Nils Kirsten
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- E-post:
- nils.kirsten@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag är universitetslektor i pedagogik. Min forskning berör bland annat lärares kompetensutveckling och specialpedagogiskt stöd.
Jag leder två forskningsprojekt:
- Att studera kompetensutvecklingens effekter genom kvasi-experimentella analyser av TIMSS och PIRLS
- Förbättrar speciallärare elevernas kunskaper?
Jag medverkar även i ett forskningsprojekt som leds av Anna Eva Hallin:
Biografi
Publikationer
Urval av publikationer
- How effective is the professional development in which teachers typically participate? (2023)
- Does the duration of professional development programs influence effects on instruction? (2023)
- Svenska lärares deltagande i kompetensutveckling (2020)
- Kompetensutveckling som styrning (2020)
- A systematic research review of teachers' professional development as a policy instrument (2020)
- Persuasion and resistance (2020)
- Kompetensutveckling för professionella lärare? (2020)
- Improving literacy and content learning across the curriculum? (2019)
- Governing teachers by professional development (2017)
Senaste publikationer
- ”Nej – Finland är inte bättre på stödundervisning” (2024)
- Forskningsstöd för kompetensutvecklingsmodellers effekter på undervisning och lärande (2024)
- Utredningar stjäl viktig tid från undervisningen (2023)
- How effective is the professional development in which teachers typically participate? (2023)
- Does the duration of professional development programs influence effects on instruction? (2023)
Alla publikationer
Artiklar
- How effective is the professional development in which teachers typically participate? (2023)
- Does the duration of professional development programs influence effects on instruction? (2023)
- A systematic research review of teachers' professional development as a policy instrument (2020)
- Persuasion and resistance (2020)
- Kompetensutveckling för professionella lärare? (2020)
- Improving literacy and content learning across the curriculum? (2019)
- Governing teachers by professional development (2017)
Böcker
Rapporter
- Forskningsstöd för kompetensutvecklingsmodellers effekter på undervisning och lärande (2024)
- Svenska lärares deltagande i kompetensutveckling (2020)