Pedagogik med inriktning mot Specialpedagogik (PS-gruppen)

Foto: Pixabay
PS-gruppen är en av de ledande forskningsmiljöerna i Sverige inom inkludering och specialpedagogik. Deras forskning omfattar flera pedagogiska områden och utforskar svårigheter i lärande och socialisation i olika kontexter från förskola till arbetsliv.
PS-gruppen utgör en forskningsgrupp vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi. Miljön har en livaktig internationell publicering och kan räknas som en av de ledande miljöerna i Sverige när det gäller forskning om inkludering och specialpedagogers/speciallärares arbete. I övrigt bedrivs forskning inom flera olika områden (se nedan för respektive forskares intresseområden).
Inom pedagogik med inriktning mot specialpedagogik fokuseras framför allt svårigheter som uppstår i pedagogiska sammanhang. Dessa sammanhang utgörs av bildning, utbildning, socialisation och lärande i olika historiska, sociala och kulturella kontexter. Empiriska fält är hela utbildningssystemet från förskola till högre utbildning och också arbetslivet och informella sammanhang.
Kontakt
Seminarieserie
PS-gruppen driver en seminarieserie. I seminariet presenteras, diskuteras och analyseras forskning om inkluderande utbildning och specialpedagogik. Specialpedagogikens relationer till områden såsom pedagogik, didaktik, ämnesdidaktik och utbildningssociologi behandlas också inom ramen för seminariet. Speciell tonvikt läggs vid forskningens implikationer för undervisningsväsendet, inte minst för lärares, specialpedagogers och speciallärares arbete. PS användas i brev för ett tillägg, Post Scriptum, som görs efter att själva brevet är skrivet och undertecknat. Oftast innehåller ett sådant PS betydelsefull information som kan förändra innebörden i hela brevet. Vi tycker det är en passande, om än uppfordrande, metafor för vår seminarieverksamhet.
För program och innehåll kontakta Gunilla Lindqvist.
Internationellt Webbseminarium om inkluderande utbildning
PS-seminariet håller också i en webb-seminarieserie ”International seminar on inclusive education” dit internationella forskare inom området inbjuds att presentera sin forskning.
För information om seminarieserien kontakta Gunilla Lindqvist eller Gunnlaugur Magnùsson.
Nätverk
Forskare i gruppen ingår i olika nätverk, bland annat sker samarbete med Högskolan i Agder i Norge.och Åbo Akedemi i Finland om den specialpedagogisk yrkesrollen i de nordiska länderna och med universitet i Groningen, bland annat om social inkludering. Forskare i gruppen ingår också i andra forskningssammanhang, bland annat kring elever med kommunikativa funktionsnedsättningar, vilket undersöks tillsammans med andra svenska forskare och forskare från Finland och England. Ett internationellt projekt har också genomförts kring policy i olika utbildningskontexter.
Samverkan
Flera forskare i PS-gruppen är engagerade i samverkan i olika former med det omgivande samhället. Till exempel har Gunilla Lindqvist genomfört en forskningscirkel med fokus på inkludering.
Gunnlaugur Magnússon deltar regelbundet i offentliga samtalet på både svenska och isländska om skolpolitik, inkludering, pedagogik och skoldebatten. Läs mer under "Biografi" på Gunnlaugurs sida i Medarbetarportalen.
Claes Nilholm, tidigare professor vid Uppsala universitet och ledare av PS-gruppen hade en blogg under åren 2015 - 2022 där centrala pedagogiska och specialpedagogiska frågor analyserades och diskuterades.
