Gunilla Lindqvist
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 38 13
- Mobiltelefon:
- 070-167 94 82
- E-post:
- gunilla.lindqvist@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Kort presentation
Gunilla Lindqvist är docent och lektor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid UU. Hon är studierektor för forskarutbildningen och för masterkurserna i pedagogik. Hennes forskningsintressen riktar sig mot anpassad-, för-, och grundskola, och högre utbildning med särskilt fokus på ledarskaps- och professionsfrågor samt barns och vuxnas förutsättningar för lärande och inkludering. Gunilla ingår i internationella och nationella nätverk med samarbeten inom pedagogik och specialpedagogik.
Nyckelord
- education
- pedagogik
- ledarskap
- inkludering
- leadership
- special needs
- specialpedagogik
- yrkesgrupper
- inclusion
- occupational groups
- learning environments
- undervisningsmiljöer
Biografi
Gunilla Lindqvist är docent i pedagogik och lektor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hon är studierektor för forskarutbildningen och för masterkurserna i pedagogik. 2013 disputerade hon med avhandlingen Who should do What to Whom? Occupational Groups' Views on Special Needs. I avhandlingen undersöks hur olika yrkesgrupper inom förskola och skola i en kommun ser på arbetet kring barn och elever i behov av särskilt stöd. Hon har en bakgrund som låg- och mellanstadielärare och tog examen vid Lärarhögskolan i Stockholm 1989. Hon har arbetat i grundskolan i över 20 år och 2002 tog hon även specialpedagogexamen vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Gunilla leder forskningsgruppen PS (pedagogik, inriktning specialpedagogik) vid institutionen. Hon har även lett forskningsgruppen Pedagogiskt ledarskap och pedagogiska miljöer vid Högskolan Dalarna tillsammans med Professor Sara Irisdotter Aldenmyr under fem år, 2019-2024. Gunilla ingår också i nordiska och europeiska nätverk för "inclusive education" (NERA och EERA). Tillsammans med en norsk forskargrupp vid universitet i Agder, i ledning av Professor David Lansing Cameron, och forskare vid Åbo Akademi, Finland bedriver hon jämförande studier kring specialpedagogers utbildning och roll i de nordiska länderna. Därutöver är hon involverad i flera nationella och nordiska samarbeten. Gunilla intresserar sig särskilt för forskning som bedrivs i förskolan, skolan, anpassad grundskola och högre utbildning samt yrkesgruppers perspektiv på arbetet kring barn i behov av särskilt stöd, bland annat i relation till inkluderingsbegreppet. Andra intresseområden är ledarskap och förutsättningar för lärande i skiftande undervisningsmiljöer.
Gunilla undervisar på speciallärarprogrammet och på lärarprogrammen i en rad olika kurser på grund-och avancerad nivå. Hon undervisar även på forskarutbildningar både på Uppsala universitet och på andra lärosäten i Sverige. Hon har deltagit i forskarutbildningskurserna: Inclusive Education- history, concepts, theories and empirical research, Scientific Methods, Disputationskurs i pedagogik, och Introduktion till forskning i pedagogiskt arbete. Gunilla har också medverkat i en forskarutbildningskurs i Specialpedagogik vid universitetet i Agder, Norge. Hon handleder och examinerar studentarbeten på grund- avancerad,- magister-, och masternivå. För närvarande handleder hon fem doktorander som undersöker: skolfrånvaro, sociala representationer av svag elev, gemenskaper (communities) i relation till inkluderingsbegreppet, yrkesgruppers perspektiv på särskilt stöd i förskolan, samt specialpedagoger och handledning i förskolan.
Gunilla har varit ämnesansvarig i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Detta innebar att företräda ämnet externt och internt samt att leda ett 40-tal medarbetare i utvecklingen av ämnet under en två-årsperiod, 2015-2016. 2015 var Gunilla med och startade upp speciallärarprogrammet vid Uppsala universitet.
