Gunnlaugur Magnusson
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 16 79
- E-post:
- gunnlaugur.magnusson@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- CV:
- Ladda ned CV
- ORCID:
- 0000-0002-5079-9581
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Docent i pedagogik och lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik.
Forskar om inkludering, marknadisering, utbildningsreformer och didaktik för högre utbildning.
Se även min hemsida pragmarxist.com
Biografi
Jag är docent i pedagogik och lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik. Jag har nyligen avslutat en tjänstledighet från lektoratet för tillfället då jag hade en tvåårig post-doc. forskartjänst vid Universitet i Oslo (april 2021 till juni 2023). Mer information om projektet här.
Tidigare har jag haft både en ettårig forskartjänst (1 april 2020-31 mars 2021) i pedagogik vid Uppsala universitet och en tvåårig forskartjänst vid Mälardalens högskola (1 juli 2016 - 30 juni 2018)
Jag har arbetat på Uppsala universitet sedan januari 2018. Tidigare har jag arbetat som adjunkt i specialpedagogik och pedagogik sedan våren 2007, och blev antagen som doktorand i didaktik 2010 på Mälardalens Högskola. Disputerade i oktober 2015 med avhandlingen Traditions and Challenges: Special Support in Swedish Independent Compulsory Schools
Min undervisning har främst varit inom specialpedagog- och speciallärarprogrammen och på lärarutbildningarna. Jag har där föreläst om inkludering, barn i behov av särskilt stöd, utbildningssystems strukturer och reformer, forskning och vetenskapliga metoder, teorier om lärande och utbildning, om ledarskapsfrågor, samt om specialpedagogiska insatser. Jag har även drivit en kurs om tillgänglighet och undervisning i högre utbildning för högskolelärare.
Inom ramarna av ett sidoprojekt tillsammans med min kollega Johannes Rytzler har jag även publicerat ett antal artiklar, ett bokkapitel och nyligen en bok om undervisning i högre utbildning på förlaget Routledge.
Förutom forskning och undervisning har jag ett stort intresse för utbildningsfilosofi och vetenskapsfilosofi. Jag har till exempel översatt Gert Biestas och Carl-Anders Säfströms Pedagogiska manifest till isländska, tillsammans med Elsa Haraldsdóttir, doktorand i filosofi på Island. Se här: Menntaávarpið
Jag deltar regelbundet i debatten om skola och utbildning och är för närvarande del av redaktionen för skolaochsamhälle.se och agerar ansvarig utgivare där. Länkar till mina essäer, debattartiklar, och populärvetenskapliga sammanfattningar finns bland mina publikationer under rubriken "Övrigt", se även mitt CV. Här nedan följer länkar till intervjuer och annat deltagande i media (på svenska och isländska):
Brödrafolkens podd (December/2024). Poddintervju om Isländsk politik efter det isländska valet 2024
Tidningen Specialpedagogik (Nov/2024). Intervju om att Sverige överger ambitionen för inkludering.
Sprengisandur, Bylgjan (Oct/2024). Intervju på isländska om utbildningspolitiken i den isländska valrörelsen.
Dagens ETC. (Maj/2024). Intervju om åldrande och hårlinjens vikande.
Samstöðin (Dec/2023). Intervju på isländska om svenska skolsystemet och PISA 2023.
Morgunblaðið, (Sept/2023). Intervju i en dagstidning på isländska om boken Bréf úr sjálfskipaðri útlegð.
Ríkisútvarpið, Rás 1 (Sept/2023). Radiointervju på isländska om boken Bréf úr sjálfskipaðri útlegð
Kort intervju om vinster i skolan, Sveriges Radio, P4 Uppland, 9/9 2022
Kort intervju om SPSM:s bidrag för anpassade lärmiljöer i Skolvärlden 2/6 2022
Paneldiskussion om marknadisering (på isländska), 18/1 2022
Kort intervju publicerades i Skolporten nr 6 2021, s.15. (bara i tryck)
Kort intervju med Skolledaren om politikernas ansvar, 7/12 2021
Kort intervju om inkludering, Tidskriften Specialpedagogik 15/6 2021
Kort intervju med P4 Stockholm, 13/10, 2020. (Ungefär 1t. 22m in i avsnittet)
Intervju om skoldebatten och inkludering, Skolporten 11/8 2020
Lång intervju om inkludering på isländska, 15 september, 2019
Del av ett reportage om inkludering, på Island, 14 september, 2019
Intervju om inkludering med Skolvärlden, 9 augusti 2019
Kort reportage om en öppen föreläsning om inkludering på Island, 4 juni, 2019
Protester mot Campus Eskilstuna, 23 juni, 2016
Längre intervju Tidningen Specialpedagogik, #6 2016
Kort intervju/notis Tidningen Specialpedagogik. 1 januari 2016
Intervju med Skolporten, 11 november 2015 (https://www.skolporten.se/forskning/intervju/stodet-till-elever-med-skolsvarigheter-varierar-2/)
Intervju med Skolvärlden, 10 november 2015
Forskning
Pågående forskning
Även medsökande på VR-finansierat projekt på (2022-03017) med huvudsökande Daniel Nordholm, Maria Jarl och Wieland Wermke, med titeln: Comparing leadership autonomy in Swedish, Finnish and Icelandic municipalities and schools.