Gruppmedlemmar
Publikationer
Ingår i Developing interactional competencies at and for work, Springer, 2025
International perspectives on inclusive education: In the light of educational justice
Ingår i European Journal of Special Needs Education, 2024
Ingår i Inclusion and Special Needs Education for Immigrant Students in the Nordic Countries, Invited speaker session, Symposium, 2024
Ingår i Journal of education policy, s. 303-320, 2024
- DOI för Resolving dilemmas: Swedish special educators and subject teachers' perspectives on their enactment of inclusive education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Resolving dilemmas: Swedish special educators and subject teachers' perspectives on their enactment of inclusive education
2024
2024
Að eiga frjálst val um framhaldsskóla: Markaðsvæðing innritunar nýnema í íslenskum framhaldsskólum
Ingår i Netla - Veftímarit um uppeldi og menntun, 2024
Evaluation of the Collaborative and Proactive Solutions Model in an Alternative Educational Setting
Ingår i Education Sciences, 2024
- DOI för Evaluation of the Collaborative and Proactive Solutions Model in an Alternative Educational Setting
- Ladda ner fulltext (pdf) av Evaluation of the Collaborative and Proactive Solutions Model in an Alternative Educational Setting
Sitting on all sides of the table?: OECD's role in Icelandic Education Policy 2030
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2024
- DOI för Sitting on all sides of the table?: OECD's role in Icelandic Education Policy 2030
- Ladda ner fulltext (pdf) av Sitting on all sides of the table?: OECD's role in Icelandic Education Policy 2030
Ingår i Educational action research, s. 1-18, 2024
"Nu är det väl bara att skriva ihop det hela": Om rapporteringen av forskningsstudier
Ingår i Hvordan studere utdanningspolitikk? Tekster, teorier, tilnærminger, s. 233-261, Cappelen Damm Akademisk, 2024
”… och det är sakens kärna”: Om kvalitativa innehållsanalyser
Ingår i Hvordan studere utdanningspolitikk?, s. 99-122, Cappelen Damm Akademisk, 2024
Construction of learning environments: A multiple case study in special education settings
Ingår i Journal of Research in Special Educational Needs, s. 242-253, 2024
- DOI för Construction of learning environments: A multiple case study in special education settings
- Ladda ner fulltext (pdf) av Construction of learning environments: A multiple case study in special education settings
Ingår i BMC Psychology, 2024
- DOI för Positive behavior support in school: a quasi-experimental mixed methods study and a randomized controlled trial
- Ladda ner fulltext (pdf) av Positive behavior support in school: a quasi-experimental mixed methods study and a randomized controlled trial
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 1-17, 2024
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 744-758, 2024
- DOI för Resisting the standards agenda?: Swedish subject teachers and special educators’ discourses on teaching students with different needs
- Ladda ner fulltext (pdf) av Resisting the standards agenda?: Swedish subject teachers and special educators’ discourses on teaching students with different needs
Ingår i Journal of Mathematical Behavior, 2024
- DOI för Different types of talk in mixed-attainment problem-solving groups: Contributions to individual students' combinatorial thinking
- Ladda ner fulltext (pdf) av Different types of talk in mixed-attainment problem-solving groups: Contributions to individual students' combinatorial thinking
Ingår i Paideia, s. 38-47, 2024
Specialpedagogikens professioner i internationellt perspektiv
Ingår i Specialpedagogik som politik och praktik, s. 29-43, Stockholm University Press, 2024
- DOI för Specialpedagogikens professioner i internationellt perspektiv
- Ladda ner fulltext (pdf) av Specialpedagogikens professioner i internationellt perspektiv
Ingår i Specialpedagogik som politik och praktik, s. 3-6, Stockholm University Press, 2024
Att bli speciallärare: speciallärarutbildning utifrån ett studentperspektiv
Ingår i Specialpedagogik som politik och praktik, s. 145-160, Stockholm University Press, 2024
- DOI för Att bli speciallärare: speciallärarutbildning utifrån ett studentperspektiv
- Ladda ner fulltext (pdf) av Att bli speciallärare: speciallärarutbildning utifrån ett studentperspektiv
Carlbeck-kommitténs utredning och kampen om särskolan
Ingår i Specialpedagogik som politik och praktik, s. 119-142, Stockholm University Press, 2024
- DOI för Carlbeck-kommitténs utredning och kampen om särskolan
- Ladda ner fulltext (pdf) av Carlbeck-kommitténs utredning och kampen om särskolan
Profession i utveckling: skolans specialprofessioner mellan 2012 och 2022
Ingår i Specialpedagogik som politik och praktik, s. 179-199, Stockholm University Press, 2024
- DOI för Profession i utveckling: skolans specialprofessioner mellan 2012 och 2022
- Ladda ner fulltext (pdf) av Profession i utveckling: skolans specialprofessioner mellan 2012 och 2022
Skolledare och specialpedagoger om specialpedagoguppdraget
Ingår i Specialpedagogik som politik och praktik, s. 219-239, Stockholm University Press, 2024
- DOI för Skolledare och specialpedagoger om specialpedagoguppdraget
- Ladda ner fulltext (pdf) av Skolledare och specialpedagoger om specialpedagoguppdraget
Att förstå specialprofessionernas förändring som historisk dynamik
Ingår i Specialpedagogik som politik och praktik, s. 277-294, Stockholm University Press, 2024
- DOI för Att förstå specialprofessionernas förändring som historisk dynamik
- Ladda ner fulltext (pdf) av Att förstå specialprofessionernas förändring som historisk dynamik
- Fler publikationer