Marie Karlsson
Professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
- Telefon:
- 018-471 16 47
- Mobiltelefon:
- 070-425 01 68
- E-post:
- marie.karlsson@edu.uu.se
- Besöksadress:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postadress:
- Box 2136
750 02 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FK, docent
- CV:
- Ladda ned CV
- ORCID:
- 0000-0001-6830-7488
Kort presentation
Marie Karlsson är professor i pedagogik och biträdande prefekt vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Hon tillhör forskargruppen STEP och leder Narrativa forskarseminariet (NAFS). Maries forskning fokuserar bland annat på narrativ identitet och villkorade relationer mellan föräldrar och utbildningsinstitutioner,
Nyckelord
- parents and education institutions
- narrative identity
- professional identity

Publikationer
Urval av publikationer
Ingår i Qualitative Social Work, 2015
Ingår i Children & society, 2015
”Let´s Party!”: Harry Potter fan fiction sites as social settings for narrative gender constructions
Ingår i Gender and Language, s. 167-188, 2015
Perspektiv på förskolan i examensarbeten
Ingår i Förskollärarens metod- och vetenskapsteori, s. 12-21, Liber, 2014
Morality in Parents' Stories of Preschool Choice: Narrating Identity Positions of Good Parenting
Ingår i British Journal of Sociology of Education, s. 208-224, 2013
Emotional identification with teacher identities in student teachers’ narrative interaction
Ingår i European Journal of Teacher Education, s. 133-146, 2013
Ingår i Explorations in Narrative Research, s. 141-152, Sense Publishers, 2012
Mobbning i skolan. Forskning med barn - dominerande diskurser och institutionella villkor
Ingår i Barn, bardomar, rättigheter och utbildning., Karlstads universitet, 2012
Ingår i Narrative Inquiry, s. 24-43, 2011
Promoting professional freedom: Public preschools dealing with the market
Ingår i Educação, Soeciedade & Culturas, s. 73-87, 2009
Livsberättelseintervjuer som socialt siterade handlingar
Ingår i Erfarenhet, berättelse och identitet: Livsberättelsestudier, s. 71-88, Karlstad University Studies, 2006
Föräldraidentiteter i livsberättelser
2006
Senaste publikationer
Berättelser i pedagogisk forskning
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 4-14, 2022
- DOI för Berättelser i pedagogisk forskning
- Ladda ner fulltext (pdf) av Berättelser i pedagogisk forskning
Läxhjälp as Shadow Education in Sweden: The Logic of Equality in "A School for All"
Ingår i ECNU Review of Education, s. 494-519, 2021
- DOI för Läxhjälp as Shadow Education in Sweden: The Logic of Equality in "A School for All"
- Ladda ner fulltext (pdf) av Läxhjälp as Shadow Education in Sweden: The Logic of Equality in "A School for All"
Ingår i Qualitative Social Work, s. 703-717, 2021
- DOI för Professional or authentic motherhood?: Negotiations on the identity of the birthmother in the context of foster care
- Ladda ner fulltext (pdf) av Professional or authentic motherhood?: Negotiations on the identity of the birthmother in the context of foster care
Ingår i Compare, s. 1241-1256, 2020
- DOI för A question of time and place: Student tutors’ narrative identities in for- and non-profit contexts in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av A question of time and place: Student tutors’ narrative identities in for- and non-profit contexts in Sweden
The Many Faces of Shadow Education: a Nordic Case
2019
Alla publikationer
Artiklar i tidskrift
Berättelser i pedagogisk forskning
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 4-14, 2022
- DOI för Berättelser i pedagogisk forskning
- Ladda ner fulltext (pdf) av Berättelser i pedagogisk forskning
Läxhjälp as Shadow Education in Sweden: The Logic of Equality in "A School for All"
Ingår i ECNU Review of Education, s. 494-519, 2021
- DOI för Läxhjälp as Shadow Education in Sweden: The Logic of Equality in "A School for All"
- Ladda ner fulltext (pdf) av Läxhjälp as Shadow Education in Sweden: The Logic of Equality in "A School for All"
Ingår i Qualitative Social Work, s. 703-717, 2021
- DOI för Professional or authentic motherhood?: Negotiations on the identity of the birthmother in the context of foster care
- Ladda ner fulltext (pdf) av Professional or authentic motherhood?: Negotiations on the identity of the birthmother in the context of foster care
Ingår i Compare, s. 1241-1256, 2020
- DOI för A question of time and place: Student tutors’ narrative identities in for- and non-profit contexts in Sweden