Gunilla får ofta uppdrag att föreläsa i kommuner och på lärosäten. Hon granskar regelbundet artiklar, bokkapitel och avhandlingsmanus. Hon är bland annat återkommande reviewer för tidskriften International Journal of Inclusive Education. Hon har varit opponent och suttit i betygsnämnd för licenttiatuppsatser och doktorsavhandlingar i pedagogik, pedagogiskt arbete och specialpedagogik, både nationellt och internationellt. Hon har varit sakkunniggranskare vid flera tjänstetillsättningar, projektansökningar och befordringsärenden vid Karlstads universitet, Malmö universitet, Stockholms universitet, Örebro universitet, Mälardalens universitet, Högskolan Dalarna, Norges teknisk-naturvetenskaplige universitet (NTNU), VIA, University College, Århus, Danmark och University of Plymouth, England.
Forskning
Pågående projekt:
2023-2024 Forskning inom forskningsprogrammet Demokrati och högre utbildning, Uppsala universitet. Forskningsprojektets namn: Språkverkstaden som stöd i strävan mot ökad demokratisering?
Tidigare projekt:
2013-2015 Skolverksprojekt kring förskolans arbete med olika områden för lärande. Projektet var ett delprojekt inom projektet Icke-kognitiva kompetenser i förskolan. Projektledare: Professor Monika Vinterek, Högskolan Dalarna
2012-2016 Projekt finansierat av Vetenskapsrådet. Speciella yrken? – ett projekt om speciallärares och specialpedagogers utbildning och arbete. Projektledare: Professor Kerstin Göransson, Karlstads universitet.
2015-2017 Forskningsprojekt kring tillgänglighet utifrån Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) Värderingsverktyg kring tillgänglighet: Projektet samfinansierades av medverkande kommun, SPSM och Högskolan Dalarna. Projektet har skrivits fram av Fil. Dr Désirée von Ahlefeld Nisser och Docent Gunilla Lindqvist. Projektledare: Fil. Dr. Désirée von Ahlefeld Nisser, Högskolan Dalarna.
2017-2019 Samverkansprojekt mellan Uppsala universitet, Forum för samverkan (FoSam) och Sigtuna kommun, Vad är och hur syns god, inkluderande lärmiljö? Forskningscirkel med verksamma pedagoger och rektorer i Sigtuna kommun. Projektledare: Docent Gunilla Lindqvist.
2014-2019 Forsknings- och utvecklingsprojekt finansierat av Fonden för samfinansierad forskning och utveckling inom skol- och lärarutbildningsområdet, Högskolan Dalarna Utveckla lärares ledarskap - Ledarskap i en mångkulturell kontext. Projektledare: Professor Monika Vinterek Högskolan Dalarna och Docent Gunilla Lindqvist.
2017-2019 Forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet kring Samarbetslärande och inkludering: Inkludering genom lärande i grupp- en studie med mixed metod design. Projektledare: Fil. Dr Nina Klang, Uppsala universitet.
2016-2020 Forskningsprojekt om det pedagogiska arbetet i särskolan: En särskild skola?-undervisning och lärande i särskolan. Projektet finansieras av stiftelsen Sävstaholm. Projektledare: Professor Kerstin Göransson, Karlstads universitet.
2017-2021 Forsknings- och utvecklingsprojekt finansierat av Fonden för samfinansierad forskning och utveckling inom skol- och lärarutbildningsområdet, Högskolan Dalarna. Undervisning i förskolan. Projektledare: Fil. Dr Maria Olsson, Högskolan Dalarna.

