Marie Karlsson
Professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 16 47
- Mobiltelefon:
- 070-425 01 68
- E-post:
- marie.karlsson@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FK, docent
- CV:
- Ladda ned CV
- ORCID:
- 0000-0001-6830-7488
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Marie Karlsson är professor i pedagogik och biträdande prefekt vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Hon tillhör forskargruppen STEP och leder Narrativa forskarseminariet (NAFS). Maries forskning fokuserar bland annat på narrativ identitet och villkorade relationer mellan föräldrar och utbildningsinstitutioner,
Nyckelord
- narrative identity
- parents and education institutions
- professional identity
Publikationer
Urval av publikationer
- ”Let´s Party!” (2015)
- Making Sense of After-School CareDilemmas in Mothers' Stories of After-School Care in Finland and Sweden (2015)
- Motherhood and mental distress (2015)
- Perspektiv på förskolan i examensarbeten (2014)
- Emotional identification with teacher identities in student teachers’ narrative interaction (2013)
- Morality in Parents' Stories of Preschool Choice (2013)
- Mobbning i skolan. Forskning med barn - dominerande diskurser och institutionella villkor (2012)
- Professional Identities in Retired Teacher Educators' Life Stories (2012)
- 'It was Emma's army who bullied that girl' (2011)
- Promoting professional freedom (2009)
- Föräldraidentiteter i livsberättelser (2006)
- Livsberättelseintervjuer som socialt siterade handlingar (2006)
Senaste publikationer
- Berättelser i pedagogisk forskning (2022)
- Läxhjälp as Shadow Education in Sweden (2021)
- Professional or authentic motherhood? (2021)
- A question of time and place (2020)
- The Many Faces of Shadow Education (2019)
Alla publikationer
Artiklar
- Berättelser i pedagogisk forskning (2022)
- Läxhjälp as Shadow Education in Sweden (2021)
- Professional or authentic motherhood? (2021)
- A question of time and place (2020)
- Teacher or friend? (2019)
- Shared decision making from the service users’ perspective: A narrative study from community mental health centers in northern Norway (2017)
- Narrative performances of user involvement among service users in mental health care (2017)
- Challenging the bounds of tellability (2017)
- Emotional aspects of teacher collegiality (2016)
- ”Let´s Party!” (2015)
- Making Sense of After-School CareDilemmas in Mothers' Stories of After-School Care in Finland and Sweden (2015)
- Motherhood and mental distress (2015)
- Emotional identification with teacher identities in student teachers’ narrative interaction (2013)
- Morality in Parents' Stories of Preschool Choice (2013)
- ”Jag brukar kalla dom för mina oslipade diamanter” (2012)
- 'It was Emma's army who bullied that girl' (2011)
- Promoting professional freedom (2009)
- Förskolan som skolförberedande - enligt föräldrar (2006)
- Together? - on child care as a meeting place in a Swedish city (2002)
Böcker
Kapitel
- Parental involvement in Sweden exemplified through national policy on homework support (2019)
- Att studera berättelser som socialt situerade handlingar (2017)
- Perspektiv på förskolan i examensarbeten (2014)
- Mobbning i skolan. Forskning med barn - dominerande diskurser och institutionella villkor (2012)
- "...och lärarutbildningen hade vi ju inte ett dugg med att göra" (2012)
- Professional Identities in Retired Teacher Educators' Life Stories (2012)
- Introduktion - Livsberättelser: mening och identitet i tid och rum (2012)
- Telling Anneli's story. Parental identities in Anneli's story of Albin's motor skill problems (2007)
- Livsberättelseintervjuer som socialt siterade handlingar (2006)
- Modrare-fröken-relationer en institutionaliserad praktik (2004)
- Föräldrars möten med barnomsorg (2003)
- Att dra gränser - en studie av kommuntjänstemäns, skolledares och förskolepersonals arbete inför förskolebarns flytt från förskola till skola (2003)
Konferenser
- The Many Faces of Shadow Education (2019)
- Developing professional knowledge through doctoral study and its enactment in practice (2013)
- Before- and after-school care in Finland and Sweden (2012)
- It Feels so damn Ridiculous (2011)
- Blurred boundaries of responsibility (2011)
- Identity making in student teacher’s everyday storytelling in friend groups (2010)
- Negotiating good parenting (2010)
- ...och lärarutbildningen hade vi ju inte ett dugg med att göra (2009)
- 'The key to success is really communication' (2009)
- Resisting the categorization of "victim" and "bullies" - Identity constructions in preadolescent girls' peer talk (2008)
- Telling stories of bullying in school (2008)
- Preadolescent boys and girls accounts for equity, justice and harassment in multiethnic peergroups in a Swedish school (2007)
- Parental identities in life stories (2006)
- Livsberättelser och föräldraidentiteter (Life stories and parental identities) (2006)
- Childcare and change in parents´ life stories (2005)
- Moderskap - något (man?) gör. En analys av en kvinnas berättelse om "modrande" (Mothering something (men?) does. An analysis of a womans story about mothering) (2004)
- The making of students: A multi-perspective analysis of Swedish children's transfer from pre-school to school (2004)
- Hur görs föräldraskap? - Att studera föräldraskap som social process (Studying parenthood as a social process) (2003)
- Analyser av föräldrars livsberättelser som socialt situerade handlingar (2003)
- Together. - on Swedish child care as a meeting place in Swedish society (2001)
- Tillsammans? - om svensk barnomsorg som en samhällelig mötesplats (2001)