Studies in Educational Policy and Educational Philosophy (STEP)

Foto: Mikael Wallerstedt
Forskningsgruppen STEP (Studies in Educational Policy and Educational Philosophy) etablerades år 2000. Inom STEP studerar vi centrala pedagogiska, politiska och filosofiska aspekter av formell och informell utbildning. Hit hör socialisation, demokratisk fostran och bildning, organisering, urval och legitimering av kunskap, skolans roll i samhället och lärarprofessionens villkor och utveckling.
Forskningen är förankrad i internationellt etablerade samhälls- och läroplansteoretiska perspektiv, och bedrivs genom institutionella, komparativa, historiska och filosofiska analyser av olika utbildningsarenor och av samspelet mellan utbildningspraktik, -politik och -forskning. Forskningsgruppen består av professorer, docenter, lektorer och doktorander som verkar på flera lärosäten (Uppsala, Örebro och Gävle), samt ett antal associerade medlemmar från olika universitet och högskolor i Sverige och från andra länder (Norge, Österrike, Japan).
Flera av gruppens medlemmar undervisar i pedagogikämnet på grund- och avancerad nivå (master- och forskarutbildning), inom fristående kurser och i pedagogikkurser på personalvetarprogrammet, kandidatprogrammet i pedagogik med inriktning mot barn och unga samt beteendevetarprogrammet.
Medlemmar undervisar även inom grundutbildningen på lärar- och förskollärarprogrammen, i kurser och program inom specialpedagogik, inom rektorsutbildningen samt i kurser för utbytesstudenter.
STEP har också medverkat i universitetskurser för lärare och pedagogiska ledare.
Gruppmedlemmar
Publikationer
Bokrecension: Frihetsretorik och marknadslogik.En analys av den svenska högskolepolitiken 1970–2014
Ingår i Högre Utbildning, s. 19-22, 2025
Recensionsessä: Den ekonomiska styrningen konsekvenser — Om Konsten att avveckla en välfärdsstat.
Ingår i Educare, s. 289-297, 2025
The OECD as a policy actor: cases from the Nordic education context
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2025
Ingår i European Journal of Special Needs Education, 2025
International perspectives on inclusive education: In the light of educational justice
Ingår i European Journal of Special Needs Education, 2024
Struggling to counter school segregation: a typology of local initiatives in Sweden
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 246-259, 2024
- DOI för Struggling to counter school segregation: a typology of local initiatives in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Struggling to counter school segregation: a typology of local initiatives in Sweden
Ingår i Paideia, s. 38-47, 2024
Inkludering och specialpedagogik
Ingår i Att bli lärare, s. 63-67, Liber, 2023
När inkluderingen offrades till marknaden
Ingår i Skolan efter marknaden., s. 70-85, Liber, 2023
Ingår i Teaching and Teacher Education, 2023
- DOI för How effective is the professional development in which teachers typically participate?: Quasi-experimental analyses of effects on student achievement based on TIMSS 2003–2019
- Ladda ner fulltext (pdf) av How effective is the professional development in which teachers typically participate?: Quasi-experimental analyses of effects on student achievement based on TIMSS 2003–2019
On Teachers' Professionalism When Colleagues Express Racism: Challenges and Choices
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 169-180, 2023
- DOI för On Teachers' Professionalism When Colleagues Express Racism: Challenges and Choices
- Ladda ner fulltext (pdf) av On Teachers' Professionalism When Colleagues Express Racism: Challenges and Choices
Bréf úr sjálfskipaðri útlegð: Esseyjur og ljóð
Sæmundur, 2023
Berättelser i pedagogisk forskning
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 4-14, 2022
- DOI för Berättelser i pedagogisk forskning
- Ladda ner fulltext (pdf) av Berättelser i pedagogisk forskning
Praktiknära forskning: ett rättviseprojekt?
Ingår i Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi, Nordic Academic Press, 2022
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 15-35, 2022
Towards a Pedagogy of Higher Education: The Bologna Process, Didaktik and Teaching
Routledge, 2022
From Salamanca to Sweden: Inclusive Education as Policy in Transit
Ingår i International Encyclopedia of Education, Elsevier, 2022
- DOI för From Salamanca to Sweden: Inclusive Education as Policy in Transit
- Ladda ner fulltext (pdf) av From Salamanca to Sweden: Inclusive Education as Policy in Transit
Typecasting in the Recruitment of Full Professors
Ingår i Peer review in an Era of Evaluation, s. 327-346, Cham: Palgrave Macmillan, 2022
- DOI för Typecasting in the Recruitment of Full Professors
- Ladda ner fulltext (pdf) av Typecasting in the Recruitment of Full Professors
Har inkluderingen gått för långt?: En blick på inkludering som policy
Ingår i Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik, s. 151-178, Studentlitteratur AB, 2022
Ingår i Education Inquiry, s. 352-366, 2022
- DOI för Swedish teachers’ and school leaders’ rebellion groups on Facebook: collective formations and administrators as gatekeepers
- Ladda ner fulltext (pdf) av Swedish teachers’ and school leaders’ rebellion groups on Facebook: collective formations and administrators as gatekeepers
Systematik och reflektion: Om att sammanställa forskning
Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 7-28, 2022
Ingår i Skolans kriser, s. 233-260, Nordic Academic Press, 2021
Ingår i Qualitative Social Work, s. 703-717, 2021
- DOI för Professional or authentic motherhood?: Negotiations on the identity of the birthmother in the context of foster care
- Ladda ner fulltext (pdf) av Professional or authentic motherhood?: Negotiations on the identity of the birthmother in the context of foster care
Vetenskapsteori och teori i tillämpning inom utbildningsvetenskaperna
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 42-80, Natur och kultur, 2021
Lärares antirasistiska arbete: möjligheter och utmaningar i skola och samhälle
Ingår i Interkulturella dimensioner, s. 43-70, Studentlitteratur AB, 2021
- Fler publikationer