Andreas Bergh
Professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 24 85
- Mobiltelefon:
- 070-713 45 80
- E-post:
- andreas.bergh@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 UPPSALA
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Andreas Bergh är professor i pedagogik. Han arbetar främst med forskning och undervisning.
Nyckelord
- iscensättning
- juridifiering
- kvalitet
- lärare
- läroplansteori
- professionalism
- segregation
- skolledare
- styrning
- utbildningspolitik
Biografi
Undervisning
Andreas Bergh undervisar såväl på grundnivå och avancerad nivå (i lärarprogrammen och rektorsutbildningen) som på forskarnivå (handledning, forskarutbildningskurser). Han handleder/har handlett följande doktorander:
Lena Öijen (biträdande handledare), disputerade 2014
Maria Rosén (huvudhandledare), disputerade 2023
Hany Hachem (biträdande handledare), disputerade 2023
Megan Case (biträdande handledare), planerad disputation 2024
Gustaf Bjurhammer Birck (huvudhandledare), planerad disputation 2024
Carin Fröjd (biträdande handledare), planerad disputation 2025
Ricardo Kaminski (huvudhandledare), planerad disputation 2026
Vivian Santos från Federal University of São Carlos, Brasilien (värd för gästdoktorand), disputerade 2020
Innan Andreas disputerade var han lärare och skolledare i grundskolan samt undervisningsråd på Skolverket. I den senare rollen var han bland annat projektledare för nationella kvalitetsgranskningar och ansvarig för utveckling av myndighetens inspektionsmodell och metoder.
Samarbeten och uppdrag
Andreas har bidragit som sakkunnig till såväl andra lärosäten som myndigheter, exempelvis Skolverket, Universitetskanslersämbetet och Vetenskapsrådet.
Inom universitet har Andreas haft och har alltjämt olika förtroendeuppdrag. Från 2021 ingår han i Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper vid Uppsala universitet.
Mellan 2016-2020 var Andreas ordförande i SWERA:s Tidskriftsråd. Han är även ledamot i Sveriges nationella råd för tidskriften Pedagogisk Forskning och från 2013 medlem i redaktionskommittén för forskningstidskriften Utbildning & Demokrati – Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik. Från 2021 är han en av tidskriftens redaktörer.
Forskning
Andreas Berghs forskning berör i vid mening relationen mellan samhälle och utbildning, med intresse för kontextuella villkor, språkanvändning, iscensättning och professionellt handlingsutrymme inom områden som utbildningspolitik, styrning, kvalitet, juridifiering, segregation, rasism, värdefrågor, pedagogiskt utvecklingsarbete samt lärares och skolledares yrkesutövning och ledarskap.
Aktuell forskning
Aktuell forskning riktas mot frågor om skolsegregation, lärarrollen och juridifiering:
Lokala initiativ för att bryta skolsegregation studeras dels genom två följeforskningsprojekt på uppdrag av Örebro kommun (Vivallaskolan) respektive Linköpings kommun (Skäggetorpsskolan), dels genom ett projekt finansierat av Vetenskapsrådet (VR 2020-04294). Bedrivs tillsammans med Emma Arneback, Jan Jämte och Anders Trumberg.
Lärares uppror på Facebook studeras inom ett Vetenskapsrådsfinansierat projekt (VR 2020-03-144) med målet att förstå vad detta kan säga oss om den svenska skolan och dess lärare i en samtid som präglas av förändringar i välfärdssystemet. Bedrivs tillsammans med Annica Löfdahl Hultman och Håkan Löfgren.
Ett tredje område handlar om relationen mellan utbildning och juridifiering, vilket utgår från att skolans verksamhet i allt högre grad har blivit föremål för nya och förstärkta rättsliga regleringar (se exempelvis temanummer i U&D nr 1 2016). Mellan 2022 och 2024 genomförs det av Riksbankens Jubileumsfond (P21-0148) finansierade projektet Vad händer med skolan när barnkonventionen blir lag? Förutom Andreas, som är projektledare, medverkar Emma Arneback, Tomas Englund och Lotta Lerwall. Till projektet associeras även Maria Rosén.
