Andreas Bergh
Professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 85
- Mobiltelefon:
- 070-713 45 80
- E-post:
- andreas.bergh@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 UPPSALA
Kort presentation
Andreas Bergh är professor i pedagogik. Han arbetar främst med forskning och undervisning.
Nyckelord
- juridifiering
- styrning
- segregation
- läroplansteori
- kvalitet
- utbildningspolitik
- iscensättning
- lärare
- skolledare
- professionalism
Biografi
Undervisning
Andreas Bergh undervisar såväl på grundnivå och avancerad nivå (i lärarprogrammen och rektorsutbildningen) som på forskarnivå (handledning, forskarutbildningskurser). Han handleder/har handlett följande doktorander:
Lena Öijen (biträdande handledare), disputerade 2014
Maria Rosén (huvudhandledare), disputerade 2023
Hany Hachem (biträdande handledare), disputerade 2023
Megan Case (biträdande handledare), planerad disputation 2024
Gustaf Bjurhammer Birck (huvudhandledare), planerad disputation 2024
Carin Fröjd (biträdande handledare), planerad disputation 2025
Ricardo Kaminski (huvudhandledare), planerad disputation 2026
Vivian Santos från Federal University of São Carlos, Brasilien (värd för gästdoktorand), disputerade 2020
Innan Andreas disputerade var han lärare och skolledare i grundskolan samt undervisningsråd på Skolverket. I den senare rollen var han bland annat projektledare för nationella kvalitetsgranskningar och ansvarig för utveckling av myndighetens inspektionsmodell och metoder.
Samarbeten och uppdrag
Andreas har bidragit som sakkunnig till såväl andra lärosäten som myndigheter, exempelvis Skolverket, Universitetskanslersämbetet och Vetenskapsrådet.
Inom universitet har Andreas haft och har alltjämt olika förtroendeuppdrag. Från 2021 ingår han i Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper vid Uppsala universitet.
Mellan 2016-2020 var Andreas ordförande i SWERA:s Tidskriftsråd. Han är även ledamot i Sveriges nationella råd för tidskriften Pedagogisk Forskning och från 2013 medlem i redaktionskommittén för forskningstidskriften Utbildning & Demokrati – Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik. Från 2021 är han en av tidskriftens redaktörer.
Forskning
Andreas Berghs forskning berör i vid mening relationen mellan samhälle och utbildning, med intresse för kontextuella villkor, språkanvändning, iscensättning och professionellt handlingsutrymme inom områden som utbildningspolitik, styrning, kvalitet, juridifiering, segregation, rasism, värdefrågor, pedagogiskt utvecklingsarbete samt lärares och skolledares yrkesutövning och ledarskap.
Aktuell forskning
Aktuell forskning riktas mot frågor om skolsegregation, lärarrollen och juridifiering:
Lokala initiativ för att bryta skolsegregation studeras dels genom två följeforskningsprojekt på uppdrag av Örebro kommun (Vivallaskolan) respektive Linköpings kommun (Skäggetorpsskolan), dels genom ett projekt finansierat av Vetenskapsrådet (VR 2020-04294). Bedrivs tillsammans med Emma Arneback, Jan Jämte och Anders Trumberg.
Lärares uppror på Facebook studeras inom ett Vetenskapsrådsfinansierat projekt (VR 2020-03-144) med målet att förstå vad detta kan säga oss om den svenska skolan och dess lärare i en samtid som präglas av förändringar i välfärdssystemet. Bedrivs tillsammans med Annica Löfdahl Hultman och Håkan Löfgren.
Ett tredje område handlar om relationen mellan utbildning och juridifiering, vilket utgår från att skolans verksamhet i allt högre grad har blivit föremål för nya och förstärkta rättsliga regleringar (se exempelvis temanummer i U&D nr 1 2016). Mellan 2022 och 2024 genomförs det av Riksbankens Jubileumsfond (P21-0148) finansierade projektet Vad händer med skolan när barnkonventionen blir lag? Förutom Andreas, som är projektledare, medverkar Emma Arneback, Tomas Englund och Lotta Lerwall. Till projektet associeras även Maria Rosén.
Tidigare forskning
Tidigare forskning omfattar följande projekt som Andreas har varit medsökande och medverkande i: Hur rasism kan bemötas i utbildning. En kvalitativ studie av lärares antirasistiska handlingar (VR 2015-01046), Formation and Competence Building of University Academic Developers (projekt om pedagogiska utvecklare i högre utbildning, finansierat av Forskningsrådet i Norge) samt En värdefull skola – en studie av värdepremisser i främjande och förebyggande program i skolan i relation till skolans värdegrund och till barnkonventionen (VR 2010-5697). Andreas har även medverkat i projektet En teoribaserad utvärdering av läroplanen Lgr 11 (finansierat av Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU).
Mellan åren 2014-2016 hade Andreas en postdoktoranställning i pedagogik med inriktning mot arbetslivet, vid Uppsala universitet. Han disputerade 2010 med avhandlingen Vad gör kvalitet med utbildning? Om kvalitetsbegreppets skilda innebörder och dess konsekvenser för utbildning (Örebro Studies in Education, 29).
Forskningsmiljö
Andreas ingår i två forskningsmiljöer: STEP (Studies in Educational Policy and Philosophy) vid Uppsala universitet samt Utbildning och Demokrati vid Örebro universitet, vilken han leder tillsammans med tre andra kollegor.

Publikationer
Urval av publikationer
2020
2020
Higher education as and for public good: Past, present and possible futures
Ingår i Leading higher education as and for public good, s. 37-52, Routledge, 2020
The Juridification of Teachers’ Professional Work on Knowledge and Values in School
Ingår i Nera 2019: Education in a Globalized World, s. 821-822, 2019
Local quality work in an age of accountability - between autonomy and control
Ingår i Journal of education policy, s. 590-607, 2015
Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 778-797, 2014
- DOI för A changed language of education with new actors and solutions: the authorization of promotion and prevention programmes in Swedish schools
- Ladda ner fulltext (pdf) av A changed language of education with new actors and solutions: the authorization of promotion and prevention programmes in Swedish schools
Senaste publikationer
Struggling to counter school segregation: a typology of local initiatives in Sweden
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 246-259, 2024
- DOI för Struggling to counter school segregation: a typology of local initiatives in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Struggling to counter school segregation: a typology of local initiatives in Sweden
Differentiation of education through juridification
Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 1-14, 2023
- DOI för Differentiation of education through juridification
- Ladda ner fulltext (pdf) av Differentiation of education through juridification
From 64 sections to 900 in the Education Act –: on juridification of Swedish education
2023
Enacting the Convention on the Rights of the Child -: in times of juridification
2023
What happened to the glowing activism in the Swedish school rebellion group on Facebook?
2023
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Struggling to counter school segregation: a typology of local initiatives in Sweden
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 246-259, 2024
- DOI för Struggling to counter school segregation: a typology of local initiatives in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av Struggling to counter school segregation: a typology of local initiatives in Sweden
Differentiation of education through juridification
Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 1-14, 2023
- DOI för Differentiation of education through juridification
- Ladda ner fulltext (pdf) av Differentiation of education through juridification
On Teachers' Professionalism When Colleagues Express Racism: Challenges and Choices
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 169-180, 2023
- DOI för On Teachers' Professionalism When Colleagues Express Racism: Challenges and Choices
- Ladda ner fulltext (pdf) av On Teachers' Professionalism When Colleagues Express Racism: Challenges and Choices
On collegial deliberation as a tool to counteract racism in education
Ingår i Education Inquiry, s. 1-17, 2022
- DOI för On collegial deliberation as a tool to counteract racism in education
- Ladda ner fulltext (pdf) av On collegial deliberation as a tool to counteract racism in education
Ingår i Education Inquiry, s. 352-366, 2022
- DOI för Swedish teachers’ and school leaders’ rebellion groups on Facebook: collective formations and administrators as gatekeepers
- Ladda ner fulltext (pdf) av Swedish teachers’ and school leaders’ rebellion groups on Facebook: collective formations and administrators as gatekeepers
A conceptual framework for understanding juridification of and in education
Ingår i Journal of education policy, s. 822-842, 2021
- DOI för A conceptual framework for understanding juridification of and in education
- Ladda ner fulltext (pdf) av A conceptual framework for understanding juridification of and in education
Deliberative academic development: The potential and challenge of agency
Ingår i International journal for academic development, s. 107-120, 2020
University leaders’ talk about institutional missions and academic developers’ contributions
Ingår i European Educational Research Journal, s. 743-759, 2019
- DOI för University leaders’ talk about institutional missions and academic developers’ contributions
- Ladda ner fulltext (pdf) av University leaders’ talk about institutional missions and academic developers’ contributions
Ingår i Curriculum Journal, s. 134-149, 2018
- DOI för Conflicting goals of educational action: a study of teacher agency from a transactional realism perspective
- Ladda ner fulltext (pdf) av Conflicting goals of educational action: a study of teacher agency from a transactional realism perspective
Ingår i Barn, s. 147-162, 2018
Local enactment of the Swedish ‘advanced teacher reform’
Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 326-341, 2018
- DOI för Local enactment of the Swedish ‘advanced teacher reform’
- Ladda ner fulltext (pdf) av Local enactment of the Swedish ‘advanced teacher reform’
Redaktionellt U&D 25:1. Tema: Juridifieringen av skolan
Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 3-9, 2016
Hur villkorar juridifieringen lärarprofessionens arbete med skolans kunskaper och värden?
Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 11-31, 2016
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2015
- DOI för Local educational actors doing of education: A study of how local autonomy meets international and national quality policy rhetoric
- Ladda ner fulltext (pdf) av Local educational actors doing of education: A study of how local autonomy meets international and national quality policy rhetoric
Local quality work in an age of accountability - between autonomy and control
Ingår i Journal of education policy, s. 590-607, 2015
Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 778-797, 2014
- DOI för A changed language of education with new actors and solutions: the authorization of promotion and prevention programmes in Swedish schools
- Ladda ner fulltext (pdf) av A changed language of education with new actors and solutions: the authorization of promotion and prevention programmes in Swedish schools
Kvalitetsbegreppet: en central drivkraft i en förändrad syn på utbildning
Ingår i Vägval i skolans historia. Tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, s. 3-8, 2012
Ingår i Education Inquiry, s. 709-723, 2011
Den paketerade valfriheten: om framtidsvägen för den svenska gymnasieskolan
Ingår i Nordic Studies in Education, s. 116-129, 2010
Kapitel i böcker, delar av antologi
Praktiknära forskning: ett rättviseprojekt?
Ingår i Praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi, Nordic Academic Press, 2022
Lärares antirasistiska arbete: möjligheter och utmaningar i skola och samhälle
Ingår i Interkulturella dimensioner, s. 43-70, Studentlitteratur AB, 2021
Deliberative communication: Stimulating collective learning?
Ingår i Leading higher education as and for public good, s. 92-106, Routledge, 2020
Nurturing pedagogical praxis through deliberative communication
Ingår i Leading higher education as and for public good, s. 142-156, Routledge, 2020
Higher education as and for public good: Past, present and possible futures
Ingår i Leading higher education as and for public good, s. 37-52, Routledge, 2020
De villkorade utbildningskvaliteterna
Ingår i Yrkesmänniskan i den kapitaliserade välfärden, s. 157-178, Södertörns högskola, 2019
Juridification of Swedish education – changing conditions for teachers’ professional work
Ingår i Policing Schools, s. 53-70, Springer, 2019
Ingår i Nordic Education in a Democratically Troublesome time, s. 61-64, Örebro University, 2019
I ”larmrapportens” skugga: om undervisning och kvalitet i förskolan
Ingår i Berättelser, s. 57-72, Karlstad University, 2018
En skola som främjar eller förebygger, eller både och?
Ingår i Att bli lärare, s. 200-204, Liber, 2018
Promotions- och preventionsprogram i skolan
Ingår i Skolans arbete med elevers psykiska hälsa, s. 49-72, Gleerups Utbildning AB, 2017
Rektorer i ett föränderligt utbildningslandskap
Ingår i Skolans arbete med elevers psykiska hälsa, s. 73-90, Gleerups Utbildning AB, 2017
Systematiskt kvalitetsarbete – vad förväntas lärare göra?
Ingår i Utvärdering och bedömning i skolan, s. 93-107, Natur och kultur, 2017
Professionella förstelärare?: Om den svenska förstelärarreformen
Ingår i Att ta utbildningens komplexitet på allvar, s. 364-377, Acta Universitatis Upsaliensis, 2016
Rektorsutbildningens Janusansikte. Vad ska en rektor kunna?