De senaste åren (från 2017 framåt) har jag varit involverad i ett teoretiskt orienterat forskningsarbete tillsammans med Johannes Rytzler som fokuserat på högre utbildning samt pedagogik och didaktik som forsknings- och kunskapsområden. Detta arbete har redan lett till flera publikationer (se Rytzler & Magnússon 2020, 2024; Magnússon & Rytzler, 2018, 2019 samt Magnússon, Nordmark & Rytzler, 2018). I mars 2022 kom boken Towards a Pedagogy of Higher Education. The Bologna Process, Didaktik and Teaching (Magnússon & Rytzler 2022). Arbetet har sina rötter i seminarieserien Seminarium X som vi startade och koordinerade under åren 2015-2018
Tidigare forskning:
2020-2024: Medsökande på VR-finansierat projekt (2020-03652) tillsammans med huvudsökande Wieland Wermke och Gabriella Höstfält med titeln "From Salamanca to PISA. The professionalisation of Special needs educators since 1990 from a comparative perspective" .
1 april 2021 - juni 2023: tvåårig post-doc forskartjänst inom POLNET-projektet (100% forskning) vid Universitetet i Oslo.
4 april 2020 till 31 mars 2021: En ettårig forskarstjänst (80% forskning) på Uppsala Universitet.
1 juli 2016 - 30 juni 208: Forskarassistenttjänst (70% forskning) på Mälardalens Högskola.
----------------------------
Fristående skolors arbete med barn i behov av särskilt stöd (Work with children in need of special support in charter schools). Projektledare: professor Claes Nilholm, finansierat av Vetenskapsrådet
Projektets syfte var att driva fram övergripande och specifika kunskaper om vad införandet av fristående skolorna har inneburit för barn i behov av särskilt stöd, samt generera teorier om arbetet. Frågor ställdes om resursfördelningar, organisation av stöd, förklaringar till svårigheter, andelar elever som uppfattas vara i behov av stöd, få stöd eller har åtgärdsprogram etc. Delprojekt 1 var en enkätundersökning på totalpopulationen. Delprojekt två var fallstudier av åtta skolor med observationer och intervjuer. Delprojekt tre gjorde ännu djupare undersökningar i två miljöer som förefaller ha nytänkande kring arbetet med elever i behov av särskilt stöd.
Jag var aktiv som doktorand inom delprojekt 1: Fristående skolors arbete med barn i behov av särskilt stöd – en enkätundersökning
-----------
Speciella yrken? – ett projekt om speciallärares och specialpedagogers arbete och utbildning (Special occupations? - a project about special teachers and special education needs coordinators (SENCOs) work and education). Projektledare: professor Kerstin Göransson, finansierat av Vetenskapsrådet.
Projektets övergripande syfte var att skapa kunskap om speciallärares och specialpedagogers utbildning och arbete. Mer specifikt: 1) samla in grundläggande empiri om speciallärares och specialpedagogers arbete och utbildning samt 2) utveckla begrepp och teorier som ger både en övergripande och representativ bild av båda yrkesgruppernas arbete och utbildning samt om variationen mellan och inom yrkesgrupperna. I projektet användes enkätstudier (totalpopulationsundersökning) deltagande observation och djupintervjuer.
Jag var aktiv som doktorand inom enkätdelarna av projektet, i enkätstudien ”Specialpedagoger och speciallärare om yrkesutbildningen och dess relevans?” och enkätstudien ”Specialpedagoger och speciallärare verksamma i skolan?”
