Charlotte Baltzer
Universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Mobiltelefon:
- 076-138 82 80
- E-post:
- charlotte.baltzer@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Kort presentation
Jag disputerade 2020 i pedagogik vid Åbo Akademi och är sedan 2021 verksam som lärare och forskare vid Uppsala universitet.
Biografi
Jag har en bakgrund som undervisningsråd på Skolverket och som rektor och lärare i gymnasiet och grundskolan.
Jag kursansvarig och undervisar på rektorsprogrammet och inom masterprogrammet i pedagogiskt ledarskap samt handleder lärarstudenter och masterstudenter i uppsatsskrivande.
Jag ingår i forskningsmiljöerna STEP – Studies in Educational Policy and Educational Philosophy samt REL – Research on Educational Leadership.
Vidare är jag facklig representant i områdesnämnden för humaniora och samhällsvetenskap.
Forskning
Mina huvudintressen rör skolans styrning, utbildningspolitik och utbildningsreformer. Avhandlingen handlade om lärarkårens styrning och professionaliseringssträvanden i ljuset av legitimationsreformen som infördes i Sverige 2011.
Forskningsprojekt efter disputationen har berört/berör Samverkan för bästa skola, det statliga professionsprogrammet samt rektorsprogrammet.
Media
Intervju i LR:s tidning Skolvärlden
Intervju i den finlandssvenska tidningen Läraren
Intervju i Skolporten
Intervju i Skolledaren
Recensionsessä av avhandlingen av Michael Uljens
Skolvärlden
Charlotte Baltzer belyser i sin avhandling lärarfackens inflytande på utbildningspolitiken.
https://skolvarlden.se/artiklar/analys-av-lararlegitimationen-facken-var-framgangsrika
Läraren
Lärarlegitimation stärker status och professionalitet
https://www.lararen.fi/fackligt/lararlegitimation-starker-status-och-professionalitet/
Skolporten
Aktiv lärarkår förändrade utbildningspolitiken
https://www.skolporten.se/forskning/intervju/aktiv-lararkar-forandrade-utbildningspolitiken/
Skolledaren
Kampen för legitimation gav ny utbildningspolitik
RECENSIONSESSÄ Didaktik och utbildningsledarskap i demokratins tjänst
Essän som är skriven av prfessor Michael Uljens utgörs av en recension av bl.a. min avhandling.

Publikationer
Urval av publikationer
The Swedish National Professional program: A critical policy analysis
2024
Ingår i Forskning og Forandring, s. 3-22, 2024
- DOI för ”Det var som att hugga med machete i början – nu förfinar vi”: En studie av Samverkan för bästa skola som styrningsteknologi
- Ladda ner fulltext (pdf) av ”Det var som att hugga med machete i början – nu förfinar vi”: En studie av Samverkan för bästa skola som styrningsteknologi
A critical study of the Swedish school intervention Collaboration for the Best School
2024
Liber, 2023
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning, s. 28-44, Liber, 2023
Kampen för legitimation gav ny utbildningspolitik
Ingår i Skolledaren, s. 24-26, 2021
2020
Senaste publikationer
2025
The teaching and learning during the principal training program
2025
The Swedish National Professional program: A critical policy analysis
2024
Ingår i Forskning og Forandring, s. 3-22, 2024
- DOI för ”Det var som att hugga med machete i början – nu förfinar vi”: En studie av Samverkan för bästa skola som styrningsteknologi
- Ladda ner fulltext (pdf) av ”Det var som att hugga med machete i början – nu förfinar vi”: En studie av Samverkan för bästa skola som styrningsteknologi
A critical study of the Swedish school intervention Collaboration for the Best School
2024
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Ingår i Forskning og Forandring, s. 3-22, 2024
- DOI för ”Det var som att hugga med machete i början – nu förfinar vi”: En studie av Samverkan för bästa skola som styrningsteknologi
- Ladda ner fulltext (pdf) av ”Det var som att hugga med machete i början – nu förfinar vi”: En studie av Samverkan för bästa skola som styrningsteknologi
Les syndicats d’enseignants suédois : un travail stratégique commun
Ingår i Revue internationale d'éducation Sèvres, s. 55-65, 2022
- DOI för Les syndicats d’enseignants suédois : un travail stratégique commun
- Ladda ner fulltext (pdf) av Les syndicats d’enseignants suédois : un travail stratégique commun
Kampen för legitimation gav ny utbildningspolitik
Ingår i Skolledaren, s. 24-26, 2021
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Ingår i Rektors praktik i vetenskaplig belysning, s. 28-44, Liber, 2023