Publikationer
Senaste publikationer
2025
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 849-865, 2024
- DOI för The special education profession in four Nordic countries in light of evolving policies on inclusion and special needs education
- Ladda ner fulltext (pdf) av The special education profession in four Nordic countries in light of evolving policies on inclusion and special needs education
Mapping Children’s Actions in the Scaffolding Process Using Interactive Whiteboard
Ingår i Early Childhood Education Journal, s. 1209-1220, 2024
- DOI för Mapping Children’s Actions in the Scaffolding Process Using Interactive Whiteboard
- Ladda ner fulltext (pdf) av Mapping Children’s Actions in the Scaffolding Process Using Interactive Whiteboard
Construction of learning environments: A multiple case study in special education settings
Ingår i Journal of Research in Special Educational Needs, s. 242-253, 2024
- DOI för Construction of learning environments: A multiple case study in special education settings
- Ladda ner fulltext (pdf) av Construction of learning environments: A multiple case study in special education settings
Ingår i Educational action research, s. 1-18, 2024
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 849-865, 2024
- DOI för The special education profession in four Nordic countries in light of evolving policies on inclusion and special needs education
- Ladda ner fulltext (pdf) av The special education profession in four Nordic countries in light of evolving policies on inclusion and special needs education
Mapping Children’s Actions in the Scaffolding Process Using Interactive Whiteboard
Ingår i Early Childhood Education Journal, s. 1209-1220, 2024
- DOI för Mapping Children’s Actions in the Scaffolding Process Using Interactive Whiteboard
- Ladda ner fulltext (pdf) av Mapping Children’s Actions in the Scaffolding Process Using Interactive Whiteboard
Construction of learning environments: A multiple case study in special education settings
Ingår i Journal of Research in Special Educational Needs, s. 242-253, 2024
- DOI för Construction of learning environments: A multiple case study in special education settings
- Ladda ner fulltext (pdf) av Construction of learning environments: A multiple case study in special education settings
Ingår i Educational action research, s. 1-18, 2024
Ingår i Nordisk Barnehageforskning, s. 61-81, 2022
- DOI för Specialpedagogens roll i förskolan – förskollärares beskrivningar av arbetsfördelning, anspråk och förhandlingar
- Ladda ner fulltext (pdf) av Specialpedagogens roll i förskolan – förskollärares beskrivningar av arbetsfördelning, anspråk och förhandlingar
Ingår i Paideia, s. 18-28, 2022
Ingår i International Journal of Inclusive Education, s. 1367-1382, 2022
- DOI för Segregated Education as a Challenge to Inclusive Processes: A Total Population Study of Swedish Teachers’ Views on Education for Pupils with Intellectual Disability
- Ladda ner fulltext (pdf) av Segregated Education as a Challenge to Inclusive Processes: A Total Population Study of Swedish Teachers’ Views on Education for Pupils with Intellectual Disability
Specialpedagogiken bör ta ett vidgat ansvar för elever med traumatiska upplevelser av krig och kris.
Ingår i Skola och Samhälle, 2022
Ingår i Högre Utbildning, s. 13-28, 2022
Experiences of a dual system: motivation for teachers to study special education
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 743-757, 2021
- DOI för Experiences of a dual system: motivation for teachers to study special education
- Ladda ner fulltext (pdf) av Experiences of a dual system: motivation for teachers to study special education
Ingår i Journal of Research in Special Educational Needs, s. 355-367, 2021
- DOI för Special needs educators’ roles and work in relation to recently arrived immigrant pupils in need of special educational support
- Ladda ner fulltext (pdf) av Special needs educators’ roles and work in relation to recently arrived immigrant pupils in need of special educational support
Working from a distance? A study of Special Educational Needs Coordinators in Swedish preschools
Ingår i Nordic Studies in Education, s. 55-77, 2020
A Cooperative Learning Intervention to Promote Social Inclusion in Heterogeneous Classrooms
Ingår i Frontiers in Psychology, 2020
- DOI för A Cooperative Learning Intervention to Promote Social Inclusion in Heterogeneous Classrooms
- Ladda ner fulltext (pdf) av A Cooperative Learning Intervention to Promote Social Inclusion in Heterogeneous Classrooms
A comparative study of Norwegian and Swedish special educators’ beliefs and practices
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 350-365, 2020
Ingår i International journal of disability, development and education, s. 151-166, 2020
