Studies in Educational Policy and Educational Philosophy (STEP)
Forskningsgruppen STEP (Studies in Educational Policy and Educational Philosophy) etablerades år 2000. Gruppen studerar socialisation och bildning med särskilt fokus mot organisering, urval och legitimering av kunskap i utbildningsinstitutioner, från förskola till högre utbildning. Forskningen är förankrad i internationellt etablerade läroplans- och styrteoretiska perspektiv, och inkluderar institutionella, komparativa, historiska och spatiala analyser av olika utbildningsarenor och av samspelet mellan utbildningspraktik, -politik och -forskning.
STEP består av professorer, docenter, lektorer och doktorander, forskningsassistent, samt ett antal associerade medlemmar från olika lärosäten i Sverige och flera andra länder.
Kontakt
Nätverk
STEP är engagerat i ett flertal internationella och nationella nätverk: The Nordic Curriculum Theory Network, The Nordic Network for Studies in Academic Development Activities, och Det utbildningshistoriska nätverket. STEP samarbetar med flera olika forskningsmiljöer som CLEG (Curriculum Studies, Leadership and Educational Governance, UiO), SPLP (Studies in Professional Development, Learning and Policy), POP (Pedagogik och Politik, GU), ECE (KTH School of Education and Communication in Engineering Science, KTH), SEP (Studies in Educational Policy, HiG), Utbildning och demokrati (OrU) och SITE (Läroplansteori och utbildningsreformer, LnU).
Forskningsmiljöns koppling till utbildning
Flera medlemmar undervisar i pedagogikämnet på grund- och avancerad nivå (master- och forskarutbildning), inom fristående kurser och på personalvetar- och beteendevetarprogrammen.
Flera av medlemmarna inom STEP undervisar också inom grundutbildningen på lärar- och förskollärarprogrammen, rektorsutbildningen samt för utbytesstudenter.
STEP medverkar också i universitetskurser för lärare och pedagogiska ledare.
Seminariet för Läroplansteori och reformhistoria
STEP:s gemensamma seminarier för Läroplansteori och reformhistoria genomförs i regel på måndag eftermiddag varannan vecka, i Blåsenhus.
Vid seminariet för Läroplansteori och reformhistoria presenteras och diskuteras aktuella texter, projekt och idéer, samt studier med teoretisk, analytisk och empirisk relevans för STEP:s kunskaps- och intresseområden. Vi bjuder även in gäster som presenterar sin egen forskning eller fungerar som externa läsare och kommentatorer.
Om du bedriver studier inom STEP:s kunskapsområden och är intresserad av att delta i seminariet kan du ta kontakt med Henrik Román.
Publikationer
International perspectives on inclusive education: In the light of educational justice
Ingår i European Journal of Special Needs Education, 2024
Að eiga frjálst val um framhaldsskóla: Markaðsvæðing innritunar nýnema í íslenskum framhaldsskólum
Ingår i Netla - Veftímarit um uppeldi og menntun, 2024
Struggling to counter school segregation: a typology of local initiatives in Sweden
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 246-259, 2024
Teacher Education and Its Discontents: Politics, Knowledge, and Ethics
Routledge, 2024
Epilogue: The collective and the contemporary – Reflections from ITERC
Ingår i Teacher Education and its Discontents, s. 198-201, Routledge, 2024
Teacher Education and Its Discontents: An introduction
Ingår i Teacher Education and its Discontents, s. 1-14, Routledge, 2024
Ingår i Teacher Education and its Discontents, s. 26-45, Routledge, 2024
Didaktik as the Contour and Content of Teacher Education: Ways forward in thinking about teaching
Ingår i Teacher Education and its Discontents, s. 121-138, Routledge, 2024
Inkludering och specialpedagogik
Ingår i Att bli lärare, s. 63-67, Liber, 2023
När inkluderingen offrades till marknaden
Ingår i Skolan efter marknaden., s. 70-85, Liber, 2023
Ingår i Teaching and Teacher Education, 2023
- DOI för How effective is the professional development in which teachers typically participate?: Quasi-experimental analyses of effects on student achievement based on TIMSS 2003–2019
- Ladda ner fulltext (pdf) av How effective is the professional development in which teachers typically participate?: Quasi-experimental analyses of effects on student achievement based on TIMSS 2003–2019
On Teachers' Professionalism When Colleagues Express Racism: Challenges and Choices
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 169-180, 2023
Bréf úr sjálfskipaðri útlegð: Esseyjur og ljóð
Sæmundur, 2023
Berättelser i pedagogisk forskning
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 4-14, 2022
Praktiknära forskning: ett rättviseprojekt?
Ingår i Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi, Nordic Academic Press, 2022
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 15-35, 2022
Towards a Pedagogy of Higher Education: The Bologna Process, Didaktik and Teaching
Routledge, 2022
From Salamanca to Sweden: Inclusive Education as Policy in Transit
Ingår i International Encyclopedia of Education, Elsevier, 2022
Typecasting in the Recruitment of Full Professors
Ingår i Peer review in an Era of Evaluation, s. 327-346, Cham: Palgrave Macmillan, 2022
Har inkluderingen gått för långt?: En blick på inkludering som policy
Ingår i Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik, s. 151-178, Studentlitteratur AB, 2022
Systematik och reflektion: Om att sammanställa forskning
Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 7-28, 2022
Ingår i Education Inquiry, s. 352-366, 2022
Ingår i Skolans kriser, s. 233-260, Nordic Academic Press, 2021
Ingår i Qualitative Social Work, s. 703-717, 2021
Vetenskapsteori och teori i tillämpning inom utbildningsvetenskaperna
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 42-80, Natur och kultur, 2021
- Fler publikationer