Tidigare forskning
Tidigare forskning omfattar följande projekt som Andreas har varit medsökande och medverkande i: Hur rasism kan bemötas i utbildning. En kvalitativ studie av lärares antirasistiska handlingar (VR 2015-01046), Formation and Competence Building of University Academic Developers (projekt om pedagogiska utvecklare i högre utbildning, finansierat av Forskningsrådet i Norge) samt En värdefull skola – en studie av värdepremisser i främjande och förebyggande program i skolan i relation till skolans värdegrund och till barnkonventionen (VR 2010-5697). Andreas har även medverkat i projektet En teoribaserad utvärdering av läroplanen Lgr 11 (finansierat av Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU).
Mellan åren 2014-2016 hade Andreas en postdoktoranställning i pedagogik med inriktning mot arbetslivet, vid Uppsala universitet. Han disputerade 2010 med avhandlingen Vad gör kvalitet med utbildning? Om kvalitetsbegreppets skilda innebörder och dess konsekvenser för utbildning (Örebro Studies in Education, 29).
Forskningsmiljö
Andreas ingår i två forskningsmiljöer: STEP (Studies in Educational Policy and Philosophy) vid Uppsala universitet samt Utbildning och Demokrati vid Örebro universitet, vilken han leder tillsammans med tre andra kollegor.
Publikationer
Urval av publikationer
- Higher education as and for public good (2020)
- Kan vi ha tillit till tilliten? Om hur juridifieringen intervenerar i relationer mellan lärare och föräldrar i skolan (2020)
- Supporting the development of professional responsibility in higher education in the interface between odontology and education (2020)
- The Juridification of Teachers’ Professional Work on Knowledge and Values in School (2019)
- Local quality work in an age of accountability - between autonomy and control (2015)
- A changed language of education with new actors and solutions (2014)
Senaste publikationer
- Struggling to counter school segregation (2024)
- On Teachers' Professionalism When Colleagues Express Racism (2023)
- Enacting the Convention on the Rights of the Child - (2023)
- ‘Do politicians no longer believe in education?’ – (2023)
- Differentiation of education through juridification (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- Struggling to counter school segregation (2024)
- On Teachers' Professionalism When Colleagues Express Racism (2023)
- Differentiation of education through juridification (2023)
- On collegial deliberation as a tool to counteract racism in education (2022)
- Swedish teachers’ and school leaders’ rebellion groups on Facebook (2022)
- A conceptual framework for understanding juridification of and in education (2021)
- Deliberative academic development (2020)
- University leaders’ talk about institutional missions and academic developers’ contributions (2019)
- Local enactment of the Swedish ‘advanced teacher reform’ (2018)
- Conflicting goals of educational action (2018)
- Undervisning från svenska förskolechefers perspektiv (2018)
- Redaktionellt U&D 25:1. Tema (2016)
- Hur villkorar juridifieringen lärarprofessionens arbete med skolans kunskaper och värden? (2016)
- Local quality work in an age of accountability - between autonomy and control (2015)
- Local educational actors doing of education (2015)
- A changed language of education with new actors and solutions (2014)
- Kvalitetsbegreppet (2012)
- Why quality in education - and what quality? (2011)
- Den paketerade valfriheten (2010)
Kapitel
- Praktiknära forskning (2022)
- Lärares antirasistiska arbete (2021)
- Deliberative communication (2020)
- Higher education as and for public good (2020)
- Nurturing pedagogical praxis through deliberative communication (2020)
- Juridification of Swedish education – changing conditions for teachers’ professional work (2019)
- Governing and professionalism (2019)
- De villkorade utbildningskvaliteterna (2019)
- En skola som främjar eller förebygger, eller både och? (2018)
- I ”larmrapportens” skugga (2018)
- Systematiskt kvalitetsarbete – vad förväntas lärare göra? (2017)
- Rektorer i ett föränderligt utbildningslandskap (2017)
- Promotions- och preventionsprogram i skolan (2017)
- Om utbildningspolitiska honnörsbegrepp och deras olika tolkningsutrymmen (2016)
- Professionella förstelärare? (2016)
- Rektorsutbildningens Janusansikte. Vad ska en rektor kunna? (2016)
- Från gemenskap till självkontroll (2015)
- Kunskapsmätning och uppföljningssystem (2015)
- Differentieringsfrågan under 70 år av skol(forms)reformer (2015)
- Differentieringsfrågan under 70 år av skolformsreformer (2015)
- Från likvärdighet till kvalitet (2008)