Publikationer
Urval av publikationer
- Sitting on all sides of the table? (2024)
- Teacher Education and Its Discontents (2024)
- From Salamanca to Sweden (2022)
- Towards a Pedagogy of Higher Education (2022)
- Inclusive education and school choice (2020)
- An amalgam of ideals (2019)
Senaste publikationer
- Var står vi och vart är vi på väg? Inkluderande utbildning i Sverige 30 år efter Salamancadeklarationen. (2024)
- Carlbeck-kommitténs utredning och kampen om särskolan (2024)
- Att bli speciallärare (2024)
- Profession i utveckling (2024)
- Om skolmarknadens oundvikliga absurditet (2024)
Alla publikationer
Artiklar
- Var står vi och vart är vi på väg? Inkluderande utbildning i Sverige 30 år efter Salamancadeklarationen. (2024)
- Sitting on all sides of the table? (2024)
- International perspectives on inclusive education: In the light of educational justice (2024)
- Að eiga frjálst val um framhaldsskóla (2024)
- Recensionsessä (2023)
- Imaginaries of Inclusion in Swedish Education (2021)
- Inkludering och särskild begåvning (2021)
- Complexities of preparing teachers for inclusive educationComplexities of preparing teachers for inclusive education (2021)
- Inclusive education and school choice (2020)
- Didaktik som lärarutbildningens innehåll och form. (2020)
- Professionalism, governance and inclusive education – (2019)
- An amalgam of ideals (2019)
- Perimeters of, and challenges to, the jurisdiction of Swedish special educators (2019)
- Contextualizing inclusive education in educational policy: the case of Sweden (2019)
- Approaching higher education with Didaktik (2019)
- Varying access to professional, special educational support (2018)
- Pedagogikens centrala frågor (2018)
- Representations of special support (2016)
- Similar Situations? (2014)
- Challenging Traditions? (2012)
Böcker
- Teacher Education and Its Discontents (2024)
- Specialpedagogik som politik och praktik (2024)
- Bréf úr sjálfskipaðri útlegð (2023)
- Towards a Pedagogy of Higher Education (2022)
- Traditions and Challenges (2015)
Kapitel
- Carlbeck-kommitténs utredning och kampen om särskolan (2024)
- Att bli speciallärare (2024)
- Profession i utveckling (2024)
- Epilogue (2024)
- "Nu är det väl bara att skriva ihop det hela" (2024)
- ”… och det är sakens kärna” (2024)
- Specialpedagogikens professioner i internationellt perspektiv (2024)
- Skolledare och specialpedagoger om specialpedagoguppdraget (2024)
- “Who Killed Swedish Teacher Education?” (2024)
- Teacher Education and Its Discontents (2024)
- Didaktik as the Contour and Content of Teacher Education (2024)
- Att förstå specialprofessionernas förändring som historisk dynamik (2024)
- Inledning (2024)
- Inkludering och specialpedagogik (2023)
- När inkluderingen offrades till marknaden (2023)
- “Jag vill förstå…” (2023)
- From Salamanca to Sweden (2022)
- Har inkluderingen gått för långt? (2022)
- Att initiera förändring eller iscensätta handlingskraft? (2021)
- "De är många, de är överallt, och de har makt…” (2021)
- Vetenskapsteori och teori i tillämpning inom utbildningsvetenskaperna (2021)
- Det pedagogiska etablissemangets retoriska funktion. (2020)
- Didaktik som alternativ till en instrumentell högskolepedagogik (2018)
- Inclusive education in Sweden (2012)
Konferenser
Rapporter
Övrigt
- Om skolmarknadens oundvikliga absurditet (2024)
- Att inkluderingen gått för långt är knappast sant. (2024)
- Om skolbibliotek och Timbros evidenskrav (2024)
- Och kastanjen blommar... i katastrofernas epok. (2024)
- Kattliv (2024)
- Og kastaníutrén blómstra ... (2024)
- Menntaumræða á villigötum (2024)
- Einkareknir grunnskólar leysa ekki vandann (2024)
- Elever i särskilda grupper kan straffas dubbelt (2024)
- Replik på Tystnaden från lärarutbildningen behöver brytas (2024)
- Skolministern ägnar sig åt pseudoproblem (2023)
- Requiem för inkludering? (2023)
- Gunnlaugur Magnússon: Replik på Olov Aronson (2023)
- Haldið fast í jólahefðirnar (2023)
- Kliv fram i debatten, forskare! (2022)
- Om den nya regeringen och skolpolitiken (2022)
- Om den nya regeringen och skolpolitiken (2022)
- Om den nya regeringen och skolpolitiken (2022)
- Marknadsstyrningen försämrar skolan i Eskilstuna (2022)
- Att hitta ett lugn i ateismens ödslighet (2022)
- Alla dessa dagar... (2022)
- Tiden och vattnet (2022)
- Nytt bidrag ökar skolsegregation och minskar likvärdighet (2022)
- Elever i behov av särskilt stöd behöver kvalificerad personal (2022)
- Hallands floder och skoldebattens stilistiska brister (2021)
- Politikerna måste ta sitt ansvar för skolan (2021)
- Är politikerna mogna sitt ansvar för skolan? (2021)
- Extravaganta symboler för skolmarknadens problem (2021)
- Det svenska skolimperiets fall (2020)
- Inkludering som policy - en sammanfattning av tre studier (2020)
- Det krävs organiserad kamp och opinionsbildning för lärares villkor (2020)
- När likvärdigheten offrades till marknaden (2020)
- Gravt förenklad att gängkriminaliteten är skolans fel (2020)
- Populism och paranoia i svenska skoldebatten (2019)
- Sluta svartmåla lärarna (2019)
- Värna de som håller ihop skolsystemet (2019)
- Hver ber ábyrgð á skóla án aðgreiningar? (2019)
- Har inkluderingen gått för långt? (2019)
- Dánarfregnir (2019)
- Menntamál milli steins og sleggju (2018)
- Onyanserad kritik leder inte framåt (2018)
- Replik på “Lärarutbildningen gör ingen nytta” (2018)
- Om “kuddflickor” och inkluderingsprincipen (2018)
- Kräv ordning och reda i skolpolitiken (2018)
- Approaching higher education with didaktik. (2018)
- Särskilt stöd till elever i fristående grundskolor (2016)