Studies in Educational Policy and Educational Philosophy (STEP)

Foto: Mikael Wallerstedt

Forskningsgruppen STEP (Studies in Educational Policy and Educational Philosophy) etablerades år 2000. Inom STEP studerar vi centrala pedagogiska, politiska och filosofiska aspekter av formell och informell utbildning. Hit hör socialisation, demokratisk fostran och bildning, organisering, urval och legitimering av kunskap, skolans roll i samhället och lärarprofessionens villkor och utveckling.

Forskningen är förankrad i internationellt etablerade samhälls- och läroplansteoretiska perspektiv, och bedrivs genom institutionella, komparativa, historiska och filosofiska analyser av olika utbildningsarenor och av samspelet mellan utbildningspraktik, -politik och -forskning. Forskningsgruppen består av professorer, docenter, lektorer och doktorander som verkar på flera lärosäten (Uppsala, Örebro och Gävle), samt ett antal associerade medlemmar från olika universitet och högskolor i Sverige och från andra länder (Norge, Österrike, Japan).

Flera av gruppens medlemmar undervisar i pedagogikämnet på grund- och avancerad nivå (master- och forskarutbildning), inom fristående kurser och i pedagogikkurser på personalvetarprogrammet, kandidatprogrammet i pedagogik med inriktning mot barn och unga samt beteendevetarprogrammet.

Medlemmar undervisar även inom grundutbildningen på lärar- och förskollärarprogrammen, i kurser och program inom specialpedagogik, inom rektorsutbildningen samt i kurser för utbytesstudenter.

STEP har också medverkat i universitetskurser för lärare och pedagogiska ledare.

Seminarier

Gemensamma seminarier genomförs i regel på måndag eftermiddag jämna veckor i Blåsenhus.

Vid seminariet presenteras och diskuteras aktuella texter, projekt och idéer, samt studier med teoretisk, analytisk och empirisk relevans för gruppens kunskaps- och intresseområden. Vi bjuder även in gäster som presenterar sin egen forskning eller fungerar som externa läsare och kommentatorer.

Om du bedriver studier inom forskargruppens kunskapsområden och är intresserad av att delta i seminariet kan du ta kontakt med Henrik Román.

Nätverk

STEP är engagerat i ett flertal internationella och nationella nätverk: The Nordic Curriculum Theory Network, The Nordic Network for Studies in Academic Development Activities, och Det utbildningshistoriska nätverket.

STEP samarbetar med flera olika forskningsmiljöer som SEPP (Research Group for Studies in Education Policy and Education Practice, USN),CLEG (Curriculum Studies, Leadership and Educational Governance, UiO), SPLP (Studies in Professional Development, Learning and Policy), POP (Pedagogik och Politik, GU), ECE (KTH School of Education and Communication in Engineering Science, KTH), SEP (Studies in Educational Policy, HiG), Utbildning och demokrati (OrU) och SITE (Läroplansteori och utbildningsreformer, LnU).

Kontakt

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin