Charlotte Baltzer
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Mobiltelefon:
- 076-138 82 80
- E-post:
- charlotte.baltzer@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Filosofie doktor i pedagogik vid Åbo Akademi. Disputerade 2020-09-25 på avhandlingen Lärarlegitimation som facklig professionsstrategi En analys av den svenska legitimationsreformen som argument för lärares (re)professionalisering. Se länk: https://www.doria.fi/handle/10024/177863
Var tidigare undervisningsråd på Skolverket och rektor inom vux, gymnasiet och grundskolan. Är legitimerad lärare i svenska, engelska, historia och pedagogik samt har en magister i pedagogiskt ledarskap.
Biografi
Jag har varit knuten till Rektorsprogrammet vid Uppsala universitet sedan 2021-01-15. Min bakgrund är undervisningsråd vid Skolverket samt rektor och lärare inom gymnasiet och grundskolan.
Min avhandling berör professionsfrågor kopplade till läraryrket och skolans styrning med fokus på hur de fackliga lärarorganisationerna drivit krav på legitimation och en stärkt forskning till läraryrket under perioden 1991 till 2014.
För närvarande arbetar jag tillsammans med fil dr Eva-Lena Lindster Norberg med ett forskningsprojekt om Samverkan för bästa skola. Syftet är att studera SBS som styrningspraktik.
Från våren kommer jag också att undervisa på Masterprogrammet i pedagigiskt ledarskap.
Forskning
Mitt huvudintresse rör skolans styrning och reformförändringar, i synnerhet de som ägt rumunder de senaste trettio åren. Avhandlingen handlade om lärarkårens styrning och professionaliseringssträvanden i ljuset av legitimationsreformen som infördes i Sverige 2011.
För närvarande har jag tillsammans med en kollega, fil dr Eva-Lena Lindster Norberg, påbörjat en studie om styrningen av rektorer inom ramen för den statliga satsningen Samverkan för bästa skola.
Media
Recensionsessä av avhandlingen av Michael Uljens
Intervju i LR:s tidning Skolvärlden.
Intervju i den finlandssvenska tidningen Läraren
Intervju i Skolporten
Intervju i Skolledaren
Skolvärlden
Charlotte Baltzer belyser i sin avhandling lärarfackens inflytande på utbildningspolitiken.
https://skolvarlden.se/artiklar/analys-av-lararlegitimationen-facken-var-framgangsrika
Läraren
Lärarlegitimation stärker status och professionalitet
https://www.lararen.fi/fackligt/lararlegitimation-starker-status-och-professionalitet/
Skolporten
Aktiv lärarkår förändrade utbildningspolitiken
https://www.skolporten.se/forskning/intervju/aktiv-lararkar-forandrade-utbildningspolitiken/
Skolledaren
Kampen för legitimation gav ny utbildningspolitik
RECENSIONSESSÄ Didaktik och utbildningsledarskap i demokratins tjänst
Essän som är skriven av prfessor Michael Uljens utgörs av en recension av bl.a. min avhandling.
https://doi.org/10.48059/uod.v30i3.1587
Publikationer
Senaste publikationer
- A critical study of the Swedish school intervention Collaboration for the Best School (2024)
- Rektor i en föränderlig tid (2023)
- Rektors praktik i vetenskaplig belysning (2023)
- Les syndicats d’enseignants suédois : un travail stratégique commun (2022)
- Kampen för legitimation gav ny utbildningspolitik (2021)
Alla publikationer
Artiklar
- Les syndicats d’enseignants suédois : un travail stratégique commun (2022)
- Kampen för legitimation gav ny utbildningspolitik (2021)