- DOI för Instructional Practices for Pupils with an Intellectual Disability in Mainstream and Special Educational Settings
- Ladda ner fulltext (pdf) av Instructional Practices for Pupils with an Intellectual Disability in Mainstream and Special Educational Settings
Undervisning i förskolan – en företeelse i rörelse
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 30-56, 2020
Ingår i Early Childhood Education Journal, s. 79-92, 2020
- DOI för Putting scaffolding into actions: Preschool teachers’ scaffolding actions using Interactive Whiteboard
- Ladda ner fulltext (pdf) av Putting scaffolding into actions: Preschool teachers’ scaffolding actions using Interactive Whiteboard
Contextualizing inclusive education in educational policy: the case of Sweden
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 559-574, 2019
- DOI för Contextualizing inclusive education in educational policy: the case of Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Contextualizing inclusive education in educational policy: the case of Sweden
Ingår i International Journal of Inclusive Education, s. 559-574, 2019
- DOI för Professionalism, governance and inclusive education –: A total population study of Swedish special needs educators
- Ladda ner fulltext (pdf) av Professionalism, governance and inclusive education –: A total population study of Swedish special needs educators
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 89-104, 2019
Comparative Study of Special Educator Preparation in Norway and Sweden
Ingår i British Journal of Special Education, s. 256-276, 2018
- DOI för Comparative Study of Special Educator Preparation in Norway and Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Comparative Study of Special Educator Preparation in Norway and Sweden
Ingår i Educational review (Birmingham), s. 490-505, 2017
Voices of special educatiors in Sweden. A total population study.
Ingår i Educational research (Windsor. Print), s. 287-304, 2015
Promoting inclusion? ‘Inclusive’ and effective head teachers’ descriptions of their work
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 74-90, 2014
Ingår i International Journal of Inclusive Education, s. 669-685, 2014
Ingår i International Journal of Inclusive Education, s. 95-110, 2013
Ingår i Journal of Research in Special Educational Needs, s. 198-207, 2013
Ingår i Scandinavian Journal of Disability Research, s. 379-391, 2013
What is the problem? – explanations of school difficulties by eight occupational groups
Ingår i International Journal of Special Education, s. 161-171, 2013
Different agendas? The views of different occupational groups on special needs education
Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 143-157, 2011
Böcker
Studentlitteratur AB, 2022
Stöd och anpassningar: Att organisera särskilda insatser
Gothia Förlag AB, 2015
Doktorsavhandlingar, sammanläggning
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Inclusion and Special Needs Education for Immigrant Students in the Nordic Countries, Routledge, 2023
Elevers röster: Frågor om parallellitet och föreställningar om att få svar på det man frågar efter
Ingår i I väntan på inkludering, s. 123-136, Karlstad University Press, 2023
Undervisning i grundsärskolan: fyra olika lärandemiljöer
Ingår i Utbildning och undervisning i särskolan, Natur och kultur, 2021
Studier i en främmande skolkultur
Ingår i Didaktisk utvecklingsdialog, s. 49-66, Studentlitteratur AB, 2019
Ingår i Barn och Unga i Skola och Samhälle, s. 178-199, Mälardalen University, 2017
Olika yrkesgruppers syn på arbetet kring barn i behov av särskilt stöd inom förskola och skola
Ingår i Praktiknära utbildningsforskning vid Högskolan Dalarna, s. 89-107, Högskolan Dalarna, 2011
Konferensbidrag
2025
Ingår i Inclusion and Special Needs Education for Immigrant Students in the Nordic Countries, Invited speaker session, Symposium, 2024
Språkverkstaden- i skärningspunkten mellan breddad rekrytering och excellens?
2023
2023
Special Education professions in Sweden
Ingår i The Nordic Special Education Profession – History, State of the Art and Future Directions (Symposium), 2023
2022
Teaching in Preschool - a concept in motion
2021
The world moves in to the Everyday school
2019
SENCOs and preschool teachers – their work with children in need of special support
2019
Preschool Teachers’ use of the Interactive Whiteboard to Scaffold Children’s AnalyticalThinking.
2018
A different school?Teaching and learning in school for pupils with intellectual disability
2018
2018
A Comparative Investigation of Special Educator Preparation in Norway and Sweden.
2017
2016
2016
Special educators in Sweden: descriptions of their education and work
2015
Åskådliggörande av sätt att arbeta med olika lärandeområden i förskolan
2015