Ingår i Vad ska en svensk kunna?, s. 41-72, Daidalos, 2016
Om utbildningspolitiska honnörsbegrepp och deras olika tolkningsutrymmen
Ingår i Skola för kunskap, valfrihet och trygghet?, s. 85-100, Iustus förlag, 2016
Differentieringsfrågan under 70 år av skol(forms)reformer
Ingår i Utbildning, makt och politik, s. 98-117, Studentlitteratur AB, 2015
Kunskapsmätning och uppföljningssystem
Ingår i Utbildning, makt och politik, s. 164-180, Studentlitteratur AB, 2015
Från gemenskap till självkontroll: om den skiftande synen på jämnårigsocialisation i skolan
Ingår i Sociala relationer, värdegrund och lärarprofessionalitet, s. 17-33, Gleerups Utbildning AB, 2015
Från likvärdighet till kvalitet
Ingår i Vadå likvärdighet?, s. 165-182, Daidalos, 2008
When national policy meets local meaning: education quality as a reform issue
Ingår i Dilemmas of implementing education reforms, s. 133-144, Uppsala universitet, 2007
Konferensbidrag
From 64 sections to 900 in the Education Act –: on juridification of Swedish education
2023
Enacting the Convention on the Rights of the Child -: in times of juridification
2023
What happened to the glowing activism in the Swedish school rebellion group on Facebook?
2023
2023
Ingår i Läroplansteoretiska konferensen, 2022
2020
2020
2020
Net based Rebellion and Resistance in education: a comparative study
2020
On teachers professional ambivalence´when colleagues express racism
2020
On collegial deliberation as a tool to counteract racism
2020
2019
The Juridification of Teachers’ Professional Work on Knowledge and Values in School
Ingår i Nera 2019: Education in a Globalized World, s. 821-822, 2019
Teachers' experiences of conditions for anti-racist action
2019
How to Theoretically Understand the Relation between Curriculum Theory and Enactment Studies?
2018
Enactment of juridification in education: a theoretical exploration
2018
Leading Universities: Senior leaders’ perspectives on the contributions of academic developers?
2018
2018
Do Teachers have a Responsibility to act when Colleagues Express Racism?
2018
Higher Education Between Public and Private Good
2018
2018
Enactment of Juridification in Education: a Theoretical Exploration
2018
Help, my colleague expresses racism!: On professional ambivalence and moral responsibility
2017
Local enactment of the Swedish national "advanced teacher reform"
2017
Local enactment of the Swedish national 'advanced teacher reform'
2017
Exploring a theoretical framework for understanding juridification in education
2017
Har lärare ett ansvar att agera när kollegor ger uttryck för rasism?
2017
A comparative approach to how universities interpret and enact democracy and the public good
2017
Session: Att motverka rasism inom utbildningsväsendet
2017
Development toward what?: Aims and values guiding academic developers' practices
2017
2017
Ingår i Learning and education– material conditions and consequences, 2017
Exploring a theoretical framework for understanding juridification in education
2017
A framework for studying formation of academic developers in higher education
Ingår i ECER 2016, 2016
2016
Ingår i ECER 2016, 2016
2016
A study of local enactment of the 'Advanced teacher reform' in Sweden
Ingår i ECER 2016, 2016
A study of local enactment of the 'Advanced teacher reform' in Sweden
Ingår i NERA2016, 2016
From influence to rights? On the need to bring in life, uncertainty and risk in education
Ingår i NERA2016, 9-11 March 2016, Helsinki, Finland, 2016
From influence to rights?: On the need to bring in life, uncertainty and risk in education
Ingår i NERA2016, 2016
Ingår i ECER 2015, 2015
2015
Student Influence: a Paradox in a Goal and Result Oriented Curriculum?
2015
2015
2015
What might the 'first-teacher-reform' lead to in terms of professionalism and professionalization?
2014
Teacher agency from a perspective of transactional realism
Ingår i Teachers matter - But how?, 2014
Ingår i ECER 2014, The Past, the Present and Future of Educational Research in Europe, 2014
2013
Trying to handle the question of differentiation: 70 years of Swedish school reforms
2013
International knowledge assessments and the strengthened national system for follow-ups
2013
Local Quality Work - in the Age of Accountability
2013
2013
2013
2012
Systematic quality work: the way to good education?
2012
2011
Systematiskt kvalitetsarbete: en garant för en likvärdig undervisning med hög kvalitet?
2011
Does quality work give a better quality?
2008
Utbildning med kvalitet?: Visst! Men vilken?
2007
2007
Från skola för bildning till skola med kunskapskrav
2007