- Ladda ner fulltext (pdf) av A question of time and place: Student tutors’ narrative identities in for- and non-profit contexts in Sweden
Ingår i Journal of education policy, s. 631-646, 2019
- DOI för Teacher or friend?: consumer narratives on private supplementary tutoring in Sweden as policy enactment
- Ladda ner fulltext (pdf) av Teacher or friend?: consumer narratives on private supplementary tutoring in Sweden as policy enactment
Ingår i Narrative Inquiry, s. 334-356, 2017
Narrative performances of user involvement among service users in mental health care
Ingår i Narrative Inquiry, s. 149-168, 2017
Ingår i Social Work in Mental Health, s. 354-371, 2017
Emotional aspects of teacher collegiality: A narrative approach
Ingår i Teaching and Teacher Education, s. 270-280, 2016
Ingår i Qualitative Social Work, 2015
Ingår i Children & society, 2015
”Let´s Party!”: Harry Potter fan fiction sites as social settings for narrative gender constructions
Ingår i Gender and Language, s. 167-188, 2015
Morality in Parents' Stories of Preschool Choice: Narrating Identity Positions of Good Parenting
Ingår i British Journal of Sociology of Education, s. 208-224, 2013
Emotional identification with teacher identities in student teachers’ narrative interaction
Ingår i European Journal of Teacher Education, s. 133-146, 2013
Ingår i Kapet, s. 29-44, 2012
Ingår i Narrative Inquiry, s. 24-43, 2011
Promoting professional freedom: Public preschools dealing with the market
Ingår i Educação, Soeciedade & Culturas, s. 73-87, 2009
Förskolan som skolförberedande - enligt föräldrar
Ingår i Förskoletidningen, 2006
Together? - on child care as a meeting place in a Swedish city
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, 2002
Doktorsavhandlingar, monografi
Kapitel i böcker, delar av antologi
Parental involvement in Sweden exemplified through national policy on homework support
Ingår i Parental Involvement across European Education Systems, s. 120-132, Routledge, 2019
Att studera berättelser som socialt situerade handlingar
Ingår i Fortelling og forskning, s. 171-179, Orkana Forlag, 2017
Perspektiv på förskolan i examensarbeten
Ingår i Förskollärarens metod- och vetenskapsteori, s. 12-21, Liber, 2014
Ingår i Livsberättelser, s. 75-84, Karlstads universitet, 2012
Introduktion - Livsberättelser: mening och identitet i tid och rum
Ingår i Livsberättelser - mening och identitet i tid och rum., s. 1-5, Karlstads universitet, 2012
Ingår i Explorations in Narrative Research, s. 141-152, Sense Publishers, 2012
Mobbning i skolan. Forskning med barn - dominerande diskurser och institutionella villkor
Ingår i Barn, bardomar, rättigheter och utbildning., Karlstads universitet, 2012
Telling Anneli's story. Parental identities in Anneli's story of Albin's motor skill problems
Ingår i Livshistorieforskning og kvalitative interview, PUC CVU Midt-Vest, 2007
Livsberättelseintervjuer som socialt siterade handlingar
Ingår i Erfarenhet, berättelse och identitet: Livsberättelsestudier, s. 71-88, Karlstad University Studies, 2006
Modrare-fröken-relationer en institutionaliserad praktik
Ingår i Berättelser om sociala handlingar och deras innebörder: Lärande och identitet, Pedagogisk forskning i Uppsala, 2004
Ingår i Pérez Prieto, Sahlström & Melander (red) 2003: Från förskola till skola - berättelser från ett forskningsprojekt. Pedagogisk Forskning i Uppsala 149, Liber, 2003
Föräldrars möten med barnomsorg
Ingår i Från förskola till skola - berättelser från ett forskningsprojekt, Pedagogisk forskning i Uppsala, 2003
Konferensbidrag
The Many Faces of Shadow Education: a Nordic Case
2019
2013
2012
Blurred boundaries of responsibility: after-school settings in Finland and Sweden
2011
2011
Negotiating good parenting: Moral concerns in parents' stories of preschool choice
2010
Identity making in student teacher’s everyday storytelling in friend groups
2010
'The key to success is really communication': Public preschools dealing with the market
2009
2009
2008
2008
2007
Parental identities in life stories
2006
Livsberättelser och föräldraidentiteter (Life stories and parental identities)
2006
Childcare and change in parents´ life stories
2005
2004
2004
Analyser av föräldrars livsberättelser som socialt situerade handlingar
2003
2003
Together. - on Swedish child care as a meeting place in Swedish society
2001
Tillsammans? - om svensk barnomsorg som en samhällelig mötesplats
2001