- When national policy meets local meaning (2007)
Konferenser
- Enacting the Convention on the Rights of the Child - (2023)
- ‘Do politicians no longer believe in education?’ – (2023)
- From 64 sections to 900 in the Education Act – (2023)
- What happened to the glowing activism in the Swedish school rebellion group on Facebook? (2023)
- Systematic quality work without quality? (2022)
- On teachers professional ambivalence´when colleagues express racism (2020)
- On collegial deliberation as a tool to counteract racism (2020)
- Net based Rebellion and Resistance in education (2020)
- Kan vi ha tillit till tilliten? Om hur juridifieringen intervenerar i relationer mellan lärare och föräldrar i skolan (2020)
- Kan vi ha tillit till tilliten? (2020)
- Supporting the development of professional responsibility in higher education in the interface between odontology and education (2020)
- The Juridification of Teachers’ Professional Work on Knowledge and Values in School (2019)
- Teachers' experiences of conditions for anti-racist action (2019)
- Supporting the development of professional responsibility in higher education (2019)
- Do Teachers have a Responsibility to act when Colleagues Express Racism? (2018)
- Higher Education Between Public and Private Good (2018)
- How to Theoretically Understand the Relation between Curriculum Theory and Enactment Studies? (2018)
- What is the Difference Between Knowing a Subject and Teaching it? (2018)
- Governing and professionalism (2018)
- Enactment of Juridification in Education (2018)
- Leading Universities (2018)
- Enactment of juridification in education (2018)
- Help, my colleague expresses racism! (2017)
- Session: Att motverka rasism inom utbildningsväsendet (2017)
- A comparative approach to how universities interpret and enact democracy and the public good (2017)
- Local enactment of the Swedish national "advanced teacher reform" (2017)
- Local enactment of the Swedish national 'advanced teacher reform' (2017)
- Exploring a theoretical framework for understanding juridification in education (2017)
- Har lärare ett ansvar att agera när kollegor ger uttryck för rasism? (2017)
- What is the difference between knowing a subject and teaching it? (2017)
- Development toward what? (2017)
- Exploring a theoretical framework for understanding juridification in education (2017)
- Institutional leaders' perspectives on the contributions of academic developers to institutional and academic formation (2017)
- A framework for studying formation of academic developers in higher education (2016)
- From influence to rights? (2016)
- A study of local enactment of the 'Advanced teacher reform' in Sweden (2016)
- A study of local enactment of the 'Advanced teacher reform' in Sweden (2016)
- A conceptual framework for understanding the formation of academic developers and their contribution to the public good (2016)
- Institutional leaders' perspectives on the contribution of academic developers to institutional and academic formation (2016)
- Institutional Leaders’ Perspectives on the Contribution of Academic Developers to Institutional and Academic Formation (2016)
- From influence to rights? On the need to bring in life, uncertainty and risk in education (2016)
- How does Local Autonomy meet International and National Quality Policy Rhetoric? (2015)
- Student Influence (2015)
- How to become a moral person (2015)
- Advanced teachers enacting 'excellence of any kind' - a study of local interpretations of a national reform (2015)
- Conflicting goals of educational action (2015)
- Local governing processes in the light of international policy trends (2014)
- What might the 'first-teacher-reform' lead to in terms of professionalism and professionalization? (2014)
- Teacher agency from a perspective of transactional realism (2014)
- Opening for a discourse about prevention and promotion programs in education (2013)
- Local Quality Work - in the Age of Accountability (2013)
- A changed education language with new actors and solutions (2013)
- Prevention and promotion programs in Swedish schools as an answer to what? (2013)
- Trying to handle the question of differentiation (2013)
- International knowledge assessments and the strengthened national system for follow-ups (2013)
- Systematic quality work (2012)
- Education for a system or a system for education? (2012)
- Systematiskt kvalitetsarbete (2011)
- Why quality in education - and what quality? (2011)
- Does quality work give a better quality? (2008)
- Utbildning med kvalitet? (2007)
- Från skola för bildning till skola med kunskapskrav (2007)
- Quality in education (2007)