Niklas Norén
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 90
- E-post:
- niklas.noren@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD
Biografi
Jag är docent i pedagogik, lektor i didaktik, och arbetar framförallt med svenskämnets didaktik och med social interaktion i olika kommunikativa verksamheter. För närvarande forskar jag framförallt om barn och ungdomars lärande och bruk av kommunikationsstödjande hjälpmedel i vardaglig interaktion, om elevers digitala skrivande i grundskolans mellanår, elevassistenters olika roller i klassrummet, samt om elevers ämnesspecifika och ämnesöverskridande samtalspraktiker i grundskolans mellanår. Jag undervisar på grund- och avancerad nivå, samt handleder på grund-, magister-, master- och forskarnivå. Jag är ansvarig för inriktningen specialpedagogik inom Masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Jag är kursledare och lärare inom Speciallärarprogrammet. Jag ingår i forskargrupperna CLIP, STOLP, och PS vid EDU. Jag ingår i de internationella forskarnätverken NISCI och TranSComm. Jag är webbadmin för forskarnätverket OFTI. Jag deltar i rekryteringsgruppen vid utbildningsvetenskapliga fakulteten, samt sitter i EDU:s styrelse.
Forskning
Mina huvudsakliga forskningsintressen kretsar kring hur mening och sociala handlingar skapas och organiseras. Jag är intresserad av de (etno)metoder och resurser (språkliga och kroppsliga) som samtalsdeltagare använder för att skapa mening i samspel med andra i olika kommunikativa verksamheter, med ett särskilt intresse för ämnesspecifika samtalspraktiker i skolan. Jag arbetar med videodata från naturligt förekommande samtal i vardagliga och institutionella verksamheter och använder framförallt EMCA i analysarbetet.
Jag forskar om hur barn och ungdomar som inte har ett eget talspråk, t.ex. till följd av cerebral pares, autismspektrumtillstånd och utvecklingsstörning, lär sig och använder samtalsstödjande redskap i vardagliga och institutionella aktiviteter, med ett särskilt intresse för deltagande och turtagningspraktiker. Just nu forskar jag om talande deltagares bruk av hjälpmedlen i vardaglig interaktion och de handlingar som utförs då, mot bakgrund av att omgivningens så kallade modellerande praktiker har lyfts fram som centrala för barns språkutveckling.
Jag forskar även om grammatiska konstruktioners form, funktion och betydelse i vardagliga och institutionella samtal. Apokoinou eller pivåkonstruktioner skrev jag om i ett avhandlingsarbete som avslutades 2007. Jag har även forskat om frågehandlingar som multimodala kommunikativa projekt, responsiva/reaktiva frågor, pre- och postlokeringar, elliptiska yttranden, parentetiska inskott och satsflätor. Gemensamma frågor är vilka språkliga och kroppsliga resurser som dessa fenomen är uppbyggda av (deras inre syntax, i en vid mening), vilka lokala kroppsliga och språkliga kontexter de interagerar med (deras yttre syntax, i en vid mening), hur de organiseras interaktionellt, sekventiellt och dynamiskt i samtalskontexter, samt vilka handlingar och lokala kommunikativa projekt de bidrar till att lösa tillsammans med andra deltagare.
Jag forskar dessutom om affekt och emotioner i samtal och interaktion. Affekt betraktas inte som uttryck för inre mentala (kognitiva) emotiva tillstånd eller som en aspekt av enskilda språkliga och kroppsliga resursers betydelsepotential, utan som sociala handlingar som hanterar något i interaktionen mellan människor. Det emotiva betraktas som inbyggt in i ett pågående kommunikativa projekt (t.ex. i en lokal sekvens eller episod). Affekt görs relevant av något som inträffat innan och det hanteras av deltagarna i momentet eller sekvensen som följer.
Ett forskningsintresse handlar att öka kunskapen om, samt utveckla ett metaspråk för, samtalandets betydelse för barns utveckling av olika ämnesspecifika språkandeformer i skolans årskurser 1-6. Tidigare forskning visar att ämnesspecifika språkandeformer kräver särskilda kompetenser av elever. Tidigare nationell och internationell forskning har framförallt fokuserat på skrivande och läsande i olika ämnen, medan forskning om samtalandes roll ännu är begränsad. Det huvudsakliga empiriska materialet kommer att vara videoinspelningar av klassrumsinteraktion, och analyser kommer att göras med en kombination av samtalsanalytiska och diskursanalytiska verktyg.
Just nu forskar jag om elevers digitala skrivande i grundskolans tidiga år, med särskilt fokus på hur eleverna använder talsyntesen i skrivverktyget Skolstil, framförallt ur interaktionella perspektiv.
Publikationer
Senaste publikationer
Introduction to the Special Issue on the Role of Companions in Institutional Interaction
Ingår i Social Interaction. Video-Based Studies of Human Sociality, 2025
Special Issue: The role of companions in institutional interaction
Det Kgl. Bibliotek, 2024
Displaying epistemic independence during mathematical problem solving in small group interaction
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 214-237, 2023
Ingår i Journal of Mathematical Behavior, 2022
- DOI för Investigating grade-6 students' justifications during mathematical problem solving in small group interaction
- Ladda ner fulltext (pdf) av Investigating grade-6 students' justifications during mathematical problem solving in small group interaction
Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing
Ingår i Classroom Discourse, s. 241-263, 2022
- DOI för Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing
- Ladda ner fulltext (pdf) av Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Introduction to the Special Issue on the Role of Companions in Institutional Interaction
Ingår i Social Interaction. Video-Based Studies of Human Sociality, 2025
Displaying epistemic independence during mathematical problem solving in small group interaction
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 214-237, 2023
Ingår i Journal of Mathematical Behavior, 2022
- DOI för Investigating grade-6 students' justifications during mathematical problem solving in small group interaction
- Ladda ner fulltext (pdf) av Investigating grade-6 students' justifications during mathematical problem solving in small group interaction
Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing
Ingår i Classroom Discourse, s. 241-263, 2022
- DOI för Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing
- Ladda ner fulltext (pdf) av Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing
Pivåyttranden och pivoider i svenskan
Ingår i Språk och stil, s. 5-38, 2022
- DOI för Pivåyttranden och pivoider i svenskan
- Ladda ner fulltext (pdf) av Pivåyttranden och pivoider i svenskan
Ingår i Research on Children and Social Interaction, s. 271-296, 2021
Ingår i Augmentative and Alternative Communication, s. 203-213, 2020
- DOI för Creating a response space in multiparty classroom settings for students using eye-gaze accessed speech-generating devices
- Ladda ner fulltext 1 (pdf) av Creating a response space in multiparty classroom settings for students using eye-gaze accessed speech-generating devices
- Ladda ner fulltext 2 (pdf) av Creating a response space in multiparty classroom settings for students using eye-gaze accessed speech-generating devices
Facilitators’ use of a communication device following children’s aided turns in everyday interaction
Ingår i Journal of Interactional Research in Communication Disorders/Equinox, s. 67-98, 2019
Teaching communication aid use in everyday conversation
Ingår i Child Language Teaching and Therapy, s. 241-253, 2017
Ingår i Clinical Linguistics & Phonetics, s. 790-811, 2016
Pivot constructions as methods for perspective shift during turns at talk
Ingår i Journal of Pragmatics, s. 35-56, 2013
Ingår i Journal of Pragmatics, s. 1-15, 2013
Ingår i Augmentative and Alternative Communication, s. 20-36, 2013
Pronominella returfrågor i tre vardagliga svenska samtal
Ingår i Språk och interaktion, s. 29-71, 2010
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Sånt vi bara gör, s. 246-247, Carlsson Bokförlag, 2019
Dialogical Perspectives on Aided Communication
Ingår i Aided Communication in Everyday Interaction, s. 1-22, J&R Press Ltd, 2013
Pivåkonstruktioner i svenska dialektintervjuer
Ingår i Interaktionell dialektologi, s. 75-130, Institutet för språk och folkminnen, 2011
Konferensbidrag
Ingår i Sustainable mathematics education in a digitalized world, s. 21-30, 2021
Manuskript (preprint)
Samlingsverk (redaktörskap)
Special Issue: The role of companions in institutional interaction
Det Kgl. Bibliotek, 2024
Pivot Constructions in Talk-in-Interaction
Elsevier, 2013
Aided Communication in Everyday Interaction
J&R Press Ltd, 2013