Kamilla Peuravaara
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 16 68
- E-post:
- kamilla.peuravaara@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Biografi
FD SOCIOLOGI
Jag disputerade vid sociologiska institutionen (2015), Uppsala universitet. Avhandlingen med titeln "Som en vanlig tjej". Föreställningar om kropp, funktionalitet och femininitet synliggör och problematiserar hur föreställningar om normalitet i relation till kropp, funktionalitet och femininitet konstrueras. Mitt forskningsintresse befinner sig i skärningspunkten av kroppssociologi, feministisk forskning och disability studies. Jag inspireras särskilt i min forskning av perspektiv såsom intersektionalitet, socialkonstruktionism och makt. Jag har även ett stort intresse för kvalitativ metod och frågor kring hur s.k. utsatta ”grupper” kan inkluderas i forskningsprocessen.
I nuvarande forskning studeras frågor om skolidentitet, med särskild fokus på genus och funktionalitet, och föreställningar om normalitet i relation till matematik hos unga kvinnor och män med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Publikationer
Senaste publikationer
2018
Ingår i Intra, 2017
Ingår i Genus och specialpedagogik - praktiknära perspektiv, s. 167-198, Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2017
Ingår i Intra, 2016
Reflections on collaborative research: to what extent, and on whose terms?
Ingår i Scandinavian Journal of Disability Research, s. 272-283, 2015
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Intra, 2017
Ingår i Intra, 2016
Reflections on collaborative research: to what extent, and on whose terms?
Ingår i Scandinavian Journal of Disability Research, s. 272-283, 2015
Risky Transitions in an Ableist Environment: The Experience of Frequent Critical Looks
Ingår i International Review of Sociology, s. 281-298, 2015
Theorizing the body: conceptions of disability, gender and normality
Ingår i Disability & Society, s. 408-417, 2013
Doktorsavhandlingar, sammanläggning
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Genus och specialpedagogik - praktiknära perspektiv, s. 167-198, Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2017
Negotiating Normality: The complexity of Showing (off) Bodies
Ingår i Invisible Girl, s. 111-119, Department of Applied Educational Science Umeå University, 2013