-3868

Kort presentation

Fil.dr. i utbildningssociologi och lektor i barn- och ungdomsvetenskap,

Forskning

Pågående forskningsprojekt

Skolsocialt arbete - Förebyggande socialt arbete och tidiga insatser med elever i grundskolans mellanstadium.

I det här projektet är fokus på en insats med socialarbetare i en grund- och mellanstadieskola i Uppsala, metodutveckling och erfarenheter såväl ur ett barnperspektiv som ett professionsperspektiv. Projektet är en del i ett större program finansierat av Forte där forskare i samverkan med Uppsala kommun arbetar för att etablera långsiktiga modeller för kunskaps- och metodutveckling för socialtjänstens förebyggande och tidiga insatser för barn och unga (programledare är professor Pia Tham, 2023 Projekttitel: What Works? Att tidigt fånga upp barn och unga som riskerar att fara illa. Kunskaps- och metodutveckling i samverkan med socialtjänst, skola, polis, BVC och brukare. Diarienummer: 2023–01818). Projekttid: 2024-04-01-2030-03-31.

https://www.uu.se/institution/pedagogik-didaktik-och-utbildningssociologi/forskning/pedagogik/barn--och-ungdomsvetenskap/what-works-att-tidigt-fanga-upp-barn-och-unga-som-riskerar-att-fara-illa.-kunskaps--och-metodutveckling-i-samverkan-med-socialtjanst-skola-polis-bvc-och-brukare.

https://live.mediaflow.com/64CBH0BVFC

Vardagsrasismer i mångfaldens svenska skola Barn-och ungas erfarenheter och utbildningspraktiker

Vetenskapsrådet, diarienummer 2024-05218. Projektperiod: 2025-01-01-- 2028-12-31. Projektledare är Claes Tängh Wrangel.

Genom etnografiska studier i en kommunal gymnasieskola strävar detta projekt mot att lyfta fram skolungdomars röster om och erfarenheter av rasism i en skolvardag som präglas av etnisk, kulturell och religiös mångfald. Givet den mångfald som präglar både den svenska skolan och det svenska samhället studerar projektet hur olika former av rasism, t.ex. antisemitism och islamofobi, relaterar och påverkar varandra i den svenska skolan. Vår utgångspunkt är vidare att barn och ungdomars erfarenheter av rasism i skolan inte kan förstås utan att ta hänsyn till den politiska och samhälleliga kontext som villkorar deras skolvardag. Därför kompletterar projektet de etnografiska studierna av vardagsrasism med politisk- och juridisk analys av skolans mångfaldsarbete - de utbildningspraktiker som aktualiserar frågor om rasism, diskriminering och integration i skolans vardag - samt analys av hur frågor om rasism, diskriminering och integration hanteras på olika utbildningspolitiska nivåer – hur rasism, diskriminering och integration definieras och implementeras genom den svenska utbildningspolitiska kedjan: från regering, riksdag, och myndigheter, till kommunala utbildningsråd, skolledning och enskilda lärare. Projektet strävar efter att erbjuda viktig kunskap och praktiska verktyg för lärare, skolledning, tjänstemän och politiker i deras arbete att se och motverka rasism i den svenska skolan.

Internationella forskarnätverk

  • Forskningsprogram What Works: att tidigt fånga upp barn och unga som riskerar att fara illa. Kunskaps- och metodutveckling i samverkan med socialtjänst, skola, polis, BVC och brukare https://www.uu.se/institution/socialt-arbete/forskning/forskningsprogram-what-works
  • Nordic Research Network on Transitions, Career and Guidance: https://nornet.au.dk/
  • Global Childhoods

Nationella forskarnätverk

  • Barn- och ungdomsvetenskap, http://www.edu.uu.se/forskning/barnochungdomsvetenskap/
  • Forskarnätverket barn och unga: https://www.hv.se/forskning/forskningsmiljoer/barn-och-unga/forskningsnatverket-barn-och-unga/
  • IMER- och utbildningsfrågor
  • Socialt arbete och migration
  • Skolsocialt forskarnätverk

Researchgate:

https://www.researchgate.net/profile/Hassan-Sharif-2?fbclid=IwAR3EOF0D9WW1eXd-h5tlOwUeq3AwldFqg8pjr1AFDCHmgjMpvT4tQGD9zlg

Academia:

https://uppsala.academia.edu/HassanSharif

Media

Forskningsprogram: What works? Att tidigt fånga upp barn och unga som riskerar att fara illa. Kunskaps- och metodutveckling i samverkan med socialtjänst, skola, polis, BVC och brukare. https://live.mediaflow.com/64CBH0BVFC

Integration och utbildning - ett samtal om Vetenskapsrådets forskningsöversikt: https://play.vr.se/media/Integration+och+utbildning+-+ett+samtal+om+Vetenskapsr%C3%A5dets+forsknings%C3%B6versikt/0_8i4hgl1u (9 september 2023)

Uppsala universitet: https://www.uu.se/nyheter/artikel/?id=14436&typ=artikel&fbclid=IwAR3sat5N0Cy9G6CawsF3ktp6ct2eDdrPrm7XAtK2RzPWGfyCJK9_vrRmj-E

Tidskriften läraren: https://www.lararen.se/nyheter/modersmalsundervisning/politikerna-behover-fact-checking-om-modersmal?fbclid=IwAR2uFqVXdezlMfWvxXYHUEOvzSOKDdiOVG6HxBHPlUl18xCFhC_RSSl_Wx8

Skolverket: https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/artiklar-om-forskning/nyanlandas-kunskap-och-erfarenheter-tas-inte-till-vara?fbclid=IwAR33wrzxqR9sJAlJpUM0NcACDhw7i_LUZpSd_qdWZENenlb1-jIyyrOYSpg

Forum för skolsamverkan: https://www.forumforsamverkan.uu.se/insatsomrade-nyanlanda/?fbclid=IwAR0d4etkF-_SvRBPqI6MzGUA2Jy2LjHuxiE_goeJBiXfLLs2Ym7a60te8fE

Tidskriften Universen: https://issuu.com/universen/docs/universen_nr_5_2017/12

Lärarnas tidning: Reath Warren, A. & Sharif, H. (2019). Modersmål eller svenska – eleverna vill ha både och. I Lärarnas Tidning. 19.02.21. https://lararnastidning.se/modersmal-eller-svenska-eleverna-vill-ha-bade-och/

Youtube: Lêkolîner Hassan Sharif di derbarê perwerdeya biyaniên nişteciyên Swêdê de lêkolînên xwe da nasîn. https://youtu.be/90KIj_GEaZ0

Publikationer

Urval av publikationer

Senaste publikationer

Alla publikationer

Böcker

Kapitel

Rapporter

Övrigt

Hassan Sharif

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin